MAGYARORSZÁGI REKLÁMÜGYNÖKSÉGEK SZÖVETSÉGE

“Megmérettetés”

Magyarországi Reklámügynökségek Szövetségének fôtitkárával, Farkas Sándorral, az I. Arany Penge Kreatív Fesztivál megrendezése alkalmából beszélgettünk

A Magyarországi Reklámügynökségek Szövetségét 1995. májusában hozta létre 13 vezetô hazai reklámügynökség. A fô cél az volt, hogy önálló, speciálisan az ügynökségi iparágra koncentráló érdekvédelmi szervezet álljon fel. A meglévô szakmai érdekképviseleti csoportosulások tripartite szervezetekként muködtek, mely azt jelenti, hogy mind a reklámoztatók, ügynökségek és médiumok érdekeinek védelmét felvállalták. Ez természetesen sok olyan, speciálisan az ügynökségek érdekeit érintô projekt, vagy érdekképviseleti tevékenység hiányát okozta, melyek ellátását csak egy önálló, kifejezetten erre a témára létrejött szövetség láthatta el.

Jelen pillanatban Szövetségünk 27 multinacionális és hazai ügynökségi tagból áll. A belépés igen szoros kritériumrendszer teljesítéséhez van kötve, mely garantálja az egy irányba mutató érdekvonalak meglétét. A hazai reklámpiac koncentráltságát megfelelôen fémjelzi az a tény, hogy a Magyarországon évente marketingkommunikációra költött büdzsék domináns százalékát a MaRS tagügynökségei kezelik.

A MaRS két fô tevékenységi kört fed le. Az egyik az érdekvédelem, mely több szinten is megvalósul. Egyrészt védjük az egész iparág érdekeit, jelen vagyunk a végrehajtói szinteken, illetve tárgyalásokat folytatunk az ügyfél-, média- és marketingkutató körrel is. A másik fô tevékenységi kör igen diverzifikált. Lényegében ide tartozik minden olyan projekt, mely a hazai marketingkommunikációs iparág fejlôdését szolgálhatja. Az Arany Penge Kreatív Reklámfesztivál az egyik legjelentôsebb ezen projektek közül. Hosszas elôkészítô munka után 2000. május 10-én kerültek átadásra azok a díjak, amelyek az elmúlt öt év legjobb reklámfilmjeit, rádióreklámjait, sajtó-, illetve kültéri nyomtatott hirdetéseit jutalmazták. A fesztivál és a pályázat fô médiaszponzora a tv2, társszervezôje pedig a NetAktív Kommunikációs Ügynökség volt.

Az I. Arany Penge Kreatív Fesztiválra összesen 24 ügynökség közel 300 muvet nevezett be, mely szám a hazai reklámipar koncentráltságát tekintve hatalmas arányú részvételt jelent. Közülük 15 ügynökség alkotásai jutottak be a második fordulóba. A fesztiválra olyan kereskedelmi, illetve társadalmi célú reklámokat, egyedi munkákat és kampányokat lehetett nevezni, amelyek magyarországi megrendelésre készültek, s önálló kreatív produkciók. A fesztiválon adaptációk - máshol készült és magyarított hirdetések - nem vehettek részt. Az egyes médiatípusokban (televízió, rádió, sajtó, kültéri nyomtatott reklám) való megjelenítésre készült reklámok legjobbjai Arany Penge, második helyezettjei Ezüst Penge, harmadik helyezettjei Bronz Penge elismerésben részesültek, a legjobb társadalmi célú hirdetés Arany Szív díjat kapott, míg a legtöbb pontot elérô ügynökség Arany Gordiusz Díjat kapott. Az 1995-’97 között született alkotások a fenti díjak “Patina ’95-’97” kiegészítésu elismerésekért indulhattak versenybe.

Magyarországon mindeddig nem rendeztek még nemzeti kreatív reklámfesztivált, s ezt a hiányt igyekezett pótolni a MaRS. Ez a program lehetôséget adott arra, hogy egy szakavatott zsuri döntése alapján kiválaszthassuk az elmúlt évek legjobb kreatív produkcióit, a díjátadás pedig a szakma ünnepévé váljon, ahol az alkotók, a megbízók és a média képviselôi találkozhatnak egymással.

A MaRS elnökségének felkérésére a zsurielnöki feladatokat Halász Gyula, a Partners / J.W. Thompson kreatív igazgatója látta el.

A fôzsuri tagjai:

Nemes Júlia kreatív igazgató, LOWE Lintas GGK Reklámügynökség

Kaszás György kreatív igazgató, McCann-Erickson Budapest Reklámügynökség

Németh Tamás kreatív igazgató, Grey Budapest Reklámügynökség

Szászkô László kreatív igazgató, hat Reklámügynökség

Gálik Péter kreatív igazgató, Scholz and Friends Reklámügynökség

Kádár Tamás kreatív igazgató, Publicis Reklámügynökség

Havasi Raymond kreatív igazgató, Havasi Budapest Reklámügynökség

Nyéki Attila kreatív igazgató, Team Magyarország Reklámügynökség

Duba Gábor kreatív igazgató, Cre-Action Reklámügynökség

A visszajelzések és érdeklôdések mértéke fényében elmondhatjuk, hogy sikeresen megteremtettük a nemzeti kreatív fesztivál hagyományát. Ennek fényében a szakmának immáron nem kell éveket várnia a megmérettetésre, hiszen a MaRS által szervezett Arany Penge fesztiválok rendszeresen lehetôséget biztosítanak erre.

 

Farkas Sándor 2000. július elsejétôl az ActiveAgent svájci online reklámügynökségi holding most induló magyarországi leányvállalatának ügyvezetô igazgatójaként folytatja pályafutását.