Sajtó - Nemzeti Identitás - Európai Integráció

A neves Friedrich Ebert Alapítvány a fenti címmel rendezett beszélgetést, amelyet Léderer Pál vezetett, a felkért elôadók Horst Röper ( Formatt Médiakutató Intézet, Dortmund) és Eötvös Pál ( fôszerkesztô, Népszabadság Rt.) voltak. Léderer Pál bevezetô kérdése: Lehet - e a sajtó magyar, ha külföldi tulajdonban van? Horst Röper: Németországban a média zömében német tulajdonú. A filmszínházak 85%-ban német alkotásokat vetítenek. Ez Európára nem jellemzô helyzet a mozi, a rádió és a TV esetébe. Nincs európai napilap, folyóirat nyelvi okokból. Eötvös Pál: Magyarországon az írott sajtóban hatalmas átalakulás történt. Nálunk a bulvár típusú lapok példányszáma alacsony, a napilapok példányszáma messze meghaladja ôket. Ez Ausztriában éppen fordított. A lap fontos kultúra hordozó elem. A TV közszolgálati musorának nézettsége mintegy 15%, a két kereskedelmi TV adó nézettsége többszörös. A tulajdonost a haszon érdekli, nem a kultúra ápolása. A lapomnál igen jelentôs az elôfizetôi létszám. Horst Röper: Németországban nem egységes az olvasói piac. Napilapoknál 2/3 reklám, 1/+ elôfizetés, a folyóiratoknál az egyenlô bevételt jelenít meg. Eötvös Pál: A Magyar hirdetési piac nem hasonlítható a németekhez. Nálunk a külföldi tulajdonlás a meghatározó. Most a TV hirdetés vált nagyon olcsó lehetôséggé. Léderer Pál: Mi várható a következô öt esztendôben? Horst Röper: A nemzetközi tôke egyre erôsebb. A német vállalatoknak esélyt kell kapniuk a növekedésre. Ez fontos nemzeti szempont. Ugyanakkor az Unióban minden résztvevô nyitott piacot akar fenntartani. Eötvös Pál: Alapvetôen más a hazai helyzet. Muködik 19. megyei sajtó. A megyénkénti helyzet is igen eltérô. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében más érdekli az olvasót Ózd városában, más Sárospatak diákvárosban, stb. Érdekes lehet az Internet térhódítása. A felmérések szerint Franciaországban az Internet növelte az újságok elôfizetôinek a számát. Horst Röper: A rádió bevezetésekor a könyv halálát jósolták az okos szakértôk. Hasonlóan alakult a helyzet a konkurens TV adások bevezetésével. A fiatalok Németországban nem kötôdnek annyira a papírhoz, mint az idôsebbek. A kereskedelmi adók 49 éves korig bombázzák a nézôket. Vallják, addig még változtathatók a szokásaik. A filmszínházak látogatottsága Németországban növekszik és fokozódik az érdeklôdés Amerikában is a mozik iránt. Az elôadók készséggel válaszoltak tucatnyi érdekes kérdésre, majd kötetlen beszélgetésre került sor.