INDUSTORG BT. - MAGYAR TERMÉK NAGYDÍJ(r)

Az Industorg Iparszervezési, Kereskedelemfejlesztési és Képviseleti Betéti Társaság 1992-ben alakult magáncég. Feladata elsősorban olyan marketing-kommunikációs módszertanok és stratégiák kidolgozása, melyek ipari ágazatok eredményességét segítik elő. Tevékenysége eredményeként jött létre többek között a Magyar Üvegipari Szövetség, de részt vett az Ipari Formetervezési Nívódíj és Ipari Formatervezési Miniszterelnöki Különdíj állami pályázati rendszer felépítésében és működtetésében a kilencvenes években. A Magyar Termék Nagydíj pályázati Rendszert - mint gazdaságfejlesztés egyik alternatív eszközét - az Industorg dolgozta ki, és ellátja a pályázat titkársági feladatait.

- Kilencedik alkalommal hirdették meg a Magyar Termék Nagydíj pályázatot, amely Magyarország elismerését fejezi ki az itt gyártott, vagy forgalmazott termékek minősége iránt. Kik az alapítók és melyek a kitűzött célok - kérdeztük Széman György ügyvezető igazgatót.

- A pályázati rendszert 1997-ben az INDUSTORG Iparszervezési, Kereskedelemfejlesztési és Képviseleti Betéti Társaság és a KERMI Minőségellenőrző és Szolgáltató Kft. alapította. Egy évre rá csatlakozott a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, majd a MEHIB Magyar Exporthitel Biztosító Rt, az EXIMBANK Magyar Export Import Bank Zrt,. Idén pedig az építőipar szellemi központját működtető TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. csatlakozott. Már kilenc éve folyamatosan a jó minőség és a megbízhatóság cégére a Magyar Termék Nagydíj. A gyártók érthető módon arra törekednek, hogy a globális piacon is helyt álljanak, de ehhez elengedhetetlen, hogy kiváló minőségű terméket állítsanak elő,és ezekre fel is hívják a figyelmet. A civil kezdeményezésű -mára Magyarország minőségi útlevelének számító- pályázati rendszer célja, az Európai Unió tagállamaként elismerni a fogyasztói alapjogoknak és fogyasztóvédelmi előírásoknak megfelelő, magas minőségű termékeket és előállítóikat azért, hogy a bővülő árukínálatban a hazai és nemzetközi piacon erősödjön a pályázaton résztvevők pozíciója és exportja. Azt szeretnénk, hogy a pályázati rendszer ösztönözze a gyártókat a kiváló minőségű EU-komform termékek gyártására, a fogyasztóvédelem és környezetvédelem előírásainak betartására, a folyamatos minőségfejlesztésre, ellenőrzésre. A MAGYAR TERMÉK NAGYDÍJ(r) emblémával ellátott termékek fejezzék ki az előírt és önként vállalt gyártói, forgalmazói garanciákat a fogyasztók és a felhasználók előtt

- Bemutatná a Magyar Termék Nagydíj milyen húzóerőt, motivációt jelent - Ön szerint - a gazdaság szereplői részére?

- A Díj napjainkra a gazdaság emblémájává vált. A Magyar Termék Nagydíj(r) nem a magyar termékek rangsorolása, hanem egy magát méltán európainak valló nemzet állásfoglalása az érték, a minőség mellett! Egy pályázat sikere attól is függ, hogy mennyiben szolgál komplex elképzeléseket, mennyiben segíti a versenyképességet. A versenyképesség alapja az innovatív ipari tevékenység.

A Pályázat iránti érdeklődés évről-évre emelkedik (tavaly cca. 20%-kal). A gyarapodó pályázói szám igazolja, hogy a jelentkezőkben egy egészséges becsvágy mellett a megmérettetés, szembesülés szándéka is felmerül. A 2005. évi pályázatokkal együtt már 150 pályázat több száz termékén/termékcsaládján szerepel a Magyar Termék Nagydíj(r) szépen cizellált logója. A díjazottak között megtalálhatók a 100%-ban magyar tulajdonú vállalkozások, de a vegyes tulajdonban lévő gyártók is. A díj és a díjazás a gazdaság élénkítés egyik alternatív programja. A pályázati rendszer első meghirdetése óta 1105 pályázat került értékelésre, a zsűri nyolc év alatt 326 terméket ítélt kimagaslónak, melyek közül a mai napig 102 termék viseli a Magyar Termék Nagydíj(r) kitüntető címet. Gyártói oldalról ez több millió eurós saját tőkebefektetést jelent, ami közel 20%-os értékesítési forgalomnövekedéssel jár. És a Magyar Termék Nagydíj(r) logó feltüntetése a termékeken, biztos eligazodási segítség a fogyasztónak is.

- A 2006-os pályamunkákat meddig lehet benyújtani, kik vehetnek részt és milyen feltételekkel?

- A pályázat tárgyát képezhetik: Gépek, berendezések, eszközök, járművek, öltözködéskultúra (textil-, bőr-, ruházati termékek) kozmetikai és háztartás-vegyipari termékek, lakás és irodai berendezések, felszerelések, kellékek, bútorok (otthoni és munkahelyi kultúra) építőanyagok, építési termékek, épületgépészeti, épületvillamossági anyagok, berendezések, felszerelési tárgyak, szilikátipari késztermékek (üveg, porcelán, kerámia) sporteszközök, játékok, kézműipari termékek (zsűrizett iparművészeti, népművészeti, háziipari termékek) informatikai termékek, iparilag feldolgozott élelmiszerek fogyasztói csomagolásban. A pályázaton olyan feldolgozóipari késztermékkel lehet részt venni, melyek megfelelnek a pályázat céljainak és sorozatgyártásra alkalmasak. A pályázatokat egy példányban, magyar nyelven 2006 május 26 - ig lehet benyújtani.

- A pályaművek értékelésében kik vesznek részt?

- A pályázat értékelése a dokumentáció befogadását követően több fázisban történik. A független szakértői auditot követően kerül sor a főzsűrire, mely az értékelési szempontok alapján pontozással szavaz, a szavazás eredményeként és a szakértői vélemények alapján generált pontokat és helyezési sorrendet a számítógép állapítja meg, így biztosítható az objektivitás. A végső szót a Kiírók tanácsa mondja ki, amely a kiírókból áll és a főzsűri eredménye alapján hozza meg döntését és ítéli oda a Nagydíjakat.

A pályázat szakmai támogatói a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, az Ifjúságügyi, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium és a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.

- Kik és milyen díjakat, elismeréseket ajánlottak fel 2006-ban?

- A Nagydíjak és elismerő oklevelek mellett, számos intézmény ajánl fel minden évben különdíjat. Például a kiírók tavaly alapították meg a Gazdaságért Nívódíj elismerést, melyet azok a vállalkozások kaphatnak meg, amelyek bizonyították, hogy képesek tartósan kiváló minőség előállítására és piaci munkájukkal folyamatosan öregbítik a magyar gazdaság jó hírét. Különdíjat ajánlott fel többek között: az Ifjúsági-Családügyi és Esélyegyenlőségi Minisztérium, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, az IPOSZ, a Győr-Sopron-Moson megyei Kereskedelmi és Iparkamara, a Borsod Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, a Békés Megyei Agrárkamara, Az ÉVOSZ-Matt első MagyarÁrnyékolástechnikai Szövetség, a Magyar Újságírók Szövetsége Gazdasági Újságírók Tagozata, a Magyar Minőség Társaság, a Magyar Ajtó-Ablak Egyesület, a Magyar Üvegipari Szövetség, az ÉMI Minőségellenőrző Innovációs Kht, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Építőanyagipari Szövetség, a Magyar Feltalálók Egyesülete, a KERMI.

- Ön az Industorg Bt. ügyvívője. Milyen szakmai tapasztalattal került ebbe a székbe?

-.Dolgoztam a vállalati szférában, voltam a divatszakma egyik független intézetének főosztályvezetője, majd részt vettem az államigazgatás kommunikációjának kiépítésében. Elsősorban non-profit kommunikációval foglalkozom. A Magyar Termék Nagydíj pályázati rendszert munkatársammal, Kiss Károlynéval és a KERMI vezetőivel, szakértőivel együtt dolgoztuk ki. Több szakmai érdekképviseleti szervezetben dolgozom ma is (Magyar Üvegipari Szövetség, Magyar Építőanyagipari Szövetség). Jelenleg az építőanyagipar saját minőségjelén, a Kiváló Építési Termék minőségjel és minősítő rendszer kialakításán dolgozunk, mely hamarosan megjelenik. Egyébként közgazdász vagyok, nős, egy ötéves kisfiú édesapja.