VEGYÉPSZER ZRT.
Jó szervezés, magas színvonalú munka . . .
A magyar tulajdonban lévő Vegyépszer Zrt. 55 éves múltra tekinthet vissza. Az érdekeltségi körébe tartozó kivitelező cégekkel együtt, az ország egyik legnagyobb, hazai tulajdonban lévő építő- és szerelőipari vállalkozása, amely a piaci kihívásokra mindig
rugalmasan reagál. Tevékenységi területe: állami intézmények, hivatalok, kórházak, oktatási intézmények, sportlétesítmények, NATO- és honvédségi létesítmények, irodaházak, lakás, kereskedelmi létesítmények, autópályák, önkormányzati utak és hidak építése. - Tevékenységünkkel, alvállalkozói hálózatunkkal mintegy 20-25 ezer családnak nyújtunk lehetőséget a megélhetésre - mondja Timár Gyula a cégcsoport elnök-vezérigazgatója.- Az újkori hét világcsodát 2007-ben, mintegy 100 millió, interneten és mobiltelefonon leadott szavazat alapján választották ki. A kínai Nagy Fal, a jordániai Petra romváros, a brazíliai Megváltó Krisztus szobra, a perui Machu Picchu, a mexikói Chichén Itzá, a római Colosseum és az indiai Tádzs Mahal került be ebbe az impozáns körbe - jelentették be nyár elején a lisszaboni Luz stadionban tartott ünnepségen. – Önnek mi a véleménye a választás eredményéről? Egyetért az újkori világcsodákkal?
- Egyetértek azzal, hogy ezek az építmények, létesítmények egyenként kvázi csodaszámba mennek.
- . . . és a Vegyépszer mely hét építményét emelné ki, amelyekkel nyomot hagytak Magyarország térképén?
- Büszkék vagyunk a Lurdy Ház Bevásárló-, Iroda és szórakoztató Központra, amely mélygarázzsal, irodaházzal, üzletekkel, éttermekkel, mozival és külső parkolóval, mintegy 100.000 m2 beépített terület. Továbbá az APEH dél-pesti irodaházára, Zuglóban a 600 lakásos Paskál lakóparkra. Negyedikként az M9-es autópálya szekszárdi hídjára (Szent László híd), amely mérnöki és mélyépítési kategóriában megkapta az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Építőipari Nívódíját. Ez Magyarország leghosszabb hídja; a 920 m hosszú acélszerkezetű híd magyar szabadalmak alapján, újszerű technológiával készült. Ötödikként említeném az
M3-as autópályát, hatodik a sárvári Nádasdy Ferenc kiskosaras híd, hetedik pedig a most átadott nagytestvére, a dunaújvárosi Pentele híd. De szívesen felsorolnám a többi építményünket is, mint az M6-os városi bevezető szakaszát és az M7-es Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti részét. Számos főutat, például 4 és 84 négysávosra bővítettük. Jó ütemben halad a nagytétényi volt Metallochemia gyártelep és környékének kármentesítése, amely az eddigi legnagyobb környezetvédelmi beruházásunk. Húsz hektáron, közel 10 milliárd forint összértékű rehabilitációs munka 2008 május 3-ra fejeződik be, melynek eredményeként 2008-ra Nagytétény rozsdaövezete ismét vonzó lakóterületté válik. Hosszan folytathatnám a sort . . .
- Mikor került ebbe a felelősségteljes pozícióba? Hogyan változott a cég az Ön "keze" alatt?
- 1999 óta vagyok a cégcsoport vezérigazgatója, előtte 1995-től tanácsadóként vettem részt a cég életében. Akkor 10 milliárd volt a cég bevétele, mára ez megközelíti a 100 milliárd forintot. Azóta tevékenységünk is új szegmensekkel bővült, új szemlélettel, több lábon áll a vállalat. Szervezetünket a mindenkori piaci kihívásokhoz alkalmazkodva, dinamikusan alakítjuk. Előnyünk, hogy saját építő-szerelő kivitelező és műszaki-technológiai tervezői kapacitással rendelkezünk, amelyet minősített alvállalkozói háttér igénybevételével egészítünk ki. Jelenleg 1800 dolgozó van a cégnél. Természetesen az alvállalkozók ennél sokkal több embert foglalkoztatnak. Piacainkat kiszélesítettük, az ipari létesítmények mellett ma már az infrastrukturális, a környezetvédelmi és a kereskedelmi célú beruházások területén is jelentős referenciákat tudunk felmutatni. Társaságunk ugyanakkor megőrizte azt a képességét, hogy a beruházási piacokon komplex szolgáltatásokat kínál. Munkatársaink, az egyes feladatokra szakosodott részlegeink, ill. érdekeltségeink és alvállalkozóink a beruházási javaslatok elkészítésétől, a kiviteli terveken, az építési, szerelési kivitelezési munkákon keresztül, a lebonyolításig, az üzembe helyezésig minden munkafázist képesek a napjainkban már elvárt magas szinten megvalósítani. Ingatlanfejlesztésbe is belekezdtünk, ami az egyik legdinamikusabb területe a magyar gazdaságnak, ebből mi sem maradhattunk ki. Megteremtettük ehhez a tevékenységhez a szükséges szellemi kapacitást és a műszaki követelményekkel lépést tartani tudó partneri hálózatot. A Paskál Park a "legnagyobb" építkezés ebben az egyébként megfontolt profilkialakításunkban. Bekapcsolódtunk a hidak, autópályák, önkormányzati utakat építésébe . . .
- Említette a Dunaújvárosi Duna-hídat, melyet július 23-án adtak át. Miért fontos ez a híd?
- Összekapcsolja a Dunántúlt a Duna-Tisza közével, és a folyam két szemközti oldalán levő települést, Dunavecsét, Kisapostaggal. Továbbá a 8-as és a 4-es utak tervezett összekötésével megteremti a lehetőségét egy Ausztriát Erdéllyel összekötő, nyugat-kelet irányú autópálya megépítésének. Elkészültével nemcsak a dunai átkelés ideje rövidült le, hanem olyan új fejlesztési-beruházási övezet is létrejött, amely új befektetők letelepedését, munkahelyek teremtését eredményezheti a kedvező
tlen foglalkoztatási helyzetben levő alföldi régióban. Jelentőségét az is növeli, hogy alapvetően eltérő gazdasági jellegű (ipari, illetve mezőgazdasági) területeket kapcsol össze, de a régiókat összekötő hatása is érvényesül majd és az egész térséget felértékeli a vállalkozók szempontjából.- Mi a híd különlegessége?
- A Pentele - híd, melyet a Hídépítő Zrt-vel közösen építettünk, Közép-Európa legnagyobb és legszebb kosárfülű hídja. A híd a Duna medrét 307,8 méter fesztávolságú nyílással hidalja át. Az ún. "kosárfül" ívekre kábelekkel vannak felfüggesztve az acélgerendák. Ezt a szerkezettípust az elmúlt évtizedekben a világ hídépítésének élvonalába tartozó országaiban is alkalmazzák, mivel dinamikai és stabilitási tulajdonságai rendkívül jók. Az átkelő mi
ntegy 41 méter széles, a kosárfülű híd ívének magassága pedig 48 méter. A mederhíd a maga kategóriájában világcsúcs, medernyílása legnagyobb a világon. A látványra is impozáns, fehérre festett, vörös kandelábersorokkal szegélyzett átkelő hídpályája 2-szer 3,75 méter széles forgalmi, és 2-szer 3,5 méter leállósávot, 3,6 méter széles elválasztó-sávot, valamint járdát és kerékpárutat foglal magába. Építésénél több, eddig még sehol nem alkalmazott technológiát, műszaki megoldást alkalmaztunk. A mérnöki munka egyik leglátványosabb eleme volt a parton összeszerelt mederhíd, amelyet egy darabban úsztattunk be a helyére, a pillérek közé. A monumentális munka során az átkelő teljes szerkezetébe 24 ezer tonna acélt, a pillérekbe 60 ezer köbméter betonkeveréket építettünk be, a szerkezetekre 20 tonna festéket hordtunk fel.- És milyen érdekesebb munkáik vannak folyamatban? Előkészítés fázisában?
- Idén folytatjuk az M6-M0 Érdi-tető útszakasz kivitelezését, amelynek várható átadási határideje 2008 augusztus. Építjük a Tétényi úti, Népszínház utcai és Keleti pályaudvari metróállomásokat. Részt veszünk vasútépítési munkákban és környezetvédelmi beruházásokban, például szennyvíztisztítás, ivóvízellátás és tisztítás, környezeti kármentesítés 1100 kiskerttel, illetve nukleárishulladék-elhelyezés, kommunális, szilárdhulladék-kezelés területén. Ezeken kívül folyamatban van Budapesten a műemléki Gizella Malom loft-lakásokká alakítása egy uniós ingatlanfejlesztő cég felkérésére. És Miskolc városa is megbízta cégünket új városközpont építésére.
- Külföldön milyen projektekben vesznek részt?
- Sikerült a mai kornak megfelelően, európai regionális piacot találnunk. Romániában a Kolozsvárt elkerülő úthálózatot építjük. És részt veszünk egy kisebb autópálya építésében is. Természetesen tervezünk másutt is jelenlétet főként ott, ahol magyarok élnek.
- Gazdasági eredményeik? A 2007-es évben közel 100 milliárd forint bevételt prognosztizálnak. Mekkora lesz a tervezett nyereség?
- Szeretném megjegyezni, hogy a Vegyépszer Zrt. olyan hazai vállalat, amely mögött nem állnak multinacionális tulajdonosok, nemzetközi bankkonszernek. De a kérdésére felelve, az idei év várható árbevétele 90-95 milliárd forint lesz. Idén a társaság csak 2-2,5 milliárd forintos nyereséget tervez, mert a költségek jelentősen emelkedtek, amelyeket mi csak részben érvényesítettünk a vállalási árainkban. Sajnos, ma néhány építőipari fővállalkozó, akár veszteséget vállalva is ad ajánlatot egy-egy versenytárgyalási kiírásra, de mi ezt nem kívánjuk követni. Országosan nehéz ez a gazdasági esztendő, lassabb növekedés, kevesebb építőipari beruházás jellemzi a 2007-es évet és ennek hatása érződni fog 2008 első félévében is. De talpon kell maradni, a "siker, gazdasági eredmény, folyamatos megújulás" hármas jelszavát megkívánjuk tartani.
- Milyen a társadalmi szerepvállalásuk? Mint nagy cégcsoport, kiket támogatnak, szponzorálnak?
- A Vegyépszer Zrt. tudatában van annak, hogy kiemelkedő gazdasági szerepe folytán, társadalmi kötelezettségek hárulnak rá. Minden évben jelentős összegekkel támogatjuk a különböző szociális és szakmai alapítványok tevékenységét. Például kapcsolatunk van a Szent Margit Kórház egyik osztályával, ahol egy modern, országos jelentőségű szívcentrum létrehozásához járultunk hozzá. Támogatjuk a Vakok Batth
yány László Gyermekotthonában élő gyerekeket is. Fontosnak tartjuk, hogy szerteágazó szponzorációs tevékenységet folytassunk. Például támogatásunkkal olyan sportolók indulhatnak világversenyeken, mint Betlenfalvi István, Bóta Kinga, Dékány Kinga, Szabó Szilvia, vagy Viski Erzsébet, a Tiszaujvárosi Vízi Sportegyesület versenyzői. De említhetném Zalaegerszeget is, amely a nemzet sportvárosa és tizenhárom első osztályú szakosztályt működtet. A tőlünk kapott támogatás az egész zalaegerszegi sportéletre jótékony hatást gyakorolt. A labdarúgókat, a kosarasokat, a vízilabdásokat is támogatjuk. Ezen kívül kiemelt feladatunknak tekintjük a felsőoktatás anyagi és erkölcsi támogatását. Mindig konkrét, de nagyon is közhasznú feladat kap támogatást, ilyenek a hallgatói szervezésű tanulmányi versenyek, a hagyományőrző rendezvények, a tudományos élet kiemelkedő tanácskozásai, illetve a különféle képzési programok. Lehetőségeinkhez mérten támogatjuk a környezeti kultúra fejlesztését, mint például a Tatabánya térségében található Csákányos-patak hídjának a felújítását, melynek állapota az elmúlt évek során igen leromlott. A cég vállalta, hogy saját költségén, 9 millió forintért felújítja az 1910-ben épült hidat. És jelen vagyunk támogatási tevékenységünkkel, ahol éppen dolgozunk. Például az utakat, amit építkezéskor a sok nehéz jármű tönkre tesz, rendbe hozzuk, játszótereket építünk, szépítjük a környezetet együttműködve az Önkormányzatokkal.- Nehéz volt Önhöz bejutni. Több mint fél évvel ezelőtt kerestem meg, nagyon elfoglalt ember. Mivel piheni ki magát?
- Kertes házban lakom és nagyon szeretek kertészkedni. Ezen kívül a konyhában is szívesen tevékenykedem, különleges falatokat készítek és figyelek arra, hogy a családom is részesüljön belőle. Szabadidőm nincs sok, idén is c
sak egy hétre utazom külföldre, de a mobiltelefonom ott is be lesz kapcsolva és a laptopom is velem lesz. Kell, hogy a folyamatos informáltságom meglegyen. Egy ilyen nagy cégnél, nem lehet teljesen elvonulni még akkor sem, ha szabadságon vagyok.- Élvezi a munkáját?
- Egyértelműen!
(Szabados)
Cégtörténet
A Vegyépszer története szinte reprezentálja a magyar vállalati gazdálkodás eltelt fél évszázadát. Eredendően a vegyipari termelő vállalatok beruházásaihoz végzett szerelési és generáljavítási munkái, később építőipari tevékenységgel és tervezési feladatokkal bővült. A Vegyépszert a folyamatos növekedés jellemezte, a hazai piac mellett, egyre nagyobb jelentőségűvé vált a külföldi jelenlét is. Építési, technológiai szerelési munkákat végeztek mindkét Németors
zágban. Igazán közismertté akkor váltak, amikor a hetvenes évek közepétől az orenburgi, majd a nyolcvanas évek közepétől a Jamburgi Államközi Együttműködési Szerződés keretében részt vettek a Szovjetunióban folyó földgáz- és olajipari beruházásokban. A Vegyépszer az ország első olyan építő, gépgyártó és technológiai szerelő vállalata lett, amely fővállalkozó szervezetén keresztül bonyolította le a nagyobb állami beruházásokat, beleértve az ezzel összefüggő előkészítési, tervezési, szolgáltatási és kivitelezési tevékenységeket is. A rendszerváltozást követően, 1991-ben a cég átalakult részvénytársasággá, három évvel később pedig a menedzsment részvételével és a munkavállalói programba való kapcsolódással sikerült privatizálni a társaságot, amely azóta is magyar tulajdonban van. A Vegyépszer Zrt. az építőipar területén megszerzett tudását kamatoztatja, a cégcsoport a beruházási piacon komplett szolgáltatást nyújt, fővállalkozóként kulcsrakészen kivitelez kisebb-nagyobb ipari, kereskedelmi létesítményeket. Az ezredforduló új profilhoz segítette: lehetőséget kapott az autópálya építési munkák szakmai irányítására, és fővállalkozói tevékenysége mellett kifejlesztette saját autó-pályaépítő kapacitását is. A több lábon állást választották: az ingatlanfejlesztést és a környezetvédelmi beruházásokat felvették a palettájukra. Az új feltételeknek megfelelő stratégia alapján a Vegyépszer Zrt. a magas színvonalú és speciális szakmai tudás, valamint a különlegesen magas minőséget biztosító munkavégzés alapján kíván kiemelkedni a mai építő- szerelő, fővállalkozó cégek sorából.Cím: 1151, Mogyoród útja 42. Telefonszám: 3 051 300 Fax: 3 075 396, 3 075 165
Honlap: www.vegyepszer.hu