MŰVÉSZPORTRÉK

Vajda János az idei Artisjus-díjas

Az Artisjus Díjat 2001-ben (a korábbi Huszka Jenő-díj és Dankó Pista-díj megszüntetésével egyidejűleg) közérdekű kötelezettségvállalás útján alapították. Célja a kortárs magyar zeneművészeti és irodalmi alkotótevékenység elismerése és ösztönzése. A díjat az Artisjus Egyesület Vezetősége minden naptári évben szakmai zsűri döntése alapján ítéli oda. 2008-ban a díjat - komolyzenei kategóriában - Vajda János, Karnyóné című kétfelvonásos operájával nyerte el. A zeneszerző a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Petrovics Emilnél tanult. 1979-ben diplomázott 1981 óta a Zeneakadémián tanít. Sokoldalú komponista, aki mind színpadi, mind nagyzenekari, kamarazenekari és kórusműveket, valamint dalokat is írt. 2003-ban Kossuth-díjjal tüntették ki. A hazai közönség elsősorban operái által ismeri. A tavaly bemutatott Karnyóné időrendben a negyedik. A díjátadás ünnepélyes perceit követően, szívesen válaszolt kérdéseimre.

- Ha visszatekint pályájára - az opera műfajában - milyen utat járt be?

- Az elsőt, a Barabást diplomamunkámnak tekintem. TV-bemutatóként 1977-ben láthatta a közönség. Mai szemmel éretlennek találom. Kicsit viccesen azt is mondhatnám, hogy előbb írtam operát, mint látogattam volna.

- Petrovics Emil tanítványaként a '70-es években milyen stílusú művet vártak el egy kezdő komponistától?

- A diplomamunkának vannak bizonyos paraméterei. Az, hogy miket kell nagyzenekarra, kamarazenekarra, énekhangra írni. Nekem annyiban szerencsém volt, hogy ezt a darabot a TV megrendelte. Akkoriban több fiatalt kértek fel, de egyedül csak én írtam meg, így ezzel sikerült diplomáznom.

- Mi a magyarázata annak, hogy a négy opera között - az utolsót kivéve - tíz év telt el?

- Nincs mögötte koncepció, így alakult. Minden operámat hosszan érleltem mire befejeztem, mert közben hangszeres és egyéb vokális művön is dolgoztam. Az utolsó "csak" nyolc évig készült, mert az idő "fogy"számomra is.

- Meg tudná fogalmazni milyen változáson ment át operaszerzési stílusa az elmúlt évtizedek alatt?

- Az elsőt diákcsínynek tekintem. A Mario és a varázsló írása alatt már értek olyan benyomások, hatások, amelyek - menetközben - stílusváltáshoz vezettek, ott, ahol dramaturgiailag szerencsések voltak. A későbbiekben - ha nagyon durván akarnám megfogalmazni - egy konzervatívabb, - bár én nem annak érzem - hallgathatóbb irányra váltottam. Az a szándék vezetett, hogy az átlag zenehallgató is élvezhesse.

- Ez a Karnyónéra is értendő?

- Az előző operáknál talán zavaró lehetett a különböző korokból vett zenei idézetek, amelyek félre vihették a hallgatót. Ilyen szempontból a Karnyóné más.

- A téma választása mennyire volt tudatos?

- Azokra a témákra fókuszáltam, amelyek számomra fontosak. A Mario és a varázsló

/1988/ a manipulációról szól, aminek nap, mint nap áldozatai vagyunk. A Leonce és Léna /1999/ a beilleszkedés problémáját feszegeti. Az ember menekül egy megoldatlan helyzet elől és ugyanabba belekerül. Úgy gondoltam ez is aktuális téma. A Karnyóné az öregedés szépségéről szól, ami szintén sokunkat érint. Az öregedő vagy idősödő ember hogyan kerül komikus és szánandó helyzetekbe. Ez azért izgalmas, mert egyrészt saját bőrömön is érzem, másrészt ez egy olyan komédia, amely egyik pillanatról a másikra tragikussá fordulhat. A dolognak a színe-visszája megzenélhető.

- Formailag milyen megoldást választott a négy operánál? Folyamatos a zene vagy zárt áriák is megszólalnak?

- A Mario egyfelvonásos opera, tehát kevésbé alkalmas erre, viszont a Leonce-ban és a Karnyóné-ban már határozottan vannak zárt számok, vagyis a zárt-számos operának az ideáját próbálom újrafogalmazni.

- Jelenleg dolgozik-e újabb operán?

- Gondolatban van egy álmom. Lorca két egyfelvonásosát képzeltem el, ami összefüggne egymással. Az egyik tragikus, a másik komikus felhanggal, a "férfivel" a fókuszban. De természetesen - ha rólunk szól a történet - nem képzelhető el a női vonatkozás sem, ahogy Flaubert mondta "Bováryné én vagyok"...

Vajda János zeneszerzőt - ARTISJUS-díj idei tulajdonosát - Hollós Máté, a vezetőség tagjaként így méltatta:

"Szerzőnk mióta magára talált, rátalált a zenetörténetre. Eleven kapcsolatra lelt a múlttal. Nem másol, hanem átereszti magán a régieket, át a könnyebb műfajok egyikét-másikát is. De ő maga nem válik olyanná, mint a hajdaniak, hiszen ő nyúl vissza hozzájuk, ő használja, amit átemel, az ő zenéjét halljuk, nem azokét, akikre hivatkozik... Mindehhez ezúttal a magyar irodalom messzibb múltjába réved, ahonnan manapság nem szokás színpadi ihletet meríteni. Csokonai Vitéz Mihályt dolgoztatja librettóvá Várady Szabolccsal . . . Komédia vagy tragédia? Éppúgy nem eldöntendő, mint hogy régi vagy új. Tragédia a komédiában - régi az újban. De hiszen nem ez, amit öröknek hívunk?"

FELHÍVÁS FIATALOK HANGVERSENY LÁTOGATÁSÁRA

Szeretném, ha a Zeneakadémián több fiatal venne részt a hangversenyeken. Ehhez kérem minden barátom, ismerősöm, valamint koncertlátogatóink segítségét is. Az általam rendezett koncertekre 2009. június 1- ig 1000 fiatalt hívok meg, a lehető legkedvezményesebb áron - mondta Jakobi László. Ezeket a kedvezményes jegyeket 1 évben 1 alkalommal vehetik igénybe a fiatalok. A koncertekre jegyet igénylők közvetlenül nálam foglalhatják le jegyeiket, kizárólag e-mailen keresztül: a jakobikoncert@gmail.com e-mail címen.

A jelentkezés feltétele:

A hangversenyen 2 személy vegyen részt, közülük legalább egynek a kora 6 és 18 év között kell lennie. A résztvevő fiatal kötelezően megadandó adatai: Név, cím, telefon és e-mail cím.

A fiatalokat nyilván tartom, a jegyeket a jelentkezés sorrendjében osztom ki. A kiválasztott fiatalokat e-mailen értesítem, a jegyeket a Zeneakadémia jegypénztárában legkésőbb 2 nappal a koncert előtt kell átvenni. Természetesen teljes áron további jegyek is rendelhetők és vásárolhatók. A jegyeket a Magyar Villamos Művek és az NKA támogatásával adom 80 - 90 %-os kedvezménnyel.

A következő koncert melyre jegyek rendelhetők a Zeneakadémia Nagytermében rendezendő hangversenyre:

Április 17. (csütörtök), 19.30 óra - Budapesti Vonósok - Apolló Alapítvány Gála koncertje

Közreműködnek: Szegedi Anikó (zongora), Botvay Károly (gordonka)

Liszt: Angelus, Fauré: Elégia, op. 24, Mozart: d-moll zongoraverseny, K. 466,

Schumann: a-moll zongoraverseny

A félretett jegyek száma 100 db - A két db jegy ára 1000 Ft (500 Ft/db)

A jegyek ára teljes áron 3-4.000 Ft/db lenne.