TAKARÉKBANK ZRT.

A bank és a szövetkezetek szimbiózisa

A Takarékszövetkezetek megalakulásának 50. évfordulóját ünnepelték a Parlamentben. Ennek kapcsán beszélgettünk Szabó Leventével, a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. ügyvezető igazgatójával, belső igazgatósági tagjával. - Mi a véleménye, hogyan lehetne a hazai szövetkezeteknek is hasonló támogatást, megbecsülést kiharcolniuk, mint amelyet Európa más országaiban élveznek?

- Véleményem szerint a magyar takarékszövetkezeti szektor mind a gazdasági életben, mind a bankrendszerben, valamint a társadalmi szerepvállalásában európai mércével is elfogadott. Úgy gondolom, hogy ezt két tény is alátámasztja. Az egyik, hogy a magyar takarékszövetkezeti szektornak az európai szövetkezeti bankokkal és szövetségekkel szerteágazó kapcsolatrendszere van, amelynek az egyik megtestesítője, hogy a német szövetkezeti csúcsbank (DZ BANK AG) 37%-os, stratégiai részesedéssel rendelkezik a Takarékbankban. A takarékszövetkezetek hazai megbecsülését tükrözi az 50 éves jubileumi évforduló mellett, hogy több mint 700 ezer lakossági ügyfél, 300 ezret meghaladó kis- és középvállalkozói ügyfél és 700-at meghaladó önkormányzat szavazott bizalmat nekünk és választotta pénzügyi partneréül az Integrált Takarékszövetkezeteket.

- Mi lehet Önök szerint a küldetése, feladata Magyarországon a szövetkezeteknek?

- A takarékszövetkezetek feladata és küldetése, hogy Magyarországon az előbb említett több mint egy millió lakossági, kis- és középvállalkozói és önkormányzati ügyfél részére 1600 fiókos - kistelepüléseket is magában foglaló, országos lefedettséget biztosító - hálózattal eljuttassa a pénzügyi szektor szolgáltatásait ügyfelei részére. Azt gondolom, hogy ez az 1600 fiókos országos lefedettség alapvetően megkülönbözteti a takarékszövetkezeteket a többi kereskedelmi banktól (a második legnagyobb hálózat 409 fiókot számlál), hiszen sok esetben a takarékszövetkezetek - a nyereségesség rovására is - olyan településekre is eljuttatják a pénzügyi szolgáltatásokat és pénzügyi kultúrát, ahol semmilyen hasonló típusú szolgáltató nincs, sőt, sok esetben még a posta is bezárt. A takarékszövetkezetek a helyi szerepvállalásukkal nem egyszerűen pénzügyi szolgáltatók, hanem az adott település, város vagy megye aktív gazdasági és társadalmi szereplői és ezen beágyazottságukból adódóan talán jobban ismerik az ott élő lakosság, vállalkozók és önkormányzatok igényeit, így képesek ezek rugalmasabb kielégítésére.

- A Takarékbank Zrt.-nek milyen előnyei származnak abból a helyzetből, hogy a Takarékszövetkezetek Bankja?

- A Takarékbankot 1989-ben a takarékszövetkezetek alapították. A Bank alapvetően három szerepkört tölt be. Egyrészt központi (apex) banki, másrészt kereskedelmi banki, harmadrészt pedig befektetési banki szerepkört. A központi banki szerepkört a takarékszövetkezetek részére nyújtott alapszolgáltatások, termékfejlesztés és üzleti koordináció testesíti meg. A kereskedelmi banki funkciót a vállalati és önkormányzati ügyfelek közös hitelezése, ügyfél tanácsadása és kiszolgálása foglalja magában annak érdekében, hogy mind a takarékszövetkezetek, mind pedig a Bank ügyfelei helyben, megfelelő rugalmasságú, minőségi szolgáltatást kaphassanak. A befektetési banki funkció egyrészt a takarékszövetkezetek szabad likviditásának befektetési banki kezelését, másrészt egyéb befektetési banki termékek fejlesztését és a takarékszövetkezetek ügyfeleinek történő értékesítését takarja. A takarékszövetkezetek többségi tulajdonosai, egyben legfontosabb ügyfelei a Banknak, szabad forrásaikat itt helyezik el, ezzel megfelelő hozamon likviditást biztosítva a Bank számára. Az együttműködés során megvalósul a közös termékfejlesztés és a közös ügyfélkiszolgálás, tehát a szövetkezetek és a Bank között egy kölcsönös előnyökön nyugvó, egymást kiegészítő partneri kapcsolat működik.

- Kérem, mutassa be röviden a Takarékbank Zrt.-t! Mire a legbüszkébbek?

- A Takarékbank 63%-ban a takarékszövetkezetek és 37%-ban a német DZ BANK AG tulajdonában van. Mint említettem, feladata, tevékenysége speciális, ezért nehezen hasonlítható össze más kereskedelmi bankokkal. 2007 végén mérlegfőösszege 295 Mrd Ft, saját tőkéje pedig 10,1 Mrd Ft volt. Büszkék vagyunk rá, hogy amellett, hogy eredményünk évről évre dinamikusan növekszik (az elmúlt évben 1,6 Mrd Ft adózás előtti eredményt értünk el, mely a Bank fennállása óta a legmagasabb eredményt jelenti), a takarékszövetkezetekkel sokrétű és sikeres együttműködést építettünk fel. Emellett meg kell említenem, hogy tulajdonosaink bíznak bennünk és a Takarékbankot egy jó befektetésnek tekintik, amit az is bizonyít, hogy idén májusban a teljes adózás utáni eredmény visszaforgatása mellett 1,6 Mrd Ft-os addicionális tőkeemelést hajtottak végre.

- Milyennek képzelik a jövőjüket? Milyen fejlődést prognosztizálnak önmaguk számára a következő években?

- A jövőbeni kilátások feltérképezésénél nem kizárólag a Bankról kell beszélni, hanem együtt kell nézni a Takarékszövetkezeti Integráció fejlődésével, hiszen mint említettem, a Bank és a Szövetkezetek nagyon szoros gazdasági szimbiózisban működnek. A szövetkezeti szektor dinamikus fejlődésében a Takarékbanknak is jelentős szerepe van a termékfejlesztéseken, a szolgáltatások színvonalának folyamatos emelésén és az üzleti koordináción keresztül. Közös célunk, hogy a takarékszövetkezetek a lakossági betétek piacán lévő 15%-ot meghaladó piaci részesedésüket megtartsák, illetve növeljék, erősítsék piaci pozíciójukat a lakossági hitelek piacán, valamint tovább folytassuk dinamikus növekedésünket az önkormányzatok terén is. Úgy gondolom, hogy ehhez talán a legfontosabb, hogy a termékfejlesztések területén innovatív módon tudjunk megfelelni ügyfeleink elvárásainak. Véleményem szerint jó példa erre többek között az elmúlt években az Integrált Takarékszövetkezetek által bevezetett és forgalmazott Széchenyi Kártya, valamint Gazdahitel-Gazdakártya konstrukció, az internet banking szolgáltatásunk, a deviza számlavezetés, valamint a deviza hitelezés elindítása is. Jelenleg is több termékfejlesztési projektben folyik a munka, mely keretében erőteljesebben fogunk megjelenni a faktoring szolgáltatásokkal, a befektetési termékekkel és scoring alapú lakossági és vállalati hiteltermékekkel.

- Milyen életutat megtéve vált a Bank ügyvezető igazgatójává?

- Tanulmányaimat a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán, majd a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi karán végeztem. A pályámat egy nemzetközi banknál kezdtem, ahol lehetőségem volt külföldön is szakmai tapasztalatokat szerezni. 10 évvel ezelőtt kerültem a Takarékbankhoz, első feladatom az akkori német többségi tulajdonos által támogatott German Desk felépítése volt. Ezen projekt sikeres befejezését követően a Vállalati Üzletág igazgatói feladatainak ellátására kaptam megbízatást. A takarékbanki pályám egyik legjelentősebb állomása volt, amikor 2003-ban a Takarékszövetkezeti Üzletág vezetője lettem. Ezen feladatkörben nyílt igazán alkalmam a takarékszövetkezetek termékfejlesztésén és üzleti támogatásán keresztül működésüket mélyen megismerni és velük szoros kapcsolatot felépíteni. 2005. szeptemberében a Bank belső igazgatósági tagjává és ügyvezető igazgatójává választottak, a pénzügyi és a számviteli terület, az informatikai terület, az üzemeltetés és bankbiztonság, a pénz- és tőkepiaci back office és a vállalati üzletág tartozik az irányításom alá. Célom a Takarékbank menedzsmentjének tagjaként a Bank és az Integrált Takarékszövetkezetek piaci pozícióinak megőrzése, növelése. Meggyőződésem, hogy a többi európai országhoz hasonlóan a szövetkezeti hitelintézeti rendszernek Magyarországon is megvan a biztos jövője és a szövetkezetek további komoly fejlődési pályát fognak bejárni.

Szabados Julianna