MAGYARORSZÁGI VOLKSBANK ZRT.

"Valódi bank - valódi emberekkel"

A Magyarországi Volksbank Zrt. 1993 óta működik sikeresen a magyar piacon. A Bank főrészvényese a Volksbank International AG (VBI). A VBI nemzetközi joint venture cég, melyben az Österreichische Volksbanken-AG 51% részesedéssel, míg a francia BFBP csoport (Banque Fédérale des Banques Populaires) valamint a német DZ-Bank illetve a WGZ-Bank egyaránt 24,5 - 24,5 % részesedéssel bírnak. A bank célja, hogy ügyfeleinek - a kis- és középvállalkozásoknak és a hozzájuk tartozó családi háztartásoknak valamint a középrétegeknek - a megbízható partneri kapcsolatot jelentse.

- Az idén ünneplik 15 éves működésüket Magyarországon - kezdtük a beszélgetést Skonda Máriával a Magyarországi Volksbank Zrt. elnökhelyettesével. - Hogyan teszik emlékezetessé önmaguk, illetve ügyfeleik számára ezt az évfordulót?

- Az egész év a 15 éves évforduló keretében zajlik, melynek nyitóaktusa 2007 végén volt. Nem véletlenül időzítettük így, akkor lett kész a felújítása ennek a csodálatos 115 éves háznak, a bank székhelyének, ahol most beszélgetünk. Kívül-belül felújítottuk, bővítettük, emeletet építettünk rá, korszerű irodaházzá alakítottuk. Azt gondoltuk, a "születésnapos" ne csak ajándékot várjon, hanem adjon is, így ezzel a felújított házzal örvendeztettük meg ügyfeleinket, Budapestet és a magyar építészeti kulturális örökséget is gazdagítottuk, mert egy "gyöngyszemmel" több lett a városban. Ezt az épületet Lotz Károly freskók díszítik, melyet Európa Nostra díjas restaurátor újított fel. Ez volt a nyitás. Szeptemberben lesz az elegáns, központi ünnepségünk a Budapesti Kongresszusi Központban és tervezünk egy gyönyörű, gyűjteményes kiállítást a Kogart Házban, melyhez 450 oldalas katalógussal, könyvvel készülünk. Az évforduló jegyében zajlanak az ügyféltalálkozók is. Stratégiánkban megerősítettük a súlypontokat, felvállaljuk, hogy a középosztály, ezen belül a kis- és középvállalkozók és a hozzájuk tartozó magánszemélyek bankja vagyunk. Magyarországon a foglalkoztatottak 60 %-a ebben a szektorban dolgozik. Az évforduló jegyében különleges, új generációs termékekkel jöttünk ki a piacra, amelyek nemcsak a hitelt és a megtakarítást tartalmazzák, hanem úgynevezett öngondoskodási részük is van, amely befektetésként működik. Mind a hitel, mind a betét így a futamideje végén, eredményt is produkál.

- Négy évvel ezelőtt találkoztunk. Akkor arról álmodtak, hogy 50 fiókkal rendelkező hálózatot építenek ki. Hol tartanak most? Az egész országban elérhetők?

- Túl szerények voltunk, idén már meglesz a 70 fiók. Terveinkben 2011-ig 100 fiók nyitása szerepelt, de szerintem, ezt is hamarabb fogjuk abszolválni. Emellett pedig egészen különleges dolgot valósítottunk meg! Franchise szerződéses partnereinkkel kooperációban fiókokat nyitottunk. Természetesen mindenhol elérhetők vagyunk, már a kisebb városokban is. És nem csak bankfiókokon keresztül vagyunk elérhetők, fejlesztettük az Internet Bankunkat, a Call-Centerünk is rendkívül korszerű és természetesen mobiltelefonon keresztül is kommunikálunk az ügyfeleinkkel.

- Dinamikusan növekednek. A mérleg-főösszegük már meghaladta a 360 milliárd forintot. Az ügyfelek számában is hasonló dinamika érvényesül?

- Az ügyfelek számát tekintve, erre az évre elérjük a 150 ezret. A mérleg-főösszegünk közelíti a 400 milliárd forintot. Az elmúlt öt évben évente 30 %-kal emelkedett. Eredményként a 19 Mio EURO-t tűztük ki. Az éves növekedés hitel és betét állományban átlagosan 30 % körül van minden évben. Az eredményességünk pedig évente 50-60 % körül van. Valóban dinamikusan fejlődünk, az a célunk, hogy bekerüljünk a tíz vezető pénzintézet közé - sikerült. Sőt, különböző számítások szerint, a nyolcadik helyen állunk.

- Jobb terméket, jobb konstrukciót kínálnak, mint más bankok?

- Ahhoz, hogy jobb konstrukciót tudjunk adni, ahhoz ismerni kell személyesen az ügyfeleinket. Az alapítónktól azt a know-how-t kaptuk - és mi is ezt folytatjuk 15 éve -, hogy minél jobban ismerjük meg ügyfeleinket, igényeiket és tanácsadói jellegű banki megoldással forduljunk feléjük. Ezért nálunk nem ügyintézők vannak, hanem tanácsadók. Mi is dolgozunk standard termékekkel, de azokat testre szabottan kínáljuk.

- Van kapcsolatuk a takarékszövetkezetekkel?

- A takarékszövetkezetek egy csoportjával a kezdetekről együttműködünk, hagyományosan jó a kapcsolatunk. A Volksbankok is hitelszövetkezetként indultak Ausztriában és Németországban 150 évvel ezelőtt. Kiegészítjük egymást a szövetkezeti bankokkal, üzletpolitikánk és piacpolitikánk nem a kiszorítósdi, hanem az együttműködés azokon a területeken, ahol mód van az eredmény és a profit megosztására. És ilyen módon egy nagyobb piaci szelet elérésére. Ez egy nagyon sikeres koncepció.

- Mennyi az átfutási idő, ha valaki pénzügyi segítséget, hitelt szeretne kapni?

- A hitel nem segítség! Nagyon egyet tudok érteni egy ausztriai nagybank plakátjával, melyet az ügyfelek számára írtak ki. "Bátran kérjen hitelt, mi is abból élünk!" Örülünk, ha valaki ilyen igénnyel jön hozzánk, mert mindkettőnknek jó üzlet. Az ügyfélnek azért, mert a hitelt be tudja forgatni a vállalkozásába, mi meg ebből termeljük a nyereséget. Ez nem segítség, jótékonyság, hanem üzlet. Egyébként a hitelintézésnek megvannak a regulái, a szükséges lépései. A kéréstől a bírálatig, a hitel típusától függ az átfutási idő. Nemrég bevezettünk egy úgynevezett gyorsítósávot a lakossági jelzáloghiteleknél. Amennyiben az ügyfél minden adatot, dokumentumot behoz, soron kívül elbíráljuk.

- Említette, hogy Interneten keresztül is lehet bankügyeket intézni . . .

- Igen és mindezt kényelmesen az ügyfél otthonából intézheti, vagy egy notebook segítségével a világ bármely pontjáról! Bankszámla kivonatot lehet letölteni és kinyomtatni. Van egyenleg és számlaforgalom lekérdezési lehetőség. Küldünk értesítést a tárgynapi számlamozgásokról. Indítani lehet belföldi és deviza alapú átutalási megbízásokat.

- Deviza alapú hiteleket is nyújtanak?

- Gyakorlatilag ma már a hitelek 85 -90 %-a deviza alapú. Mi az elsők között vezettük be 5-6 évvel ezelőtt, ebben is nagyon sikeresek vagyunk. Amíg a forint jegybanki alapkamata ilyen magas - a svájci frank és az euro 5-6 %-kal alacsonyabb -, addig a magyar lakosság ezt veszi fel. Még az árfolyamkockázatot figyelembe véve is előnyös. Nekem is van ilyen hitelem, mindenkinek bátran ajánlom.

- Vannak önkormányzati kapcsolataik?

- Igen van speciális, önkormányzati területünk, ahol az Önkormányzati törvényekhez jól értő kollégáink ülnek és a bank valamennyi értékesítési területének termékét kínálják. Ebben az évben nagyon sikeresek voltunk, két számunkra nagyon fontos önkormányzat számlavezetését tudtuk megnyerni, a Budapest VIII. kerületének Önkormányzatát, valamint Nagykanizsa város Önkormányzatát. Ezen kívül 35-40 kisebb város, település Önkormányzatának is mi vezetjük a számláit. Ahol ilyen kapcsolat kialakul, ott kisebb fiókot, kirendeltséget is nyitunk. De a hitelezésekben még nagyobb számú önkormányzatnak vagyunk a partnerei. Ez a terjeszkedés része a stratégiánknak.

- Azt hallottam, külön ajánlataik vannak orvosoknak, egészségügyben dolgozóknak.

- Külön divíziót hoztunk létre az egészségügyben dolgozók részére, az úgynevezett Orvos Desket, amelyet osztrák példa alapján alakítottunk ki. Ausztriában külön bankja van az orvosoknak, az "Orvos Bank." Tőlük is sok know-how-t, tapasztalatot vettünk át, például azt, hogy ennek a területnek a vezetője egy nagyon tapasztalt, praktizáló orvos. Mert egy orvos érti meg legjobban az orvosok problémáit. Az Orvos Desk az egészségügy résztvevőinek, háziorvosoknak, szakorvosoknak, gyógyszertáraknak ad szolgáltatásokat. De részt veszünk nagy egészségügyi projektekben is, magánklinikák létesítésében, kórházak üzemeltetésében. Már 5 % a piaci részesedésünk, amire nagyon büszkék vagyunk.

- . . . és még mit finanszíroznak?

- Lakóparkokat és építési projekteket is finanszírozunk. Nagyon komplexek ezek a projektek, esetenként a telekfinanszírozástól a lakóparkok finanszírozásáig nyújtunk szolgáltatást. Nagy ingatlanokat kezelünk, ez is egy erőteljesen fejlődő terület.

- A nyugdíjasok részére mit ajánlanak?

- Vannak számukra is tőkegarantált megtakarítási formák, hozamgaranciával, rövid és hosszabb távra egyaránt. Olyan konstrukciók ezek, amelyekkel kímélik költségszempontból a nyugdíjukat. Aki teheti, gondoskodni tud a későbbi évekről, biztosításokkal kombinálva. Érdekességként említem, hogy az internet elérés már beépült a nyugdíjasok életébe is, sokan ezen keresztül veszik már igénybe a szolgáltatásokat. Azok, akik inkább a telefonnál maradtak, nekik a Call Centerünk áll rendelkezésre, igen kedvezményes tarifával, ahol jól képzett ügyintézőktől megtudhatják mennyi a számlaegyenlegük. De rendelkezhetnek telefonon keresztül is az átutalásról, betétlekötésről megfelelő azonosítást követően.

- Aktívan részt vesznek a művészeti mecenatúrában, fiókjaikban folyamatosan rendeznek kiállításokat. Kiemelne néhány rendezvényt, kiállítást?

- Nem szívesen mondok el előre nagy "durranásokat", de folytatjuk a megkezdett utat. Idén a fiatal kortárs művészeink bemutatására fókuszáltunk. Mi választjuk ki a művészeket, akiket bemutatunk. Volt Tamás Klaudia, Radák Eszter, Varga Patricia .... Idén lesz még Ambrus Attilánk és Lesznák Mihály .... Az Istenhegyi úti Galériánkban egy nagyon szép áttekintést mutatunk be a tájképfestészetről. Tervezünk fotókiállítást is. A jubileumi kiállításunk a Kogart Házban lesz október-novemberben - az idei év legnagyobb eseménye -, amelyhez az elmúlt öt év kimagasló kiállításaiból fogunk válogatni a közönség részére, Aba-Novák Vilmos, Gyémánt László és Szotyori László . . .

- A Volksbank társadalmi felelősség vállalásáról mit tudhatunk?

- Elsősorban az előbb említett művészeti mecenatúra, mert a kultúra szeretete az ember integráns része. Ezen felül rendkívül jó kommunikációs eszköz az ügyfeleink felé, a művészeknek pedig jó megjelenési lehetőség. És a Galéria hálózatunkkal el tudjuk érni, hogy az átlag embert - aki megfordul a bankfiókunkban - rászoktassuk a műalkotások élvezetére. Megszereti őket és később, talán vesz is ilyen műalkotást. A másik kiemelten támogatott kör a vakok és gyengén látók, akik részére olyan bankjegykiadó automatákat szerelünk fel fiókjainkban, amelyet egyedül, segítség nélkül tudnak használni. Az új fiókok mindegyikében már ilyen bank-automatákat szerelünk fel, de ezen kívül egyéb támogatásban is részesülnek. És támogatjuk a vízi sportokat, vitorlásaink száguldoznak a Balatonon, amikor jól fúj a szél. Minden évben gyönyörű eredményeket érünk el a Bankár Kupán. A Magyar Tengeri Bajnokságon is már kétszer második helyezést értünk el. Az evezősöket is támogatjuk, idén a Budapest - Baja evezős regattában indult az általunk támogatott hajó. Ez a világon a leghosszabb távú evezős versenye.

- Milyennek képzeli el a jövőjüket? Milyen fejlődést prognosztizál önmaguk számára a következő években? Mondjuk 2011-ig?

- Tovább erősítjük tanácsadói szerepünket. A család bankja vagyunk, szlogenünk: "Valódi bank - valódi emberekkel". Büszkék vagyunk arra, hogy egy valódi család szerepel a plakátjainkon, akik vállalják a Volskbankot és adják hozzá a nevüket és az arcukat. 2011-re - úgy gondolom - nagyon erős kereskedelmi bank leszünk 150 fiókkal. Tovább erősítjük a pozícióinkat, növeljük az együttműködéseinket és kreatív, piacvezető termékeket vezetünk be. Remélem, addigra megerősödik a középosztály, melyet magas szinten fogunk szolgálni.

MAGYARORSZÁGI VOLKSBANK ZRT.

Központ: 1088 Budapest, Rákóczi út 7. Levelezési cím: 1463 Budapest Pf.: 994

Központi telefonszám: + 36 1 328-6666

Volksbank-Line Belföldről: 06 40 41 42 43 Külföldről: +36 1 411-4200

E-mail cím: volksbank@volksbank.hu

Internet: www.volksbank.hu