BRIT KLÍMATÖRVÉNY

A Brit Nagykövetség megkereste lapunkat, hogy szívesen megismertetnék ED MILIBAND energia és klímaügyi miniszter véleményét a KÖZÉLETI GAZDASÁGI KRÓNIKA olvasóival, amely az új klímatörvény hátteréről és vállalásáról szól. Az éghajlatváltozás minket, magyarokat is érint, tanulhatunk egymástól, ezért örültünk a megkeresésnek.

Tudjuk, hogy tennünk kell a klímaváltozás ellen, de vajon hogyan? A tudomány egyre egyértelműbb eredményeket mutat fel már most az éghajlatváltozással kapcsolatban és mi is egyre jobban érzékeljük hatásait magunk körül. Ahogy a globális kibocsátások egyre nőnek, az egyes országok világszerte új megközelítéseket keresnek erre a problémára. Mindannyian tanulhatunk egymástól.

A múlt hónapban Nagy-Britannia alacsony széndioxid-kibocsátású jövő mellett kötelezte el magát. Az új és a maga nemében egyedülálló éghajlatváltozásról szóló törvény értelmében, az üvegházhatású gázok kibocsátását 80%-kal kell csökkenteni az évszázad közepéig.

A vállalás figyelembe veszi, hogy egy ilyen nagy mértékű változás már most cselekvést igényel. A 2050-hez vezető úton tehát ötéves időszakra vonatkozó "széndioxid-kibocsátási költségvetések" sorakoznak, melyek a 2050-re kitűzött célhoz hasonlóan törvényileg kötelező érvényűek lesznek.

Egyesek már most megjegyezték, hogy a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben háttérbe kellene szorítani az éghajlatváltozással kapcsolatos célokat. Természetesen valóban szükség lesz kompromisszumokra, de léteznek olyan megoldások, amelyek egyszerre kezelik mindkét problémát: a háztartások energiamegtakarító intézkedései például egyszerre csökkentik a kiadásokat és a káros kibocsátásokat, az új, környezetbarát iparágakba való befektetések pedig az energiabiztonság növelése mellett, ellensúlyozzák a szennyező üzemanyagoktól való függést.

Azt már tudjuk, hogy az éghajlatváltozás terén a tétlenség hosszú távon többe kerül mint a cselekvés, ha tehát késlekedünk, az csak növeli a költségeket.

Mivel mindig lesznek olyan rövid távú érdekek, amelyek mindennapi nyomást gyakorolnak a politikusokra, a törvény konkrétan előírja a bizonyított tények figyelembe vételét. Egy független, éghajlatváltozással foglalkozó bizottság véleménye alapján tűztük ki a 80%-os csökkentésre irányuló célt, amely a legfrissebb tudományos eredményeken, az ENSZ jelentésein, valamint brit szakértőkkel folytatott eszmecseréken alapul. A jövőben a bizottság véleményét minden egyes, a kibocsátások csökkentésére szánt költségvetési összeg jóváhagyásánál figyelembe veszik. Mivel ez nyilvános lesz, ha az egyes kormányok valamely ajánlatot nem fogadják el, erre magyarázatot kell adniuk.

Büszkék vagyunk klímatörvényünkre. Arra törekedtünk, hogy Nagy-Britannia megtegye az ügy érdekében a saját részét. Egyúttal teljes mértékben azonosulunk a szélesebb körű, ambiciózus európai törekvésekkel is: határozottan támogatjuk a francia elnökséget abban a céljában, hogy decemberben végleges megegyezést alakítson ki a 2020-as klíma- és energiacsomag ügyében. A 2007-ben vállalt politikai elkötelezettség megvalósításával Európának demonstrálnia kell vezető szerepét, hiszen a nemzetközi klímatárgyalások döntő szakaszhoz érkeznek.

Nagyon fontos, hogy továbbra is szem előtt tartsuk az átfogó képet az előttünk álló tárgyalások során. Azt is tudjuk, hogy decemberben nehéz vitákra számíthatunk az Európai Tanácsban. A tagállamoknak - köztük az Egyesült Királyságnak és Magyarországnak is - megvannak a saját prioritásaik és ezek tiszteletben tartása természetesen fontos. De nem szalaszthatjuk el a lehetőséget és ne hagyjuk, hogy alábbhagyjon a lelkesedés e kései stádiumban!

Tudjuk, hogy a kormányok önmagukban nem érhetik el a változást. A kibocsátások csökkentése, a cégek számára is az üzleti élet elengedhetetlen részévé kell, hogy váljon. A kibocsátásokról szóló jelentések, amit a nagy cégek számára 2012-től kötelezővé kívánunk tenni, csak a kezdetet jelentik. A további fejlesztések érdekében szintén nyomást kell gyakorolni, melyben a változás sürgetésével az egyes közösségeknek, hit- és környezetvédelmi csoportoknak részt kell venniük.

Azt is tudjuk, hogy bár a változás melletti elkötelezettséget otthon kell elkezdeni, az ügy nem állhat meg ezen a szinten - globális megegyezésre van szükség.

A világ vezetői decemberben Lengyelországban, jövőre pedig Koppenhágában találkoznak. Reményeim szerint, a közös ötletekkel rendelkező országok, az egymást ösztönző kormányok és közösségek megegyezésre jutnak, és így megvalósíthatjuk az alacsony széndioxid-kibocsátású világot.

ED MILIBAND

Energia és Klímaváltozási miniszter, valamint a Lancaster Hercegség kancellárja. Előzőleg a Kormányzati Hivatal vezető minisztere volt és a Lancaster Hercegség kancellárja, ahol az ő feladata volt a kormányon belüli munka koordinálása, valamint a kormány azon próbálkozásainak vezénylése, amellyel a társadalmi kirekesztettséget igyekszik felszámolni, támogatja a non-profit szektort, és koordinálja a közszolgáltatások fejlesztéseit. 2006 és 2007 között a non-profit szektor minisztere volt, ahol jótékonysági eseményeket, társadalmi vállalkozásokat és közérdekű szervezeteket támogatott. 2005 májusában Doncaster parlamenti képviselőjévé választották. Előzőleg Őfelsége Kincstárának Gazdasági Tanácsadói Gárdájának elnöke volt, ahol Gordon Brown pénzügyminiszter hosszútávú fejlesztési politikájának kialakításában is részt vett. Ezt megelőzően, 1997 májusa után, mint a pénzügyminiszter egy speciális tanácsadója számos gazdasági és társadalmi területen dolgozott, ide értve az adózást, közköltségeket, és munkapiaci feladatokat. 2003-ban a Harvard Egyetem Kormányzati Tanszékének vendégelőadója volt, és az egyetem Európai Tanulmányok Központjának meghívott tudósa. Közgazdaságtanból a Londoni Gazdasági Iskolánál szerzett MSc-je van (Master of Science egyetemi fokozat), valamint az Oxford Egyetemről egy BA-je.

Biography

Ed Miliband is Secretary of State for the Department of Energy and Climate Change and Chancellor of the Duchy of Lancaster. He was previously Minister for the Cabinet Office and Chancellor of the Duchy of Lancaster, where he was responsible for helping to coordinate work across government, and leading the government's efforts to tackle social exclusion, support the Third Sector and coordinate the improvement of public services. From 2006 to 2007 he was Minister for the Third Sector, supporting charities, social enterprises and community organisations. He was elected Labour MP for Doncaster North in May 2005. Previously he was Chair of HM Treasury's Council of Economic Advisers, advising the Chancellor of the Exchequer, Gordon Brown, on long–term policy development. Before that, as a special adviser to the Chancellor of the Exchequer after May 1997, he worked across a range of economic and social policy areas, including taxation, public spending, and labour market issues. In 2003, he was a Visiting Lecturer in the Department of Government at Harvard University and a Visiting Scholar at the Center for European Studies. He holds an MSc in Economics from the London School of Economics and a BA from Oxford University.