AITIA INTERNATIONAL ZRT.

Lépjen be az intelligens kommunikáció korszakába!

Tatai Péter, az Aitia International tulajdonosa-elnöke, a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett villamosmérnöki diplomát. Ösztöndíjasként számos kutatási programban vett részt Japánban, Nagy-Britanniában, Svédországban és Németországban. 2006-ig a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Távközlési és Médiainformatikai Tanszékén a Távközlési Jelfeldolgozási Laboratóriumot vezette, és részt vett a távközlés, méréstechnika és beszédfeldolgozás oktatásában. Kiemelkedő kutatói munkájának elismeréseként számos kitüntetést kapott, többek között Európai Információtechnológiai Díjat (ITEA).

- Találó és kifejező a nevük, hiszen az Aitia görög szó, melyet Arisztotelész az okok összefoglalójaként (anyagi, formai, létesítő és végső együttese) használt - kezdtük a beszélgetést Tatai Péterrel, az Aitia International Zrt. elnökével. - Bemutatná, mivel foglalkozik a cége?

- Az Aitia rövidítés kezdeti tevékenységünkre is utal, azaz Artificial Intelligence, Information Technology, Intelligent Agents. Több lábon állunk, öt részlegünk van, elkülönülő profillal, de a divízióknak vannak közös projektjei is. A legnagyobb energiával a webes és a távközlési fejlesztésekkel foglalkozunk. Komoly eredményeket ért el a webes csoportunk, amely portálokat, munkafolyamat és tartalomkezelő rendszereket fejleszt, főként minisztériumok és multinacionális cégek részére. Különböző helyszíneken több mint 20 emberünk dolgozik ezeken a témákon. A Webra(r) nevű termékünk a harmadik változatnál tart. Könnyen kezelhető, jó az adminisztrációs felülete, és ami szintén fontos, nagy biztonságot nyújt. A Webra 3.0 a maximális hatékonyságot akkor éri el, amikor egy teljes vállalati struktúrát menedzselnek a segítségével. Felhasználóbarát és intelligens felületeivel könnyű dolgozni. Sok referenciánk van, például az Oktatási Hivatal honlapjának (www.oh.gov.hu) tartalmát szintén Webra 3.0 adminisztrációs rendszer kezeli. Az Egészségügyi Minisztérium és a Magyar Turizmus Zrt. honlapját is mi készítettük. Utóbbi portál különleges, hiszen sokoldalú és sokféle keresést tesz lehetővé az óriási adatmennyiséget tartalmazó turisztikai adatbázisban. A Webra a kis-, közép- és nagyvállalati környezetben is tudja biztosítani a hatékony keresést és információ megtalálást, a munkafolyamatok megváltoztathatóságát és követhetőségét.

- A távközlési fejlesztésekről mit tudhatunk?

- A távközlési részlegünk a második lábunk. Sok projektünk van, például a T-Mobile szinte teljes telefon, adat es SMS forgalmát monitorozzuk, a nagy mennyiségű adatról statisztikákat készítünk, ami hibakeresési és tervezési célból fontos, de valós időben is tudunk követni hívási folyamatokat. Az egyik újabb rendszerünk SMS-t küld a hívottnak, ha nem sikerült elérni, és emellett a hívót is értesíti, ha a hívott végre elérhető. Van olyan rendszerünk is, amely végigvizsgálja a vonalakat abból a szempontból, hogy minden roaming irányban, minden partner felé helyesen működnek-e. A nagy szolgáltatók, mint a T-Mobile, Vodafone, Pannon, Invitel . . . évek óta a partnereink. Amikor például a T-Mobile-nál bevezették a Dominó rendszert, az illesztő berendezéseket egy angol cégtől vásárolták, amelyek nem működtek jól, nekünk szóltak, hogy a problémát oldjuk meg. Azóta, már több, mint 8 éve a mi berendezéseink üzemelnek ott. Több mint egy évtizede fejlesztünk távközlési szoftvereket és telekommunikációs megoldásokat.

- Melyik a harmadik lábuk?

- A harmadik csoportunk tudományos kutatással foglalkozik, alapvetően nagy rendszerek szimulációja a témájuk. Az eredmények egyelőre nem napi termékekben, hanem kutatási eredményekben testesülnek meg. Szimulációs rendszereinket sok helyen használják a világban. Számos európai kooperációs munkában veszünk részt, jelenleg is fut két nagy, sikeres európai projektünk. Magyarországon most tárgyalunk arról is, hogy tényleges közúti forgalom szimulációban részt tudnánk-e venni. A csoport vezetője dr. Gulyás László, aki az ELTE oktatója is.

- Gondolom, figyelik a nemzetközi pályázati kiírásokat?

- Gulyás László sokfelé jár a világban, tanított a Harvardon is. Sok konferencián vesz részt, vannak nemzetközi kapcsolatai. Amikor meghirdetnek egy nemzetközi pályázatot a szakterületén - neki köszönhetően - már megkeresnek minket.

- Mivel foglalkoznak még?

- A negyedik területünk a beszédfelismerés, beszédfeldolgozás. Sokéves munkával kifejlesztettünk egy beszédfelismerő rendszert a Műszaki Egyetem Távközlési és Médiainformatikai Tanszékével közösen. A kutatási eredményekből mi fejlesztünk termékeket és értékesítjük is. Például kidolgoztuk alközpontokhoz a VOXenter(r) beszédfelismerő kiegészítést. Mindenki tapasztalta, hogy ha felhív egy alközpontot, hallja az üdvözlő mondatokat, majd kérik, hogy billentyűzze be a keresett melléket, amit általában nem ismerünk. Viszont a VOXenter használata esetén, ha nem tudjuk a számot, csak be kell mondani a nevet vagy a részleget, amely alapján a beszédfelismerő rendszer kapcsolni tud. Elsősorban a nagyobb cégek áldoznak erre, de a kisebbeknek is hasznos lehet. Van ilyen rendszerünk már önkormányzatoknál, például Törökszentmiklóson, a XVII. kerületben, Budaörsön . . . Ha nagy a telefonforgalom, vagy 24 órás elérhetőség kell, szüksége lehet egy ilyen rendszerre. Folyamatosan fejlesztjük. Korábban csak a név bemondására működött, ma már szövegkörnyezetben is megtalálja és felismeri a nevet. Ilyen feladat adódik ott, ahol sok beszéd keletkezik, például a rádióban, televízióban és ebben a szövegtengerben kell szavakat keresni, indexelni. Sajnos ezek a rendszerek nem kerülnek olyan gyorsan használatba, mint ahogyan mi szeretnénk, mert a felhasználók még nem ismerik a lehetőségeket. Mostanában hoztunk létre a T-Mobilnál - egyelőre demo szinten - egy szolgáltatást, a "Célravezetőt". Ez azon alapszik, hogy bekapcsolt mobilnál a szolgáltató tudja merre jár az illető, és így egy dedikált telefonszám felhívása esetén, hangbemondással (beszédfelismeréssel) lekérheti a közelben lévő benzinkutak, éttermek . . . címét.

- Úgy tudom, hogy vakoknak és süketnémáknak is készítenek különböző hasznos eszközöket . . .

- Ultrahangos tájékoztató eszközt készítettünk a vakoknak. Ezzel régóta foglalkozunk, de még nem vagyunk vele teljesen megelégedve. Van egy olyan készülékünk is, amellyel süket-némák tudnak telefonálni. Ez számítógépen működik, de későbbiekben pl. PDA-ra is elkészíthető. Lényege, hogy az egyik oldalon egy normál telefonáló van, a másik oldalon pedig a beszédfelismerő rendszer, amely kiírja a felismert beszédet. Válaszolni írásban is lehet, amit egy beszédszintetizátor hanggá konvertál.

- Mit ajánl még a figyelmünkbe?

- Van egy olyan rendszerünk, amellyel automatikusan lehet telefonhívásokat indítani. Például kampányok idején bármely közszereplő hangján a rendszer véleményt kérhetne az állampolgároktól. A nyomógombok mellett hanggal is lehet válaszolni, amit a rendszer felismer, és kívánságra fel is tud dolgozni. A jövőben remélhetőleg találkozunk majd ezzel a beszédfelismerő automata telefonhívó rendszerrel. A közszolgáltató cégek hívásközpontjait is szeretnénk ilyen automatikus hívó rendszerrel tesztelni és módosításokat javasolni, mert jelenleg sok olyan hívásközpont van, ahol a nyomógombokkal nagyon idegesítő és lassú a használat, sokszor fél órába is beletelik, mire átjutunk rajtuk.

- Van még egy ötödik divíziójuk is . . .

- Egy-két éve kezdtünk KIOSZK témában hirdető és információs rendszereket kidolgozni, ilyent már telepítettünk egy évre a Duna Plázában. A West-Endben jelenleg is működik egy AVON kijelzőnk, a képernyőn reklám jellegű információk láthatók. Ezt a Grafikai Stúdiónk készítette, ahol sok más érdekes grafikai alkalmazás is születik, például a Nescafe cég egyre ismertebb MomentCity játéka.

- Mit tudnak Önök jobban, mint mások?

- Rugalmasak vagyunk. Amíg egy nagy cég leginkább késztermékeket szállít, mi a különleges, egyedi igényeket is ki tudjuk szolgálni. Szakterületünkön belül szinte bármit kérhetnek tőlünk! Kifejezetten a megrendelő igényére dolgozunk. Gyorsak vagyunk, ha például pénteken kérnek tőlünk valamit, azt nem ritkán hétfőre megoldjuk. És pontosan azt adjuk, amit szeretnének. A nagy szolgáltatók igényesek, és mindent azonnal akarnak. Ráadásul sokszor csak annyit mondanak, hogy valami olyasmi kellene, ami ezt, meg ezt tudja, a többit találjuk ki mi. Ezért azt szoktam mondani viccesen, olyan mérnököket keresünk munkatársnak, akik most végeztek az egyetemen, frissek, nyitottak, de van már 20 év gyakorlatuk. Az eredményeinket főként annak köszönhetjük, hogy nagyon jó szakértőink vannak. Kollégáink több szakterületről érkeztek, és nem csak kutatnak, fejlesztenek, hanem sokan egyetemen is tanítanak.

- Hallottam, hogy megalakult a Mobilitás és a Multimédia Klaszter, melynek Ön az elnökségi tagja. Mivel foglalkozik ez a testület?

- Ez egy sikeresnek tűnő kezdeményezés Magyarországon, amelynek az a lényege, hogy egy-egy szakterületen több cég fogjon össze az egyetemekkel együtt. A cél az, hogy a kutatást, fejlesztést, értékesítést, együttes erővel végezzük.

- Sok mindent fejlesztett. Mit szeretne még feltalálni?

- Évtizedek óta dolgozom a távközlési szakmában, több sikeres projektet vezettem, számos távközlési mérőberendezés megvalósításában vettem részt. Például az SGA-2 (Signal Generator and Analyzer) a 90-es években volt sikeres műszerünk és 20 ország 40 cégének adtuk el. A T-Mobil monitorozó rendszer hardverét is én terveztem. Szeretnék még egy-két átütő műszaki megoldást kitalálni, amellyel segíthetem az emberek életét.

(Szabados)

AITIA International Informatikai Zrt.

1039 Budapest, Czetz János u. 48-50.Tel: +36 1 453 8080

Fax: +36 1 453 8081

Céginformáció: www.aitia.ai