Magyarországi Olasz Kereskedelmi Kamara (MOKK)

- Kérem a Magyarországi Olasz Kereskedelmi Kamara bemutatását! Mikor alapították, milyen célokkal, feladatokkal? Élvezik az olasz kormány hivatalos támogatását? Miben jelentkezik ez a támogatás - kérdeztük Alessandro Stricca elnököt.

- A Magyarországi Olasz Kereskedelmi Kamarát (MOKK) 1992-ben alapították Budapesten, privát szövetségként. Elsődleges célja a közös érdekek képviselete a két ország illetékes hatóságainál. Emellett a Kamara elősegíti a két ország közötti gazdasági, kereskedelmi kapcsolatok erősödését, illetve támogatja az olasz vállalkozásokat Magyarországon, ahol a piacot elsősorban a kis és középvállalkozások alkotják. A MOKK tevékenységein keresztül a magyar és az olasz vállalkozások között kialakuló kapcsolatokra kívánja a hangsúlyt fektetni, mindezt az olasz és a magyar piac iránt érdeklődő intézmények, szövetségek és vállalatok számára nyújtott minőségi szolgáltatásokon keresztül. A jelentősebb magyar és olasz vásárok is számos üzleti lehetőségek biztosítanak tagjaink számára, illetve elősegítik made in Italy promócióját a magyar piacon. A Kamarának célja, hogy közvetítői szerepet töltsön be a magyar és az olasz intézmények között, hogy a legmegfelelőbb módon tudja képviselni a vállalkozók és a tagok érdekeit. Az olasz kormány 1998-ban ismerte el a Kamara tevékenységét, amelynek 10 éves évfordulóját az idei évben ünnepeljük.

- Hogyan fejlődött a Kamara? Milyen cégek, vállalkozások a tagjaik?

- A MOKK jelenleg több mint 300 tagvállalattal rendelkezik, ezek legnagyobb hányadát a KKV-k teszik ki, de mellettük megtalálhatóak olasz nagyvállalatok is (bankok, energetikai szektorban tevékenykedő vállalatok, szolgáltatók, gyártók). A tagok között jelen vannak mind magyar, mind olasz vállalatok, melyek képviselik a gyártó, a szolgáltató, valamint a kereskedelemi vállalkozásokat.

- Magyarország belépése az Európai Unióba hozott változást, módosulást a tevékenységükben?

- Az uniós tagság után megnőtt az olasz vállalkozások érdeklődése Magyarország iránt, ezt bizonyítja az a tény is, hogy Magyarország uniós csatlakozása egyfajta stabilizációt eredményezett a jogi szabályozások és a beruházások terén. Magyarország belépése az Európai Unióba változásokat hozott a tevékenységünkben is. A legjelentősebb előrelépést a Kamara magyar kormány általi privát szövetségként való elismerése jelentette, melynek köszönhetően hozzájuthat a strukturális alapokból lehívható támogatásokhoz. 2005-ben a Kamara életre hívta az Euro Info Pontot, mely ettől az évtől kezdve szorosan együttműködik az Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE) Budapesti irodájának Strukturális Alapok Deskjével. Ennek a szolgáltatásai számos lehetőséget és támogatást nyújtanak azoknak az olasz vállalkozásoknak, melyek részt kívánnak venni az országos pályázatokban. Az Info Pont tevékenységi körébe tartozik a különböző támogatási lehetőségek bemutatása, egy rendszeres hírlevél továbbítása, mely a KKV számára kiírt pályázatokról ad hírt, illetve az olasz vállalatok részvételének nyomon követése a különböző projektekben. Az utóbbi időben nagy hangsúlyt fektettünk a különböző európai projektekben való részvételre, mint például a TELMI, a SET, a TIR projektek, valamint folyamatosan kapunk további felkéréseket. Szeretnék külön köszönetet mondani Dott. Augusto Cocchioni-nak, az Euro Info Pont Szakértői Bizottságának elnökének, akinek a munkája nélkülözhetetlen volt ennek a projektnek a megvalósításában.

- A Kamara milyen eseményeket, rendezvényeket, programokat szervez? Vannak könyvek, kiadványok, amelyekből információt kaphatnak a tagok és az érdeklődők?

- Kamara számos rendezvényt szervez, hogy ezzel is elősegítse tagvállalatai ismertségét és új üzleti lehetőségek megteremtését. Ilyen esemény például a havonta megrendezésre kerülő Happy Hour, amelynek keretében a Kamara tagvállalatai és az érdeklődő vállalatok informális keretek között találkozhatnak. Nagy jelentőséggel bírnak az EuChambers tagjaival, a többi bilaterális kamarával közösen szervezett találkozók, amelynek meghívott díszvendégei a magyar politikai és gazdasági élet legfontosabb szereplői. Továbbá minden évben megrendezésre kerül körülbelül 100-150 fő részvételével nyáron egy hajókirándulással egybekötött, télen pedig egy karácsonyi vacsora. A Kamara tevékenységéről, a különböző rendezvényekről, a legjelentősebb gazdasági aktualitásairól a tagvállalatok és az érdeklődők több két nyelven megjelenő forrásból is értesülhetnek; ilyen a kéthetente kiküldött La Circolare elektronikus hírlevél, az Il Ponte kéthavonta megjelenő magazin, valamint a Kamara honlapja (www.cciu.com).

- Hogyan lehet csatlakozni a Magyarországi Olasz Kereskedelmi Kamarához? A tagsággal milyen kedvezmények járnak?

- Az érdeklődő vállalatnak ki kell tölteni egy csatlakozási kérelmet, amelyet cégkivonatával együtt kell elküldeni a Kamarának. A beérkező kérvényeket minden hónapban az Igazgatótanács elbírálja, és amennyiben ezeket elfogadja, az adott vállalatok beléphetnek a Kamara tagjai közé. A MOKK megpróbál megfelelni a tagjai minden igényének, és szolgáltatásait ezeknek megfelelően alakítja ki, hogy így támogassa azok tevékenységét (például workshopok, szemináriumok, üzleti találkozók szervezése, vállalati listák, tolmácslista készítése). Ezek a szolgáltatások a tagvállalatok számára jelentős kedvezményekkel érhetők el. Ezen kívül a tagok bemutatkozhatnak a Kamara különböző médiáiban; a kétheti elektronikus, La Circolare hírlevélben, a kéthavi Il Ponte magazinban és a Kamara honlapján. Ezek a vállalatok, azon túl, hogy a Kamara révén potenciális üzleti partnerekkel ismerkedhetnek meg, a tagságon keresztül részesei lesznek egy olyan kapcsolati hálónak, amelyben megtalálhatóak hivatalok, intézmények és számos más vállalkozás.

- Kérem a bemutatkozását! Hogyan került ebbe a fontos tisztségbe?

- 10 évvel ezelőtt érkeztem Magyarországra az egyik legnagyobb olasz ipari csoporttal, az IRI-vel egy projekt megvalósítására a vaskohászattal foglalkozó Terni Steel vállalat számára. Ezután kineveztek a Trieszti Takarékbank budapesti központjának a képviseletére, melynek hatáskörébe tartozott az egész Közép - Európai régió. Később, 2000 és 2005 között az Unicredit Bank magyarországi képviseletét vezettem. 2006 óta pedig az Intesa San Paolo Csoportnak dolgozom, először az Inter - Európa Banknál, majd a két bank fúzióját követően, jelenleg a CIB Banknál.

- És mivel kapcsolódik ki? Van családja? Hobbija?

- Két gyermekem van. Szabadidőm sajnos nincs sok, de amikor tehetem, teniszezek, fallabdázom, vízilabdázom, valamint figyelemmel követem a Vasas mérkőzéseit. Nagyon szeretek a barátaimmal lenni és szeretem a jó zenét.

(Szabados)

LA CAMERA DI COMMERCIO ITALIANA PER L'UNGHERIA

- La prego di presentare la Camera di Commercio Italiana per l'Ungheria. Quando e stata fondata, con quale obiettivo e con quale attivita? Riceve un appoggio ufficiale dallo Stato Italiano? Se si, in che forma viene rappresentato - Abbiamo domandato al Presidente Alessandro Stricca

- La Camera di Commercio Italiana per l'Ungheria e stata fondata nel 1992 a Budapest come un'associazione privata. Il principale obiettivo della Camera e l'individuazione e la rappresentazione delle problematiche di interesse comune nei confronti delle autorita e delle istituzioni dei due Paesi. Inoltre la Camera promuove rapporti commerciali ed economici tra i due Paesi e si impegna a fornire sostegno alle imprese italiane in Ungheria, Paese in cui il mercato e composto principalmente da PMI. Le attivita svolte dalla Camera mirano a porre l'attenzione verso le relazioni che si creano tra le imprese italiane ed ungheresi, proponendo servizi qualificati agli enti, alle associazioni e alle imprese che dimostrano interesse verso il mercato italiano e ungherese. Si organizzano infatti importanti fiere italiane e ungheresi che offrono numerose opportunitá di business ai nostri soci e promuovono il made in Italy nel mercato ungherese. La Camera si pone inoltre come obiettivo principale quello di essere il principale intermediario tra le istituzioni ungheresi e italiane, volta a rappresentare in maniera puntuale le esigenze degli imprenditori e dei nostri soci.

La Camera é stata riconosciuta dal Governo Italiano nel settembre del 1998, e quest'anno festeggia il decimo anniversario dalla data del riconoscimento.

- Come si é sviluppata la Camera? Che genere di aziende e societa si possono trovare tra i soci della Camera?

- La CCIU attualmente ha piu di 300 Soci, la maggior parte di questi sono piccole e medie imprese, ma sono presenti anche grandi imprese italiane (banche, imprese energetiche, servizi, industrie). Tra i soci possiamo trovare dunque sia imprese italiane che ungheresi che rappresento il settore produttivo, commerciale e terziario.

- Dopo l'adesione dell'Ungheria all'Unione Europea e cambiata in qualche maniera l'attivita della Camera?

- Dopo l'adesione all'Unione Europea le aziende italiane hanno aumentato il loro interesse verso l'Ungheria, questo si puo dimostrare osservando la stabilizzazione della situazione nel campo degli investimenti e delle regole giuridiche. L'adesione dell'Ungheria all'Unione Europea ha provocato anche qualche cambiamento nelle attivita svolte dalla Camera. Il beneficio maggiore e stato conseguito da quando la Camera e stata riconosciuta un'associazione privata dal Governo ungherese poiche ha cominciato a ricevere contributi da fondi strutturali. Inoltre nel 2005 la Camera ha creato lo Sportello Europa e da quest'anno agisce in stretta collaborazione con il Desk Fondi Strutturali dell' Ufficio ICE di Budapest. Questo servizio offre numerose opportunita e da sopporto alle imprese italiane che vogliono partecipare ai bandi nazionali. L'attivita svolta consiste nel presentare le varie linee di finanziamento, inviare una circolare periodica che tratta notizie riguardanti i finanziamenti alle PMI e fornire un'attivita di monitoraggio sulla partecipazione delle imprese italiane ai bandi. Negli ultimi mesi abbiamo dato particolare importanza alla partecipazione ai progetti europei, come per esempio TELMI, SET, TIR (stiamo continuamente ricevendo numerose richieste rivolte a tali progetti). Desidero quindi ringraziare il Dott. Augusto Cocchioni che ha dato un contributo determinante nella realizzazione di questo progetto e che presiede il Comitato degli Esperti dello Sportello Europa.

- Che tipo di eventi e programmi organizza la Camera? Esistono pubblicazioni da dove i soci e gli interessati possono ottenere delle informazioni?

- La Camera organizza numerosi eventi finalizzati alla promozione dei soci ed a stabilire nuove opportunita d'affari; per esempio l'Happy Hour, e un incontro organizzato mensilmente, durante il quale i soci e le aziende interessate possono incontrarsi in un ambito informale. Hanno grande importanza anche gli eventi organizzati in collaborazione con le Camere bilaterali di EuChambers, dove l'ospite d'onore e sempre un protagonista della sfera politica o dell'economia ungherese. Ogni anno viene organizzata, con la partecipazione di circa 100-150 persone, la Cena di Natale e, in estate, la Cena in battello. I Soci e le aziende interessate possono ottenere informazioni riguardanti le attivita della Camera, i prossimi eventi, la situazione economica ungherese descritta in fonti bilingue, come per esempio la newsletter elettronica, il bisettimanale La Circolare, la rivista bimensile Il Ponte e il sito della Camera (www.cciu.com).

- In che modo e possibile associarsi alla Camera? Quali sono i servizi che la Camera fornisce ai Soci? Quali sono le agevolazioni fornite ai Soci?

- L'impresa interessata deve compilare il modulo di associazione, che deve essere spedito alla Camera con la visura camerale. Le richieste vengono analizzate ogni mese dal Consiglio Direttivo, nel caso in cui la richiesta venga accettata l'impresa potra diventare Socio della Camera. La Camera cerca di rispondere alle esigenze delle aziende socie, e offre servizi finalizzati alla promozione dell'attivita dell'impresa (workshop, seminari, incontri d'affari, liste delle aziende, lista degli interpreti). Per i soci della Camera i servizi sono disponibili con notevoli agevolazione. I soci hanno inoltre la possibilita di presentarsi tramite i media della CCIU, la newsletter elettronica, il bisettimanale La Circolare, la rivista bimensile Il Ponte e il sito della Camera (www.cciu.com). Le imprese associate alla Camera, oltre a conoscere i potenziali partner tramite la CCIU, faranno parte di una rete di relazioni, dove saranno presenti enti, istituzioni e numerose altre imprese.

- La prego inoltre di presentarsi, com'e arrivato in questa posizione?

- Sono venuto in Ungheria circa 10 anni fa con uno dei maggiori gruppi industriali italiani, il gruppo IRI per un progetto della societa di siderurgia Terni Steel. Poi sono stato nominato alla Cassa di Risparmio di Trieste come rappresentante a Budapest di tutta l'area del Centro Europa. Quindi dal 2000 al 2005 sono stato il responsabile dell'Ufficio di Budapest di Unicredit Banca e dal 2006 sono nel Gruppo Intesa San Paolo. Prima nell'Intereuropa Bank ed ora, dopo la fusione, in CIB Bank.

- Famiglia, figli, sport, hobby, tempo libero?

- Ho due figli mentre per il tempo libero, che e sempre poco, cerco di praticare tennis, squash, pallanuoto e seguire le partite del mitico Vasas. Adoro la buona musica e la compagnia dei miei amici.

(Sz. J.)