MAGYAR CETELEM BANK ZRT.

Körkép 2008 - Milyen az európai fogyasztó?

Tizenhárom európai ország részvételével több mint tízezer fogyasztót megszólító Cetelem 2008-as Körkép rávilágít arra, hogy miközben a megtakarítási szándék Magyarországon a legalacsonyabb és a magyar fogyasztók pesszimistán állnak az ország helyzetéhez, fogyasztási hajlandóságunk mégis magasabb az Európai Unió átlagánál - mondta Lendvai János a Magyar Cetelem Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója a Cetelem 2008-as fogyasztói körképét bemutató sajtótájékoztatóján.

Az idén 19. alkalommal közzétett Körképből megtudhatjuk, mi változott a korábbi esztendőhöz képest az átlagemberek fejében: terveznek-e megtakarítani, és mit szeretnének megvásárolni az elkövetkező hónapokban? A 2008-as körképet egy 2007 szeptemberében elvégzett, 10 000 megkérdezett részvételével készített felmérésre alapozták, ahol országonként minimum 500 volt a minta nagysága. A vizsgált országok: Belgium, Cseh Köztársaság, Egyesült Királyság, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Oroszország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szlovákia és Szerbia.

Az európaiak közérzete

Az európai fogyasztók közérzete javuló tendenciát mutat. A vizsgált országok összességét tekintve az 1-től 10-ig terjedő skálán mért közérzeti mutató két tizeddel nőtt az előző évhez képest, így az átlag 5 körül mozog. A 13 országból 8 található az európai átlag felett. Magyarország 3,9-es értékkel az utolsó előtti helyet foglalja el, csak a portugálok tudtak ettől alacsonyabbat produkálni, de meg kell azonban jegyezni, hogy hazánk esetében még ez is növekedést jelent az előző évhez képest, amikor 3,7-es szintet értünk el. A legkedvezőbben ismét a belgák ítélik meg helyzetüket: náluk 6,4-re emelkedett ez az érték, mely a vizsgált 13 ország átlagában 5,1-re tehető.

Fogyasztás és / vagy megtakarítás

Logikusan azt gondolhatnánk, hogy a fogyasztási őrület függ a megtakarítástól, de a vizsgálat érdekes eredményeket hozott. A magyarok 10 %-a tervezi, hogy az elkövetkező 12 hónap során növeli megtakarításait, teljesen biztosan azonban csak a megkérdezettek 1 %-a vallotta ezt. Ezzel szemben a kiadási oldalon 85 % szándékozik többet költeni az előttünk álló évben és 59 % biztos is ebben. Érdekes, hogy hazánk mind a megtakarítási mind a kiadási oldalon egy-egy végletet testesít meg a vizsgált országok mezőnyében. A 13 európai ország és Oroszország átlagát nézve a megkérdezettek 7 %-a reméli biztosan, hogy növeli megtakarításit, és 35 % gondolja úgy, hogy többet fog költeni.

Autópiac

A vizsgálatból kiderül, hogy a magyarok mindössze 4 %-a tervezi új autó vásárlását 2008-ban, míg a 13 ország átlagában ez az arány 11 %-os. Fontos kiemelni, hogy még a csökkenő étvággyal is jobb piacot jelent hazánk a kelet-európai piacnál, mert a háztartásonként forgalomba helyezett új személygépkocsik aránya magasabb nálunk. Az autók közül változatlanul a Volkswagen a legkedveltebb nálunk. A fejlett országok autópiacai stabilak.

Motor és robogópiac

Magabiztosan vezet Olaszország az évente több mint 400.000 eladott motorral, az 50 köbcenti feletti kategóriából. A Cseh Köztársaságban két éve szárnyal a motor és robogópiac az eladások évente 50 % körüli növekedést mutatnak. Magyarországon csak 2 %-al növekedett ez a piac az előző évhez képest.

Informatikai piac

A 13 országot figyelembe véve, ez a piac átlagosan 6 %-al növekedett 2007-ben. Magyarországon 45,1 %-os ugrásszerű növekedés tapasztalható, a háztartások átlagos kiadása megegyezik a Nyugat-Európában mért értékkel.

Sportáruk piaca

A franciák továbbra is a legnagyobb sportcikkfogyasztók, őket követik a britek és az olaszok. Említésre méltó, hogy három országban, Szerbiában, Magyarországon és Portugáliában 30 %-ot fejlődött a piac.

Bútorpiac

Jó irányban fejlődött, Közép-Európában és Oroszországban két számjegyű a növekedés, legdinamikusabb a Cseh Köztársaságban, 37 %. Magyarországon 10 %-ot mértek. 2008-ra vonatkozó vásárlási szándékok a vizsgált országok összességét tekintve 22 %. A legtöbb bútort a britek vásárolják, a leglelkesebbek a szlovák háztartások.

Háztartási gépek piaca

Ez a szektor mindenütt fejlődik, kivéve Magyarországot, ahol 2007-ben enyhe visszaesést tapasztaltak - 1,5 %-ot. De ennek ellenére, a háztartások átlagos háztartásigép-vásárlása hazánkban a legmagasabb a közép-európai térségben.

Szórakoztató elektronikai piac.

Ez a piac átlagosan 6 %-al bővűlt 2007-ben. Jelentős a növekedés Szerbiában ( 30 % ) és Lengyelországban (25 %). Egyedül Magyarországon tapasztalható visszafejlődés - 29 %-al.

Barkácsáruk piaca

Németország és az Egyesült Királyság messze megelőzve mindenkit uralja a piacot. Őket a belgák, majd a franciák követik. Közép-Európában a legfejlettebb barkácspiac Lengyelországban található.

Fogyasztási hitelek piaca

Az európai piacot az Egyesült Királyság és Németország vezeti. A közép európai országok közül látványosan fejlődik Lengyelország, Magyarország, Szerbia és Oroszország. A fogyasztás növelését egyértelműen a fogyasztási hitelek iránt étvágy finanszírozta: 2006-ról 2007-re hazánkban 37,6 %-os növekedés mutatkozott a fogyasztási hitel szegmensben, míg a 13 ország átlagában "csupán" 8,5 %-os volt a bővülés. A Cetelem becslése szerint a fogyasztási hitelek piaca 9,52 milliárd eurós méretű volt 2007-ben Magyarországon, míg a vizsgált 13 országra vetített összes hitelállomány 1028,8 milliárd euróra tehető.

A háztartásonkénti hitelállomány

Hazánkban 2498 euróra tehető, míg az átlagos érték 4724 euró, a csúcstartó pedig az Egyesült Királyság 12 857 eurós értékkel. (Régiós szinten hazánk aranyérmes.) A fogyasztási hitelek magyarországi megoszlásának alakulását tanulmányozva meg kell jegyezni, hogy hazánkban a növekedés motorját a jelzálog alapú konstrukciók adják, melyek egyre nagyobb részarányt hasítanak ki a teljes fogyasztási hitel tortából. (2008-ra a Cetelem becslése szerint a 2007-es 1227 milliárd forintról 1550 forintra hízhat a szabad felhasználású jelzáloghitelek állománya.) A jelzálogalapú konstrukciók mellett csak a folyószámlahitelek és a hitelkártyák tudnak értelmezhető növekedést felmutatni. (A klasszikus áruhitelek állománya egyenesen csökkent, illetve az állomány egy része átkerült a folyószámlahitelek, illetve a revolving kategóriába.) Az adatok tanulsága szerint a magyar lakosság egy része a folyó kiadásait igyekezte jelzálog alapú hitelből fedezni, illetve a növekedésben szerepet kaphatnak a vállalkozási céllal felvett szabad felhasználású jelzáloghitelek.

Internetes vásárlási szokások

Magyarországon a megkérdezettek 12 %-a vásárolt már legalább egyszer interneten keresztül, míg a 13 országra vetített átlagérték 28 %-ra tehető. A csúcstartók ebből a szempontból a németek 62 %-kal, akiket a britek követnek 57 %-os aránnyal. Hazánkban az egy vásárlás keretében interneten 1000 eurónál is többet költeni hajlandók az e-vásárlók 8 %-át teszik ki, szemben a 14 %-os átlaggal. Az interneten vásárlók megoszlását vizsgálva látható, hogy a legtöbb országban elsősorban a férfiak vásárolnak a neten, míg nálunk nincs lényeges különbség a két nem között. A fizetés tekintetében meg kell jegyezni, hogy az internetes vásárlások szegmensében a fogyasztási hitelre történő vásárlás jelenleg elenyésző arányt képvisel, ami jelentős piaci lehetőség.

Dobogós helyen a Cetelem Bank

- Tizenhárom országban vizsgálták a gazdasági helyzetet. A hitelezést tekintve, mely országokban áll dobogós helyen a Cetelem Bank? - kérdeztük dr. Lendvai Jánost a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatóját.

- Piacvezetők vagyunk Franciaországban, Olaszországban és Magyarországon és az első három között pedig Csehországban, Spanyolországban és Portugáliában.

- Önök másokkal ellentétben, nem írják le a nyugdíjas korosztályt. Milyen arányban vesznek fel hitelt az 50-70 év közöttiek? És mennyire megbízhatóak a hitel visszafizetésben?

- Nálunk a nyugdíjasok a hitelfelvevők 20 % -át jelentik. Sőt tavaly például, november-december hónapokban a 70 év felettiek közül 870-nek adtunk áruvásárlási hitelt. Az 50-70 év közöttiek a legmegbízhatóbb, legjobban fizető réteg.

- Melyik hitelfajtára volt a legnagyobb kereslet 2007-ben?

- A személyi kölcsön iránt volt a legnagyobb igény, valamint a hitelkártya felhasználás is jelentős mértékben növekedett. Az áruhitel minimálisan ugyan, de szintén növekedett.

- Milyen a hitelezési politikájuk?

- Mi az úgynevezett felelős hitelezés politikáját követjük. Nem lazítunk a hitelbírálaton, komolyan vesszük. Inkább valamivel kevesebb hitelt helyezünk ki, de azt viszont megbízhatóan. 2007-ben a hitelek utáni céltartalék képzésünk kisebb volt, mint 2006-ban.

- Milyen évet zártak 2007-ben?

- A nyereség tervünket teljesítettük. Növekedett a nyereségünk, szemben a bankrendszer egészével, ahol 10 %-kal csökkent. A kihelyezéseink is közel 10 %-kal növekedtek.

- Hogyan látja, mi lesz idén 2008-ban a slágertermék, amely növelheti a hiteligényt?

- Mivel Futball Európa Bajnokság és Olimpia is lesz idén - és sportot kedvelő ország vagyunk -, ezért azt gondolom, a televízió vásárlás fog előtérbe kerülni.

- Milyennek látja az ország gazdasági helyzetét?

- Ellentmondásosnak. Egyrészt az egyensúlyi helyzet javul, a külkereskedelmi mérleg szintén, tehát a makrogazdasági mutatók, de ennek az árát meg kell a lakosságnak fizetni. Ez azonban nem annyira tragikus, figyelembe véve, hogy mennyit emelkedett a jövedelem 2000 és 2005 között. Azt gondolom, ahogy ezeknek az intézkedéseknek a hatásai fokozatosan lecsengenek hat-nyolc hónapos késéssel, a pozitív hatásai is jelentkeznek majd a fogyasztásnál.

- Ön szerint min kellene változtatni, hogy jobban működjön a gazdaság?

- A kereteknek, a szabályozásoknak az egyszerűsítését nagyon fontosnak tartom. Például nem az adókulcsokat kell változtatni, hanem lényegesen közérthetőbbé kellene tenni az adózási rendszert, mert jelenleg igen bonyolult azok követése. Szerintem ez a dolog kulcsa.

- Optimistának tűnik! Hogyan sikerült megőrizni az optimizmusát?

- Nem a politikusok szlogenjeire hallgatok, hanem a józan eszemre és amit a gazdaságban látok, abból vonok le következtetést. Optimista vagyok, mert a nehézségek ellenére nagyon szép eredményeket értünk el.

(Szabados)

Magyar Cetelem Bank Zrt.

H-1024 Budapest, Csalogány utca 47-49.

www.cetelem.hu