IDÉN 140 ÉVES A FŐVÁROSI VÍZMŰVEK

A víz a legértékesebb természeti kincsünk

Az első ivóvíz-szolgáltatással foglalkozó céget 140 évvel ezelőtt, 1868-ban hozták létre Pesti Vízmű néven a főváros területén. Ma a Fővárosi Vízművek 10 éve privatizált cégként ötvözi a régi nagyvállalatok számos előnyét, természetesen az új, egyre inkább piaci viszonyok között tevékenykedő vállalatok dinamizmusával, lendületével. A cégre jellemző a hagyományok ápolása. Olyan vízműves dinasztiák tagjai dolgoznak nálunk, akiknek már a szülei, nagyszülei, sőt a dédszülei is vízművesek voltak - mondja beszélgetőpartnerem Lévai Zsuzsa, a vállalat kommunikációs osztályvezetője.

- Az ivóvíz olyan természeti kincs, amely bolygónkon szűkösen áll rendelkezésre. Önök hogyan óvják, védik ivóvizeinket?

- Az egész vállalatra kiterjesztettük a környezettudatos irányítási rendszert. Minden tevékenységünknél meghatározó szempont a lehetséges környezeti ártalmak és hatások figyelembe vétele, például csak azokkal a vállalkozókkal kötünk megállapodást, akik ezeknek a kritériumoknak megfelelnek. Jellemző példa a nagytétényi fennsíkon épülő víztorony, ahol a munkálatok megkezdése előtt, az ott található védett növényeket olyan körülmények közé helyeztük, hogy majd visszatelepíthetők legyenek eredeti helyükre. Ebből is látható, sok mindent megteszünk a környezet megóvása érdekében. Természetesen kiemelt feladatunk a Szentendrei-szigeten, illetve a Csepel-szigeten és a Margitszigeten található kútjaink védelme, megóvása, mivel a főváros ivóvíz-ellátását ezek biztosítják. Több mint 750 kutunk működik, amelyek naponta összesen 1 millió 200 ezer köbméter ivóvíz kitermelését teszik lehetővé. A Dunából kiemelve tisztítjuk a vizet. A Szentendrei-szigeten úgynevezett parti szűrésű rendszert alkalmazunk, ami azt jelenti, hogy természetes körülmények között, a folyam kavicságyát imitálva, tisztítjuk a vizet. Csepelen, ahol sajnos rosszabb a Duna vízminősége, további tisztítás szükséges egy ivóvízkezelő-műben. A szállítást csaknem 5000 km hosszú hálózaton keresztül tesszük meg. Ahhoz, hogy jó minőségű vizet tudjunk előállítani és eljuttatni a lakossághoz, kijelöltük a védőövezeteket. Ezeknél már belépéskor felhívjuk az arra közlekedők figyelmét, hogy ivóvízbázisra léptek és ez védett terület. Folyamatos tájékoztatással és felvilágosítással is szolgálunk, például figyelemfelkeltő táblákat helyeztünk el, amelyen elmondjuk, miért fontos a vízbázisok védelme.

- Hogyan vizsgálják a vízminőséget? A hazai és a nemzetközi előírásokat be tudják tartani?

- Érzékszervi vizsgálatoknak vetjük alá, megnézzük, mennyire tiszta, átlátszó a víz, van-e kellemetlen szaga, íze, melyet természetesen műszeres vizsgálatok is követnek. Vizsgáljuk a víz keménységét, ami a vízben oldott ásványi anyagok meglétét, mennyiségét jelenti. Ez a háztartási berendezéseknek káros és vízkőképződéssel jár, ugyanakkor ezektől az ásványi anyagoktól mint például a kálcium, vagy a magnézium, érezzük kellemes ízűnek és finomnak a fővárosi vizet. A lágy vízben kevesebb az oldott ásványi anyag. A jó minőségű ivóvíz megőrzése érdekében egy európai színvonalú laboratóriumot működtetünk, hazánkban szinte egyedülálló felszereltséggel. Fontos a víz folyamatos vizsgálata, mert ha szennyezett, Budapesten milliók fertőződhetnek meg. Laboratóriumunkban évente 12 ezernél is több vízmintát vizsgálnak meg. Minden nap vesznek mintát a Duna különböző szakaszaiból az ivóvíz-hálózati és fogyasztói pontoknál és ezen kívül természetesen azonnal kivizsgáljuk az esetlegesen lakossági vízminőségi problémáról érkező bejelentéseket Az Európai Uniós előírásokat már jó előre figyelembe vettük, például a vízbázisaink védelménél a védőövezetek kijelölése már ilyen elvek alapján történt, amely előre vetíti az erre vonatkozó, majdan születendő magyar törvényt.

- A víznek ára lett . . .

- Igen, ebből adódóan az emberek tudatossága nagyobb, mint a 80-as években, amikor megszokott volt, hogy ha valaki dinnyét vett, azt betette a csap alá, és egész nap folyóvízzel hűtötte. Ma már ilyennel biztosan nem találkozunk. Az emberek háztartási berendezést is úgy választanak, hogy azok víz- és energiatakarékosak legyenek, ez is mutatja, hogy odafigyelnek a vízfogyasztási szokásaikra.

- Közel 60 milliárd forintnyi vagyonnal gazdálkodik a cég. Elégedett a tulajdonosuk?

- A vagyon nagy része ingatlanban van, ami nagy felelősséget ró a társaságra. A Fővárosi Vízművek létesítményei, kútjai, víztornyai és medencéi jelentős értéket képviselnek, melyeket jól szervezett fenntartási, karbantartási és rekonstrukciós programmal védünk. A tulajdonosok részéről pozitív a visszajelzés a cég működését illetően. Többségi tulajdonosunk a Fővárosi Önkormányzat, a kisebbségi tulajdonosunk a Francia Suez és a német RWE cégekből alakult konzorcium. A három tulajdonos egymáshoz való viszonyát egy szindikátusi és menedzsmentszerződés szabályozza. Mindhárom meghatározó tulajdonosunkkal jó az együttműködésünk.

- Ügyfélbarát szolgáltatást hirdettek meg a Fővárosi Vízműveknél . . .

- Igazodva az emberek életritmusához és ahhoz, hogy egyre elfoglaltabb mindenki, számos ügyintézési lehetőséget biztosítunk, amelyhez nem kell személyesen bejönni. Ilyen a 06 40 247 247-es számon hívható Vízvonal, amely telefonos ügyfélszolgálatot jelent. Ha valaki felhívja, bármilyen vízszolgáltatással kapcsolatos ügyét el tudja intézni. Vannak olyan automata lehetőségek, mint például a mérőállás bejelentése, tájékoztatók meghallgatása. Fogyasztóink weboldalunkon, a www.vizmuvek.hu honlapon is közölni tudják mérőállásukat, le tudják tölteni a nyomtatványokat, így például a tulajdonos-csere bejelentéséhez szükségeseket . . . Természetesen tudjuk, sokan szeretnek személyes kontaktusba kerülni munkatársainkkal, ezért ügyfélszolgálati irodánk is mindenki rendelkezésére áll reggel 8-tól délután 4-ig. Bármilyen, a víz-szolgáltatással, számlázással kapcsolatos ügyintézésre lehetőség van éppúgy, mint a szerencsére ritkábban előforduló panaszra, reklamációra, hibabejelentésre, de akár szerelőt is tudnak munkatársaink ajánlani, ha valaki például mellékmérőt szeretne szereltetni, cserélni. Együttműködésre léptünk a Fővárosi Gázművekkel, mely szerint itt nálunk a Dózsa György úton, másrészt a Gázművek ügyfélszolgálati irodáiban kölcsönösen elfogadjuk mindkét területre vonatkozó bejelentéseket, nyomtatványokat. Terveink között szerepel, hogy ezekben az irodákban számlareklamációkat is tudjunk intézni a másik szolgáltató részére. Ezen kívül a weboldalunkról egy kattintással át tudnak menni a Gázművek weboldalára és viszont. Számos lehetőséget igyekszünk meghonosítani ebben az évben, amelyekkel egyszerűbbé válik a kapcsolattartás ügyfeleinkkel. Nem titkolt szándékunk, hogy példát mutassunk a többi közszolgáltatónak. A fogyasztók érdekében az lenne jó, ha például valaki költözik, az össze közműre vonatkozó átjelentést egy helyen el tudná intézni.

- Szeretnek itt dolgozni a kollégáik? Milyenek a bérek? Vannak plusz juttatások?

- A Fővárosi Vízműveknél jelenleg 1200-an dolgozunk. A piaci viszonyokhoz képest nem magasak a bérek, de számos szociális létesítmény, juttatás és szolgáltatás segíti dolgozóinkat. Van üdülőnk és sporttelepünk, ahol a teniszpályától a műfüves futballpályáig minden megtalálható. Dolgozóinknak rendszeresen tartunk rendezvényeket, ami nagyon fontos az összekovácsolódás, illetve a munkahelyi légkör javítása szempontjából. Nagyon jelentős a vállalati könyvtárunk - például régi vízműves kollégák hagyatékként ránk hagyják a könyveiket, könyvtáraikat - amellyel az a célunk, hogy országosan is elismert műszaki könyvtárrá fejlesszük. Társasági díjakat alapítottunk, van Év Embere, Év Csapata, Életműdíj, Alkotói díj pályázat. Ezek mind-mind növelik munkatársaink elkötelezettségét a cégünk iránt. Nálunk megmaradt az úgynevezett hűségjutalom rendszer is. Szinte minden évben köszöntünk olyan kollégákat, aki már 40- 45 éve dolgoznak a cégnél. Általában jellemző, hogy aki idejön dolgozni, itt is marad, itt "éli le" az életét. És a tendencia az, hogy egyre több fiatal választja a Fővárosi Vízműveket munkahelyül, mert stabil, hosszú távon megbízható cég.

- Ma mindenki több lábon áll. Önök merre terjeszkednek?

- Miután csökken az ivóvízigény és a Fővárosi Vízművek privatizált cég, melynek teljes egészében az árbevételeiből kell kitermelnie a működési költségeit, alternatív bevételi forrásokat kerestünk, így az agglomerációs területek egy részén is mi vagyunk az ivóvíz-szolgáltatók. Sőt, az utóbbi három-négy évben, a csatornaszolgáltatásban is számíthatnak ránk az ottani önkormányzatok, például Pilisvörösváron már a csatornaszolgáltatási tevékenységet is a Fővárosi Vízművek végzi. Ezen kívül a kereskedelemfejlesztést céloztuk meg. Mint ivóvíz-szolgáltatók presztízzsel rendelkezünk, ezért szívesen vásárolnak tőlünk profilba vágó termékeket, szolgáltatásokat a fogyasztóink - mint például a vízóra és az ahhoz kapcsolódó szerelési munkák. Munkatársaink hatalmas szakmai tapasztalatát és az évtizedek alatt felhalmozódott tudását tanácsadói tevékenység során próbáljuk hasznosítani úgy belföldön, mint külföldön, például jelentős erre az érdeklődés Oroszországban, Bulgáriában . . .

- A társadalmi felelősségvállalásukról mit tudhatunk?

- Az egyik első olyan cég voltunk, amely úgy döntött négy évvel ezelőtt, hogy a szokásos karácsonyi üzleti ajándékozás helyett jótékonysági célra fordítjuk az erre szánt összeget. Először a Máltai Szeretetszolgálatot és a Nagycsaládosok Országos Egyesületét részesítettük ilyen támogatásban. A kör évről évre bővül, a támogatottak között található a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, a Baptista Szeretetszolgálat, a XIII. kerület Gyermekeiért Közalapítvány, vagy például a Média a Családért Alapítvány, melynek az a célja, hogy elismerjen olyan újságírókat, olyan tevékenységeket, melyek a család fontosságára, a klasszikus emberi értékekre hívják fel a figyelmet. Havonta van egy-egy díjazott, az elektronikus és az írott sajtó résztvevői köréből egyaránt. Fontos számunkra a Hálózat Alapítvány, melyet a Fővárosi Önkormányzat hívott életre és amelynek keretében, a Fővárosi Vízművek évente közel 400 millió forinttal járul hozzá az önhibáján kívül díjhátralékkal küzdő családok támogatásához. Ezen kívül olyan célokat támogatunk, amelyek a tevékenységünkhöz kötődnek, környezetvédelemmel, természetvédelemmel, vízzel kapcsolatosak. Ennek szép példája volt 2007 decemberében a Rövidpályás Úszó Európa Bajnokság, amely arra hívta fel a figyelmet - a Magyar Úszó Szövetség és az UNICEF hazai szervezete együttműködéseként -, hogy amíg egy európai ember naponta 120-170 liter vizet használ, addig a Szaharát övező térségekben fejenként 10-20 liter az átlagos fogyasztás és kisgyerekek milliói maradnak ki az iskolából azért, mert órákat töltenek vízgyűjtéssel és vízhordással.

- Úgy tudom, a Fővárosi Vízművek Innovációs Nagydíjat kapott . . .

- Az Innovációs Nagydíjat egy úgynevezett mobil ivóvíztisztító és csomagoló berendezésre kaptuk, amelyet főleg katasztrófa helyzetekben - Magyarországon például árvizeknél - használnak, hogy az ivóvíz nélkül maradt települések ivóvíz-ellátását biztosítsák. Amikor Sri Lankán kitört a Cunami, ezzel a berendezéssel mi is részt vettünk a segítségnyújtásban. A berendezés a Nürnbergi Innovációs Pályázaton is díjat nyert. Nagy sikere van, már rendeltek belőle bel- és külföldre egyaránt. A múlt évben a nyári hőségriadó idején, Budapest belvárosában ilyen berendezés működött a Deák téren, ahol vizet osztottunk.

- A 140 év jelentős esemény egy cég életében. Hogyan készülnek az évfordulóra?

- Egész évben kommunikációs akcióink lesznek, bár a tényleges születésnap decemberben van, mivel akkor fogadták el a cég alapító okiratát. Olyan rendezvényekre készülünk, ahol az a cél, hogy minél több embert megismertessünk tevékenységünkkel. Régebben beengedtük az embereket a telephelyeinkre, sajnos a szigorodó biztonsági előírások miatt ma már ez kevésbé lehetséges. Most megpróbálunk olyan helyszíneket keresni, ahol közvetlenül találkozhatunk fogyasztóinkkal. Hagyományosan kiemelt rendezvényünk a Víz Világnapja március 22-én, ami idén szintén a 140. évforduló jegyében zajlik majd. Ennek hagyományos helyszíne a Fővárosi Állat - és Növénykert, ahol közös programokkal várjuk a gyerekeket szüleikkel együtt. Egy tavaly általános iskolások számára indított vetélkedőt - a Legjobb a vízben pályázatot - is zárunk ezen a napon, és elindítunk egy újat. Megemlékezünk Wein János - az első fővárosi vízműigazgató - halálának 100. évfordulójáról, és ebből az alkalomból emléktáblát helyezünk el. Szeretnénk a főváros beleegyezését elnyerni ahhoz, hogy egy utcát is elnevezhessünk róla. Készítünk egy könyvet, melyben összefoglaljuk a cég 140 éves történetét. Készül egy új internetes Hírlevelünk is, melyben a fontosabb eseményekről rendszeresen hírt adunk az erre feliratkozóknak. Lesz jubileumi logónk és kicsit módosul a cég arculata is.

- Ön milyen szakmai háttérrel került a céghez? Elégedett a munkájával?

- Bölcsészkaron végeztem, ahonnan egyenes út vezetett a kommunikációs szakmához. Vonzottak a szolgáltató cégek, a Matávnál kezdtem, majd a Magyar Posta vezérigazgatóságán dolgoztam, onnan jöttem át a Fővárosi Vízművekhez. Közben elvégeztem a Gazdasági Főiskola nemzetközi marketing, majd marketing-kommunikációs szakát. Mindenhol szolgáltatással, ügyfelekkel kapcsolatos kommunikációval foglalkoztam. A Fővárosi Vízműveknél már hat és fél éve dolgozom. 2005 januárjától vezetem a Fővárosi Vízművek kommunikációs osztályát, ami összetett feladat, hiszen az ügyfélszolgálati tevékenységet támogató kommunikáció mellett, a szóvivői feladatokat is ellátom, például egy csőtörésnél engem ugyanúgy riaszt a diszpécser - hajnalban, hétvégén, vagy akár Karácsonykor -, mint a szerelőket, mert tájékoztatni kell a médiát és a fogyasztókat. Ez egy folyamatos készenlétet igénylő munka. Ezen kívül a belső kommunikáció is nagyon fontos, hiszen 1200 embert kell tájékoztatnunk 35 telephelyen. Szerkesztünk belső újságot, hozzánk tartozik a könyvtár működtetése, fenntartása, a weboldal szerkesztése, az arculat építése, fenntartása. Itt a Fővárosi Vízműveknél olyan feladatokat látok el, amelyeket kommunikációs szakemberként nagyon lehet szeretni.

(Szabados Julianna)