MŰVÉSZPORTRÉK

Miniatűr szobrok hegyi kristályokban

A Volksbank Zrt. tíz éves magyarországi jelenlétét követően, 2003-ban művészettámogatási programot indított. Ennek egyik alapelve, hogy felfedezze, egyengesse azon alkotók útját, akik 1945 utáni hosszú évtizedekben a perifériára szorultak. A legismertebbek közöttük Aba-Novák Vilmos, Jeges Ernő, Egry József. A banki vezetés másik célja a tehetséges, fiatal művészek bemutatása, megismertetése. Az idei 5. jubileumi tárlat megnyitóján Bretus Imre kurátor így fogalmazott: “A kiállítási sorozat alapelve a kvalitás és a tolerancia. A fő cél az, hogy inspiratív kiállítások keretében a művészt, a műalkotást és a közönséget összehozza, párbeszédet kezdeményezzen.” Az idei jubileumi kiállításon 500 alkotóművész válogatott munkáit láthatja november 23-ig a közönség. A tárlat egyik jeles résztvevője Kolozsvári Grandpierre Miklós, akit pályája alakulásáról kérdeztük.

- A képzőművészet iránti affinitását életének melyik szakaszában fedezte fel magában?

- Még 14 éves sem voltam, mikor egy jeles művész szárnyai alá kerültem, akitől a rézmetszés technikáját sajátítottam el. Miután a tükörfényes rézlapba való vésést már tökéletesen tudtam megmunkálni, a faragás, a szobrászat felé fordultam.

- A faragás milyen fázisait kellett elsajátítania?

- Először az arccal foglalkoztunk minden nézetben, ezt követte a mimika, a szem, a száj, az öröm kifejezésének ábrázolása. A negyedik évben összehoztuk az arcot a testtel, az ötödik évben a növények és állatok megjelenítését tanultam, végül mindennek a harmonikus egybeillesztése volt a feladat.

- Márvánnyal is foglalkozik . . .

- Hat év anatómiai tanulás állt már mögöttem, amikor hozzá mertem nyúlni a márványhoz.

- Itt miniatűr szobrokat látok a hegyi kristályokban. Ez Voltaire és Hamingway portréja, az arc mimikájával, ráncaival együtt. Hasonlóval még nem találkoztam. Mi adta az ötletet?

- Nagyon szeretem az ásványokat, a megkövesedett élőlényeket. Azok a hegyi kristályok értékesek számomra, amelyben úgynevezett “zárványfelhő” van, ami kiad valamilyen formát, vagy valamire hasonlít. Egy ilyen zárványos kő nagy kincs nekem és azt gondoltam, ezeket megfaragom. Öt év kísérletezése után, már körülbelül száz darabot készítettem. Először kiszedem az anyagot a kőből és ezen a lyukon keresztül - nagyítót használok - gyémánttal faragom ki a kis szobrokat. Ehhez a munkához sok-sok türelem kell, egy év is eltelik a terv és a megvalósítás között. Ezek az alkotások egyediek, rajtam kívül a világon senki nem készít hasonlót. Aki szereti a ritkaságokat, gyűjti.

- Ön fest is. Milyen a stílusa?

- Enyhe szürrealista módon alkotok. Az anatómiai ismereteimnek köszönhetően a figurális művészetet helyezem előtérbe. Képeimen az alakok elhelyezése a környezettel harmonikus egységet alkotnak. Általában a nyári időszakban festek, a téli hónapokban faragok a műtermemben, vagy rézmetszetet készítek. Budapesttől 60 km-re Hont-on lakom, gyönyörű természeti környezetben, belőle is merítkezem.

 

Családfa

Nemes Nikolett festőművész munkáit szintén a Volksbank Zrt. jubileumi kiállításán láthatjuk, aki így vall magáról: Elmélázó vagyok, szeretek boncolgatni, megfejteni a jelenségeket.

- A jubileumi kiállításra milyen szempont alapján választotta ki a bemutatott képet?

- Bretus Imre a kiállítás kurátora azt kérte tőlem, egy olyan összegző művel szerepeljek, amelyről kiderül a festészetről való gondolkodásom. A bemutatott képen egy görög-keleti egyházi családfa látható. Az idén Olaszországban jártam és az ottani élmények hatására olyan ötletem támadt, hogy megfestem a családfámat. A képen látható személyek azonban nem a rokonaim, semmi közöm a megfestett emberekhez. Ezek fiktív portrék, markáns típusok, akikről egy-egy jellem jut az eszünkbe, egy tudós, egy tengerész vagy egy tiszta tekintetű gyermekarc.

- Mit tart fontosnak, meghatározónak festészetében?

- A “mimézis” híve vagyok, ami azt jelenti, hogy szeretek visszanyúlni a klasszikus művészethez, szeretem onnan meríteni a toposzokat, a markáns figurákat, de nem szolgai módon lemásolni azokat, hanem valamilyen csavarral a saját nyelvemre lefordítani. Általában nem ragaszkodom az eredeti elképzelésemhez. Látok valamit és elindul a fantáziám. Figurális és reális képet szeretek készíteni, amelyről leolvasható egy gondolat vagy egy történet. Mindezt azonban nem “szájbarágósan” teszem, sőt az sem fontos, hogy megértsék, nem kínálom a megoldást. A célom inkább az, hogy elindítson a nézőben valamilyen gondolatot.

- Úgy tudom, az Istenhegyi úti Galériában is van kiállítása. Ott milyen képekkel szerepel?

- Egy sorozatot készítettem arról a Tisza-parti kis faluról, ahol nyaraimat töltöm. Az itt élő emberek nagyon kedvesek, befogadtak.

- Milyen tervei vannak a jövőre nézve?

- Elhatároztam, hogy festek még egy sorozatot azokról a hatásokról, amire az ő életük, jellemük inspirál.