KULTTÚRÁK KÖZÖTTI PÁRBESZÉD EURÓPAI ÉVE 2008
A Másik
A kulturális sokféleség megmutatása nem önmagáért való cél. Hátterében az emberiség egy ősrégi problémája húzódik meg: az idegen, a Másik értelmezése, a róla kialakult felfogások, a Másik és az Azonos viszonyának örök problémája. Ez a modern kulturális an
tropológia főtémája is. A Néprajzi Múzeum, a Genfi Néprajzi Múzeum (MEG) és az Artemisszió Alapítvány kiállítása ezért két legyet üt egy csapásra: miközben tükröt mutatva a látogatónak történelmi távlatokban és nagy földrajzi távolságokat átívelve bemutatja a Másikról való gondolkodás univerzális sémáit, egyúttal bevezető leckét nyújt antropológiából a laikusoknak - magas fokon. A látogató miközben egy furcsa, puha falú alagúton keresztül behatol a voltaképpeni kiállítási térbe, szembesülhet azzal, amire már az alagútban is gyanakodhatott: a másikra vetett tekintet sohasem elfogulatlan.A kiállítás bevallottan európai szemszögből tekinti át az etnocentrizmus kultúrtörténetét, mely szerint a saját etnikum vagy etnikai csoport mindennek a középpontja., Megmutatja, hogy Európa, az európai Ember hogyan látta különböző történelmi korszakokban a rajta kívüli nem európai világot., Segít elgondolkodni azon, hogy a másikról alkotott elképzelések hogyan vezethettek a kiközösítés, az elnyomás, kizsákmányolás különböző g
yakorlataihoz, miközben tudatosítja azt is, hogy mindez nem a letűnt korok szerencsésen túlhaladott tehertétele, hanem napjaink égető kérdése.A genfi kiállítás tárgyi anyaga - mindennapi használati eszközök és kultikus tárgyak kiegészülnek a Néprajzi Múzeum magyarországi, afrikai, amerikai, ázsiai és óceániai gyűjteményeinek kiemelkedő darabjaival, valamint más közgyűjteményekből kölcsönzött tárgyakkal, dokumentumokkal. A gazdag és izgalmas forrásanyagot fényképek, filmek és számítógépes animációk, hangos interjúrészletek teszik még szemléletesebbé. A kiállításhoz a tájékozódást és a megértést nagyban segítő, könnyen érthető "útmutató" vezető készült a témákhoz.
A sokszínűség botránya
A kultúrák sokszínűsége az emberiséggel egyidős, és mitológiánk szerves része. A Biblia a Bábel tornyának történetén keresztül az isteni beavatkozás eredményeként mutatja be a nyelvek összezavarodását és az emberiség szétszéledését a Földön.
Mi, egyedüli emberek
Az emberiség határát a törzs, a nyelvi csoport vagy néhány esetben a falu határánál húzták meg, s ezért sok ún. primitív nép a mai napig is csak önmagát nevezi “embernek” esetleg - bár ez sem kevésbé bántó – jónak, kiválónak és ezzel burkoltan azt tudatja, hogy a többi törzsnek, csoportnak vagy falunak nincsenek emberi erényei, sőt emberi természete sincs . . .
Mindenki etnocentrikus!
Az etnocentrizmus azt a beállítódásunkat jelenti, amely szerint csak mi tudunk helyesen öltözködni és enni, gondot fordítani magunkra, csakis a mi kezünkben van a tudás, az igazság, a valódi erkölcs és a civilizált szokások. Az etnocentrizmus ugyanakkor nem a nyugatiak sajátja. Az idegenek szintúgy rosszallást vagy visszautasítást tanúsítanak bizonyos gyakorlatainkkal szemben. Önmagunk felfedezése a Másik szemével ugyanolyan megdöbbentő, mint amilyen mulatságos is lehet . . .
A Másik, mint szörny?
Az információ és a távoli tájakon élő emberekkel való közvetlen érintkezés hiánya miatt az európai képzeletvilág legendás történetekből és előítéletekből táplálkozott, vagy éppen olyan felkavaró tényekből, mint amilyenek a természet rendellenességei. Ebből adódóan a Másik mindenféle fantazmagória tárgya lett . . .
A Másik, mint hitetlen?
"Néhány évvel Amerika felfedezése után, miközben a spanyolok vizsgálóbizottságot küldtek a Nagy-Antillákra annak megállapítására, hogy van-e lelkük a bennszülötteknek . . .
A Másik, mint állat?
Egyes népeket a főemlősökhöz és a majmokhoz hasonlítanak, miközben az európai fehér ember a tökéletesség mintaképe . . .
A Másik, mint primitív?
A Másik egyfajta szimbolikus kizsákmányolási formája a szexuális vágy tárgyaként való szemléltetése . . .
A leírható Másik?
Egy adott kultúra tagja csak akkor érezhet hálát és tiszteletet más kultúrák iránt, ha meggyőződésévé válik, hogy saját kultúrája számtalan módon különbözik másokét
ól még akkor is, ha ennek a különbségnek a lényegét nem látja át, vagy még legjobb szándéka ellenére is csak tökéletlen ismereteket szerez róla . . .A velünk élő Másik?
A vándorlási hullámok növekedése és a világ különböző régiói közötti átjárhatóság napjainkban a társadalmak nagyobb áteresztőképességét eredményezi. Több teret enged az interakcióknak, a keveredéseknek és a multikulturalizmusnak. A Másik már nem a világ egy elszigetelt részén, távoli országban él, hanem közöttünk, szomszédunk, kollégánk, társunk, partnerünk . . .
A kiállítás a Néprajzi Múzeum, a Musée d'ethnographie de Genéve (MEG) és az Artemisszió Alapítvány közös kiállítása a MEG alapötlete nyomán.
Megtekinthető: szeptember 26 - 2009 április 6 -ig.