MONTANA INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIAI ÉS KOMMUNIKÁCIÓS ZRT.

A válság ellen legjobb orvosság az innováció

Fennállása legjobb évét zárta az informatikai piacon érdekelt 140 embert foglalkoztató Montana Zrt. Az idei év is jól indult számukra, derűlátóan tekintenek a jövőbe. A cég sokat költ innovációra, ezáltal sikerült nagy európai projektekbe is bejutniuk. Vadász Pál, a Montana Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint, vannak a hasznos tudásnak olyan területei, ahol nem csak a legnagyobb országok, a legnagyobb cégek rúgnak labdába. Lehet, hogy Magyarországon kevés a tőke - mondja az elnök -, de szellemi tőkében egyáltalán nem szenvedünk hiányt és a cég jövőjét, erre alapozzuk.

- Mikor született a Montana? Bemutatná a cég pályaívét?

- 1989-ben alakult a cég, idén leszünk 20 évesek, májusban ünnepeljük egy különleges színházi előadás keretében. Mindig informatikával foglalkoztunk, a szó tágabb értelmében. A magyar informatikai piac evolúciójának minden stációját megéltük, a távol-keleti importtól a magas szintű tanácsadásig és a speciális fejlesztői munkáig. A húsz év hosszú idő, voltak könnyebb és nehezebb időszakaink.

- Ha visszatekint, mire a legbüszkébb?

- Az innovációs képességünkre. Mindig tudtunk újat alkotni, megújulni. Mindig tudtuk, mire van szüksége a piacnak. Minden konfliktust, problémát túl tudtunk élni. Erre vagyok a legbüszkébb.

- Büszke lehet arra is, hogy tíz induló közül nyert a Montana Zrt. a közigazgatásban használatos iratkezelési rendszerre kiírt közbeszerzési pályázaton, melyre nem csak magyar cégek neveztek, hiszen nemzeti értékhatárt meghaladó nyílt közbeszerzés volt. Hogyan sikerült győzniük?

- Konzorciumok részeként pályáztak külföldi cégek is, amely szerintem nem természetes, hiszen vannak piaci, nyelvi kötődések. Mi az Ericssonnal és a Magyar Telecommal közösen indultunk, a Montana Zrt. volt a konzorcium vezetője. A nagyvállalati szektorba nem jutott be külföldi gyártású termék, csak magyar fejlesztések. Azt gondolom, amíg Münchenben nem lesznek Peugeot vagy Renault rendőrautók, illetve Párizsban Volkswagenek, addig nem baj, ha Magyarországon közpénzből finanszírozva magyar szoftverek futnak és a pénz itthon marad az országban, magyar munkahelyeket teremtve. Nem akarok populista lenni, de szerintem az adófizetők pénzéből elsősorban magyar terméket vásároljon az állam. Ha minden szektorban így lenne, akkor jobb helyzetben lenne az ország. Tény, hogy az elmúlt évek legnagyobb siker sztorija a MonDoc System és az ahhoz szorosan kapcsolódva kifejlesztett MonFlow, amely teljes mértékben beváltotta, sőt túlszárnyalta a hozzá fűzött reményeinket.

- Hogyan működik az iratkezelési rendszerük?

- A hosszú évek során felhalmozódott dokumentumok zöme ma papíron tárolódik. Sőt az újak is, hiszen sok országos intézménynél lediktálják a levelet, amely egy számítógép szövegszerkesztő programjával rögzítésre kerül, majd kinyomtatják papíron. A file-t magát törlik, vagy archiválják ha szükséges, azonban a papír elkezd vándorolni. A papíron való ügyintézés, nyilvántartás, keresés, alacsony hatékonyságú. Amíg a Magyar Posta az egyik helyről átvisz egy levelet a másikra, eltelik 3-4 nap. Ha minden elektronikusan működne, nem kerülne pénzbe (vagy csak a töredékébe) és másodperc alatt a címzettnél lenne. Ezért egyértelmű, országos érdek, hogy a dokumentumok elektronikusan jussanak el a küldőtől a felhasználóig, tárolódjanak, legyenek visszakereshetők, kerüljenek archiválásra. Persze, ez nem mindenkinek az érdeke, például aki jó pénzért továbbítja a papír dokumentumot, vagy aki feldolgozza és mindazok, akik számítástechnikai szempontból nem elég képzettek és félnek attól, hogy nem felelnek meg az elvárásoknak. Megjegyzem, a technológia kezelésének az elsajátítása nem nehéz. Maga a munkafolyamat, a dokumentum előállításától a selejtezéséig hosszú életet él, különböző helyekre kerül, iktatják, véleményt fűznek hozzá, kiegészítik, engedélyezik, visszautasítják, megváltoztatják, stb. Ezeket a munkafolyamatokat elektronikusan követni lehet, tudható épp hol van, esetleg kinél akadt el, kinél torlódtak össze. Ez is egyfajta félelem, hogy kiderül, valakinél túl sok ügy akad el, vagy túl lassan dolgozik.

- Erre mondják, hogy főnökbarát?

- Az is, mert a főnök egy pillanat alatt látja, hogy melyik ügy hol áll. Nincsenek elveszett, elakadt ügyek. Ha egy kolléga túlszaladt a határidőn, a rendszer automatikusan figyelmezteti. Ha még jobban túlszaladt - ezt be lehet állítani - akkor figyelmezteti a főnököt is.

- Mennyi idő alatt tudnak bevezetni egy rendszert?

- A kiépítés 3 - 6 - 9 hónap, attól függően, mennyire nagy, komplex a szervezet. Munkánk jelentős része nem technikai jellegű. A nehézséget, a folyamatok megszervezése jelenti, mert a papír sok mindent kibír. Az elektronikus iratkezelésnél egyértelműen el kell dönteni, kinek mi a feladata. Nem lehet ködösíteni, hogy egy iratot látni akarok, de nem akarok véleményt mondani, szeretnék beleszólni, de nem akarok felelősséget vállalni. Vagy van joga valakinek, vagy nincs. Több szervezetnél - ahol dolgoztunk -, nem voltak a jogok és felelősségi körök világosan meghatározva és felszínre kerültek belső feszültségek, rendezetlenségek, tisztázatlan folyamatok, emberi disszonanciák. Ez nem feladata egy iratkezelő rendszernek, de sajnos a bevezetés során keletkeznek ilyen konfliktusok, amelyeket így, vagy úgy, kezelni kell ahhoz, hogy precíz, világos, egzakt és számon kérhetők legyenek a folyamatok. Minél nagyobb egy szervezet, egy vállalat, annál inkább ajánlott az elektronikus iratkezelés bevezetése.

- Mondana néhány referenciát?

- Már működik az iratkezelő rendszerünk a magyar vámrendszernél, amely így teljesen papírmentesen működik. Továbbá a Magyar Nemzeti Bankban, a T-Mobilnál, Igazságügyi szervezeteknél, a Kulturális Minisztériumban, különböző Miniszterelnöki Hivatal alá tartozó államigazgatási szervezetnél. A MonDoc System látja el a központi, integrált ügyviteli és dokumentumkezelő feladatokat az Európai Unió schengeni információs rendszerében is.

- A hagyományos rendszer-integrátori tevékenységük is keresett . . .

- A Montana Quality Support és a Montana Quality IT Integrátor rendszer-integrációs tevékenységünk ma is fontos elemei tevékenységünknek. Szolgáltatásainak a TESCO, GM és EDS nagy hálózatépítési- és támogatási szolgáltató projektekjei mellett sok kis- és közép vállalati ügyfél is igénybe veszi. A Montana az ország egész területén vállalja a 4 órán belüli kiszállást és azonnali probléma-elhárítást, amellyel minimalizálja a leállásokból adódó munkakiesést. Az ügyfélelégedettség-mérési felmérések visszajelzései változatlanul igen pozitívak.

- A Montana friss innovációja egy szövegbányász program, amely az Infovadász nevet viseli. Mi a jellemzője ennek a programnak?

- A szövegbányászatnak az a lényege, hogy nem kulcsszavakra keresünk, mint például a Google, hanem intelligens, fogalmilag értelmezett, összefüggő dokumentumokra. Ezt a rendszert elsőnek a magyar rendőrség alkalmazta, ezzel Európa informatikailag legfelkészültebb rendőrségei közé emelte a magyar rendőrséget. Most a Vám és Pénzügyőrség számára készült el a speciális, tevékenységükre adaptált intelligens keresőrendszer.

- Folyamatos Önöknél az innováció, milyen újdonságok várhatók?

- Olyan kereső rendszerben gondolkodunk, amit a mindennapi életben lehet használni. Például egy önkormányzatnál kiderül, valaki illegálisan tájékoztatja a sajtót. Ezt bizonyos összefüggések feltárásával a rendszer detektálni tudja és beazonosítja a kiszivárogtatót. A sajtó persze biztos, hogy nem örül annak, ha felfedik az informátort, de akinek üzleti, vagy szakmai titkai kikerülnek az utcára hamarabb, mint szeretné, az értékelni tudja. Vagy például banki csalásokat is fel lehet ezzel a módszerrel deríteni, rá lehet jönni a turpisságra és a károk megelőzhetők. Óriási igény van erre ma Magyarországon. Jelenleg tesztelés alatt van.

- A gazdasági válságra, mi a Montana Zrt. válasza?

- Nem hiszem, hogy a válság bárkinek jó lenne, de a nehéz idők is teremtenek lehetőséget. Elősegítik a szervezetek hatékonyabb működését. Támogatják a költségtakarékosságot. A bevétel csökkenésének megakadályozása révén a cég versenyelőnyhöz juthat a többiekkel szemben. Azok a termékek, amelyekről beszéltünk, kivétel nélkül segítik a szervezet hatékonyságának fokozását, a felesleges élő munka megspórolásával. A statisztika szerint egy professzionális munkahelyen az emberek munkaidejének 15 %-a megy el keresésre. Ha ezt egy jó kereső rendszerrel lecsökkentik másfél százalékra, azt jelenti, hogy 13,5 százalékkal több idő jut érdemi munkára, ami jelentős összegű megtakarítás. Ilyen és hasonló eszközökkel növelhető a hatékonyság. Ezen kívül a szervezet a saját ügyfeleinek a kiszolgálását - akár állami szervezetnél is - jobban el tudja látni. Amit mi csinálunk, - azt gondolom - , nehéz időkben is igénybe kell venni, mert szükség van rá. És azok, akik igénybe veszik, könnyebben vészelik át a vihart, mint azok, akik nem.

- A cég társadalmi felelősségvállalását mi jellemzi?

- Támogatunk teniszt, futballt és bizonyos küzdősportokat, elsősorban karatét, annak a hazai küzdelmeit és a nemzetközi megjelenését. A karate világbajnokság második helyezettjét is támogattuk. Olyan tömegsportokat is szponzorálunk, ahol nem az eredmény, hanem a részvétel a fontos. Támogatunk kulturális eseményeket, kiállításokat, koncerteket, könyv megjelenéseket. A magyar szponzorálás még fejlődést igényel, sajnos látok elkallódni tehetséges sportolókat, kultúrában, irodalomban, művészetben tehetségeket, akik megérdemelnék a külön figyelmet. Ezeknek a menedzselése még nem alakult ki. A szponzorálás nemes dolog és hasznos nem csak azért, mert lehetőséget kap a szponzoráló, hogy különböző fórumokon megjelenjen, hanem azért is, mert az a tehetség, amely így lehetőséget kap, felszabadul, és tovább fejlődik.

- Volt, akit személyesen karolt fel?

- Igen, például a gitárművész és zeneszerző, Snétberger Ferencet, aki napjainkban. Európa legjobb, akusztikus gitárosai közé tartozik. Akkor kezdtük támogatni, amikor indult a pályája.

- Sokat dolgozik. Hogyan szokott pihenni? Van hobbija?

- A fizikai, szellemi és lelki egyensúlyom érdekében, megpróbálok naponta egy órát kikapcsolódni, például teniszezem. Sokszor játszunk vegyes párost a feleségemmel, aki mellesleg sokkal jobban játszik nálam, bár rendkívül szívós és szorgalmas vagyok. Járok edző terembe is, a magam módján küzdök a különböző eszközökkel. Másfél éve befogadtunk egy kóbor kutyát, aki gyönyörű, hatalmas német juhászkutyává nőtte ki magát, vele futok, illetve én biciklizem és ő fut velem a budai erdőkben. Szeretek filmet nézni, koncertekre járni, olvasni. És időnként arról álmodom, hogy sokáig otthon vagyok, rendezem a dolgaimat, a gondolataimat.

- Mi teszi Önt boldoggá?

- Öt évvel ezelőtt örökbe fogadtunk egy fiút. Majd rövid időn belül kiderült, hogy van egy öccse is máshol, akit hosszú "kaland" után sikerült szintén magunkhoz venni. Így most két fiúnk van, 13 és 15 évesek. Sokat vagyunk együtt és nagy élmény látni, hogy a gyerekek mennyire ki tudnak bontakozni akkor, ha lehetőséget kapnak az élettől. És azt gondolom, nagyon jó lenne, ha ezt a lehetőséget sokkal több gyermek megkaphatná.

- Kamasz gyermekek, de gondolom hálásak és kevésbé "rongálják" az apjukat ...

- Nem hiszem, bár tény, hogy bizonyos dolgokat nem vesznek természetesnek, amit más körülmények között a gyerekek annak szoktak venni. De a kapcsolatunk pont olyan, mintha vérszerinti gyermekeim lennének és kamaszok, ami ugyan keserves küzdelem, de nagy élmény is.

- Érdeklődnek az Ön munkája iránt?

- Nem erőltetem a választásukat, majd az élet eldönti, hogy humán, reál, vagy az üzlet felé orientálódnak. Az üzlettel már ismerkednek, tavaly nyáron a nagyobbik fiú - ő kérte - a cégnél a raktárban dolgozott három hétig. Keményen meghajtották, nem volt kisherceg. Idén a kisebbik fiam jön ide dolgozni, a nagyobbat "idegen" helyre küldöm, hogy tanuljon.

- A cégnél melyek a legfontosabb értékeik, céljaik?

- A Montana Zrt. tudatosan törekszik arra, hogy működésének fókuszában évről évre, hónapról hónapra a kutatás-fejlesztés és az innováció álljon. A cég vezetésének meggyőződése, hogy válság ellen a legjobb orvosság az innováció. Lojálisak vagyunk az ügyfelekhez, a kollégákhoz és a beszállítókhoz is. Tisztességesnek kell maradni! Ezek azok az értékek, amelyek 20 éve vezérlik és mozgásban tartják cégünket.

(Szabados)

Cégnév: Montana Informatikai és Kommunikációs Zrt.

Leányvállalat: Noreg Kft.

Székhely: 1016 Budapest, Mészáros u. 58/b.

Központi telefonszám: +36 1 327-9800

Fax: +36 1 327-9801

E-mail: info@montana.hu

Honlap: www.montana.hu