HANDEL PREMIER AZ YBL - PALOTÁBAN

Wiedemann Bernadett újabb szerepben debütál

Wiedemann Bernadett 1993 óta a Magyar Állami Operaház magánénekese. Repertoárján Verdi drámai mezzo és Wagner alt hősnői szerepelnek, de az oratóriumok, misék és passiók előadásában is részt vállal.

Ez év februárjában a Thalia Színházban bemutatott Kurt Weil opera özvegy Begbickné szerepében lépett színpadra. Most újabb premierre készül, Georg Friedrich Handel Xerxes c. operájában láthatja a közönség.

- A Szikora János rendezte 1930-as években játszódó Mahagonny c. operát és az i. e. ötödik századi történetet sok évszázad választja el egymástól. Kovalik Balázs rendezésére ezúttal is a korszerűsítés a jellemző? - kérdeztük a művésznőt.

- Éppen csak túl vagyunk a Mahagonny utolsó előadásain, amit a közönség szeretettel fogadott, annak ellenére, hogy modern rendezésben volt része. A következő premierre is a korszerűség a jellemző. Kovalik Balázs a történetet a technikai kor világába helyezi, Xerxes például a különböző áriákat más-más közlekedési eszközön, autón, repülőgépen, ejtőernyőzés közben énekli el. Rám azért ilyen különleges helyzet nem vár.

- A barokk opera világát a statikusság jellemzi. Elképzelhető, hogy jelen esetben a mozgalmasság csak előnyt jelent a darab számára?

- Nem vagyok ellene a korszerű rendezésnek, ha azok az ésszerűség határain belül vannak, vagyis, ha a környezetből az derül ki, ami a színpadon történik. Ebben az esetben gazdag látványban lesz része a közönségnek és reményeink szerint, olyan rétegeket is megnyerünk, akik eddig csak a hagyományos operajátszást részesítették előnyben.

- Az opera melyik szerepére kapott felkérést?

- Xerxes jegyesét Amastre-t alakítom. Sikeres jövőjét - a hadvezér oldalán - egy másik nő veszélyezteti. Annak érdekében, hogy megakadályozza ezt a nem kívánt frigyet, álruhát ölt. Mint Amastre, ebben az öltözékben járom a különböző csatákat. A Handel által megírt női lelemény - mint olyan sok történetben - most is sikerrel jár és az opera végén Xerxes kénytelen visszatérni hozzám.

- Milyen nyelven szólal meg az előadás?

- Az áriákat olaszul, a recitativókat magyar nyelven - "mai" szóhasználattal, Csákovics Lajos és Kovalik Balázs új fordításában énekeljük. Mindez azt a célt szolgálja, hogy a közönségnek kevesebb olvasnivalója legyen, ez által a színpadi cselekvést jobban figyelemmel tudja kísérni.

- A tapasztalat azt mutatja, hogy a jelenlegi énekesi előadásmódban gyakori lett az egymás mellett lévő hangfajok egymásba olvadása. A közel múltban a MÁV Zenekar kíséretében Santuzzát énekelte, pedig Mascagni drámai szopránra komponálta a szerepet. Mi erről a véleménye?

- Valóban, ma nagyobb a lehetőség a közeli hangfajok szerepeinek eléneklésére, ami nem biztos, hogy jót tesz az énekesnek. Úgy gondolom, mint drámai mezzo - a drámai szopránhoz sokkal közelebb vagyok, mint egy mély fekvésű althoz. Ezért vállaltam el a szerepet.

- A dalirodalom milyen helyet foglal el énekesi pályáján?

- Fontosnak tartom. Bende Zsoltra, Zeneakadémiai tanáromra hivatkozom, aki azt a tanácsot adta, hogy dalt folyamatosan kell énekelni, mert karban tartja a hangot. Olyan "finomságok" érzékelésére ad lehetőséget, ami egy drámai mezzonak ritkán adatik meg. Virág Emesével baráti kapcsolatban vagyok, szeretek vele dolgozni. Sok dalciklust mutattunk már be az ő zongora kíséretével. A dalokat általában közösen válogatjuk ki, de sok esetben előfordul az is, hogy ha Emese hall vagy kottában rátalál egy műre és úgy véli, hogy az én hangomon jól hangzik majd, azt kipróbáljuk.

- Van olyan dal, amelynek az ősbemutatója kettőjükhöz fűződik?

- Igen, Lisztnek van egy dala, a "La perla", azaz a gyöngy címet kapta. Ennek egyetlen felvételét sem találtuk, pedig nagyon szépen szól. A dal egy gyöngy történetét beszéli el, ahogy anyja kebeléből, a kagylóból kiszakítva, piacra kerülvén egy korona ékköve lesz. Öröm volt rátalálnunk.

- A nyári szezonban milyen felkérések várják?

- Pécsett Mahler Ezrek szimfóniájában, majd a VIP-ARTS Operagáláján - a Bazilika előtti téren lépek fel. Kikapcsolódást fog jelenteni számomra az a koncert-sorozat, ahol Piazzola-dalokat énekelek, bőgő, harmonika, gitár felállású együttes kíséretével. Ez a teljesen más műfajú és stílusú zene újabb örömforrás lesz a következő évad előtt.