ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK

Nő az önkormányzatok jelentősége . . .

Az Állami Számvevőszék a vonatkozó törvényi előírások, országgyűlési határozatok figyelembevételével - és a tervezőmunkát támogató saját szakmai körirata segítségével - meghatározta ellenőrzési tevékenysége éves alapját jelentő 2009-es ellenőrzési tervét - amit az intézmény elnöke hagy jóvá és gondoskodik annak végrehajtásáról - tudtuk meg dr. Kovács Árpád elnöktől az ÁSZ sajtótájékoztatóján.

Az ellenőrzési tervdokumentum a tervévet érintő valamennyi ellenőrzési feladatot egybegyűjti, és azokat három, alapvetően időrendi csoportba rendezve mutatja be: így 2008-ról áthúzódó és 2009-ben lezáruló, a 2009-ben indítandó és még ebben az évben befejezendő, valamint a 2009-ben indítandó és a 2010-re áthúzódó ellenőrzéseket. E fő csoportokon belül ellenőrzési területenként sorolja be az egyes témákat. A 2008. évi terv folyományaként 22 db ellenőrzés közel egyharmada részben determinálja a 2009. évi kapacitás felhasználását. Az évek közötti áthúzódások alapvetően az ellenőrzési munka folyamatosságából adódóan - közel megegyező nagyságrendet jelentenek. Az ellenőrzési tervdokumentum további két évre nyújt kitekintést, 2010-re és 2011-re ütemezve az ellenőrzési feladatokat, s tartalmaz továbbá tematikus ellenőrzési tervet is. Ebben témacsoport köré sorol ellenőrzéseket részben azért, hogy egy-egy kiemelt terület feltérképezése minél teljesebben megtörténhessen az ellenőrzések által, részben azért, hogy az ÁSZ Kutató Intézete egyes területek probléma-feltárásához kutató munkájával csatlakozhasson. A törvények által éves, illetve kétéves gyakorisággal előírt ellenőrzések - amint a korábbi években is - alapvetően meghatározzák a terv összeállítását, lekötve az éves ellenőrzési kapacitás 44%-át. Az intézmény elnökének döntése alapján végrehajtani tervezett ellenőrzések 30%-ot kötnek le a rendelkezésre álló kapacitásokból. Az egyéb rendszeres ellenőrzési kötelezettségek teljesítésére a kapacitás 26%-át fordítja a szervezet 2009-ben. A kapacitás-gazdálkodásban továbbra is meghatározó elem lesz a költségvetés végrehajtásának ellenőrzése (35%), illetve a helyi önkormányzatok gazdálkodási rendszerének ellenőrzése (22%). Az ÁSZ tovább törekszik a megbízhatósági ellenőrzés kiterjesztésére, amelynek végeredményeként 100%-ra kívánja növelni a központi költségvetés kiadási főösszegének minősítéssel lefedett részarányát. Az Országgyűlés a közelmúltban elfogadta a takarékos állami gazdálkodásról és a költségvetési felelősségről szóló törvényt, amely a Költségvetési Tanács létrehozásáról, feladatairól és hatásköréről is rendelkezett. Ennek megfelelően a terv tükrözi a törvényi változásokhoz történő igazodást, és megújított program szerint kerülhet majd sor az ÁSZ költségvetési véleményének kialakítására, ezen kívül pedig előtérbe kerül a szakmai együttműködés. Alkalmazkodva a korszerű nemzetközi trendekhez 2009-ben az ún. normatív jellegű megközelítésen alapuló, célzottan az eredményekre és azok megvalósításának hatékonyságára összpontosító teljesítmény-ellenőrzések új elemeként jelennek meg a problémaközpontú megközelítést alkalmazó, ún. rendszer-ellenőrzések.

PÉNZÜGYI KOCKÁZATOK AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDSZERBEN

Az ÁSZ Kutató Intézetének a "Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben" című tanulmányát Dr. Pulay Gyula, az Intézet főigazgatója és Dr. Vigvári András az Intézet tudományos tanácsadója, a tanulmány szerzője ismertette. A tanulmány kapcsán Dr. Lóránt Zoltán, az ÁSZ főigazgatója ellenőrzési tapasztalataik alapján jellemezte az önkormányzatok pénzügyi helyzetét. A magyar gazdaság jelenlegi helyzetében nő az önkormányzatok jelentősége a konvergencia program teljesítésében, a hosszú távú költségvetési stabilitás fenntartásában - állapították meg a kutatók.

A "Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben" című tanulmány, a helyi önkormányzati rendszer működéséből adódó pénzügyi kockázatok feltérképezésére, a kockázatokat kiváltó okok feltárására, és azok lehetséges kezelésére vonatkozó javaslatok megfogalmazására vállalkozik. E kockázatokat a rendszer egészére és egyes szegmenseire vonatkozóan elemezték. A magyar gazdaság jelenlegi helyzetében a pénzügyi kockázatok tárgyaló tanulmány azért időszerű, mert - mint azt bizonyítják - az önkormányzati szektor pénzügyi folyamatai veszélyeztethetik a fő fiskális politikai célokat. A maastricht-i konvergencia kritériumok teljesítésében, a hosszú távú költségvetési stabilitás fenntartásában, az önkormányzati szektor jelentősége nő. A pénzügyi megközelítés létjogosultságát az is indokolja, hogy a rendszerben felhalmozódott és tovább halmozódó feszültségek nehezítik az önkormányzati rendszer szerkezeti átalakítását. Úgy gondolják, hogy ez utóbbi a hosszú távú versenyképességet támogató közszektor reformok fő kérdése.

A tanulmány - bár hasznosította az ÁSZ jelentéseit - nem ellenőrzési jelentés. Az utóbbi műfaj ugyanis a szigorú ellenőrzési standardok által előírt tevékenységek útján gyűjtött bizonyítékokon alapul. A tanulmány a tudományos kutatás által használt módszerekkel, bizonyítékokkal és érvekkel támasztja alá állításait, amelyek közül a legfontosabbakat emeljük ki.

Az önkormányzati szektor biztosítja a közösségi szolgáltatások jelentős részét. A helyi önkormányzati rendszer működésének minősége pedig jelentős mértékben meghatározza Magyarország gazdasági versenyképességét.

Az államháztartási kiadások mintegy negyedét teljesítő helyi önkormányzati szektor növekvő fiskális kockázatok hordozója. Ez egyfelől a GFS deficit növekedésének és a deficit volatilitásának kockázata. A választási években az önkormányzatokra is a túlköltekezés volt a jellemző. E hullámzás sem fedi el, hogy az önkormányzatok költségvetési egyenlege romló tendenciát mutat, amelyet az 1. sz. ábra szemléltet. A szektor összesített GFS deficitje a 2006-os évhez képest 2007-re több mint 100 milliárd forinttal javult. Ez a központi támogatások csökkenése ellenére következett be, azáltal, hogy a 2006. évi "választási" költségvetéshez képest az önkormányzatok is jelentős kiadáscsökkentést hajtottak végre. Ez a beruházások terén következett be.

A tanulmány értelmezésében a pénzügyi kockázatok forráshiány, likviditáshiány és bonitáshiány formájában jelentkezhetnek. A forráshiány a költségvetési gazdálkodásban azt jelenti, hogy a, törvényekben rögzített feladatokhoz nem rendelődik megfelelő központi forrásból származó pénzeszköz. A likviditáshiány az az eset, amikor a gazdasági szereplő tervezett bevételei és kiadásai között időbeli meg nem felelés áll fenn. A likviditási kockázat likviditáshiányban, vagy éppenséggel túlzott likviditásban jelentkezhet. A bonitáshiány azt jelenti, hogy az önkormányzat az általa vállalt pénzügyi kötelezettségeknek nem képes megfelelni. A helyzet leírására a csőd fogalma itt pontatlan volna, hiszen önkormányzat jogutód nélkül nem számolható fel.

A helyi önkormányzati szektor a pénzügyi kockázatok vonatkozásában sem tekinthető homogénnek. Külön szegmenst jelentenek a községi önkormányzatok, a megyei jogú városok és más városok, a megyei önkormányzatok, a fővárosi és a kerületi önkormányzatok.

A községi önkormányzatok szegmensében is vannak olyan szereplők, amelyek meglehetősen jó pénzügyi adottságokkal rendelkeznek. A szegmens egészében azonban a legfontosabb probléma a forráshiány. Ez csak az esetek kis részében vezet likviditás vagy bonitáshiányhoz, mivel ennek megelőzését a kormányzat ún. kiegészítő támogatásokkal (ÖNHIKI, miniszteri keret) általában el tudja érni. Ezért, valamint pénzügyi súlya miatt ez a szegmens a költségvetési szabályok betarthatósága szempontjából nem hordoz jelentős makrogazdasági szintű fiskális kockázatot. A helyi feladat-ellátásban azonban komoly nehézséget okozhatnak. Az egyes érintett településeknél milliós-tízmilliós tételekről van szó. A pénzügyi problémák likviditáshiányban, esetleg látens csődben jelentkeznek. Ennek jelei azok a híradások, amelyek egyes községek fizetési gondjairól, illetve néhány újabb adósságrendezési eljárás indulásáról szólnak. Becslésünk szerint a forráshiány nagyságrendje néhány tízmilliárd forintra tehető. A kockázatokat más tényezőkben látjuk. Egyfelől az érintett szereplők száma és térbeli elhelyezkedése miatt e helyzetek kézi vezérléses kezelése nagy adminisztrációs igényű helyben és a központi kormányzat szintjén egyaránt. Érdemes volna elgondolkodni ennek egyszerűsítésén. Másfelől a feltételekhez nem kötött támogatás lehetősége a támogatás célzottságát és/vagy a helyi vezetők nem prudens viselkedését eredményezheti, tovább erodálva a rendszert.

Más a helyzet a nagyvárosokkal. E jó fiskális kapacitással rendelkező csoport, gyorsuló mértékben adósodott el, ami együtt járt a rejtett adósságok, feltételes kötelezettségvállalások (PPP szerződések, kezességek) állományának növekedésével. A nyílt eladósodás elsősorban kötvénykibocsátás formájában történt. A kötvényeket az önkormányzatok egy számszerűen kicsi, de költségvetési és vagyoni súlyát tekintve meghatározó csoportja (megyei jogú városok, városok egy része, a megyei önkormányzatok) bocsátotta ki. A zömmel devizában denominált kötvénykibocsátás egyfelől jelentős árfolyamkockázatot jelent, másfelől azt eredményezi, hogy jelentős szabad pénzeszközök halmozódtak fel e szereplőknél. A kötvények értékét és deviza-összetételét a 2. sz. ábra mutatja be.

A kibocsátott kötvényekből rendelkezésre álló források kisebb része használódott beruházásokra. A bevont források egy része a működési hiányt fedezte, más része pedig pénztartalékként ülepedett le. Ezek gyors elköltése makrogazdasági szinten is kockázatot jelent. A kötvénykibocsátásokból származó pénzeszközök tartalékolása a következő két évben "meglepetésszerű" önkormányzati beruházási boom-ot, ezzel akár 0,3-0,7%-os GDP arányos ESA hiány többletet is eredményezhet.

A megyei önkormányzatok esetében a fenti kockázatok még azzal is kiegészülnek, hogy a megyék önálló bevételi forrással nem rendelkeznek, azaz igen szerény fiskális kapacitásaik ellenére adósodtak el. Következésképpen esetükben nem látszik az a pénzügyi többlet, amely majd fedezetet nyújt a kötvények visszafizetésére.

Nem elhanyagolható mértékű a fővárosi önkormányzat eladósodottsága. Figyelmet érdemel, hogy az "elszegényedő", romló pénzügyi helyzetben lévő főváros mellett viszonylag "gazdag", stabil pénzügyi helyzetben lévő kerületek is működnek.

Az eladósodási folyamat eddig nem mutatott összefüggést az EU-s források abszorpciójával. Ez utóbbi maga is fontos kockázatot jelent. Szabálytalan felhasználás esetén a keletkező visszafizetési kötelezettségek miatt jövőbeni költségvetési terhekre lehet számítani. A mai helyzetben az önkormányzati projektek esetén történő visszafizetés terheit is az állami költségvetés viselné.

Az önkormányzati szektorban megjelenő kockázatok alapvető oka az 1990-ben létrejött magyar önkormányzati modell, illetve ennek folyamatos deformációja. A modell lényegét a következőkben lehet összefoglalni: a helyhatóságok túlhajtott alkotmányos önállósága, a közfeladatok erőteljes decentralizációja, az önkormányzáshoz fűződő jog, a területi közigazgatás és a helyi közfeladat-ellátás kereteinek összemosódása. A magyar önkormányzat rendszer "konfliktuskonténerként" működik. E funkció egyik jelensége, hogy az 1990-es önkormányzati reformmal elkezdődött - és azóta is tartó - feladatleadás alapvető motivációja a "konfliktus decentralizáció" volt. A konfliktus decentralizáció megmutatkozhat abban is, hogy az önkormányzati feladathoz történő állami hozzájárulások súlya és reálértéke folyamatosan csökkent. A kockázatok további okai között a tanulmány az információgazdálkodási rendszer gyengeségeit, a forrásszabályozási rendszert, a hitelfelvételi szabály jelenlegi formáját említi. E kockázatok mérséklésének szükségességére az ÁSZ számtalanszor felhívta a figyelmet, az ÁSZ Közpénzügyi Tézisei pedig a megoldással kapcsolatos javaslatokat is megfogalmaztak.

Az elemzés rámutat, hogy a jelenlegi szabály- és intézményrendszer nem alkalmas a szektor kockázatainak kezelésére, a mindenkori kormány ehhez a szükségesnél kevesebb eszközzel rendelkezik. Ráadásul a mostani rendszer a felelősen gazdálkodó testületeket bünteti, a "potyázókat" preferálja, így nem ösztönöz felelős gazdálkodásra. A jelenlegi Alkotmány keretei között is van lehetőség a pénzügyi fegyelem erősítésével a kockázatok kezelésére.

Az elmúlt évtizedben folyamatos vita tárgya volt a helyi önkormányzatok forrásainak nagysága, ennek elégségessége és ezen belül is reálérték alakulásának kérdése. Az elmúlt húsz esztendő alatt ugyanis a fogyasztói árindexszel (CPI) mért infláció is megközelítette az 1.000%-ot, azaz a nominális értékek nem jelentenek semmilyen kapaszkodót. A fogyasztói árindexszel mért reálértéknek számos módszertani problémája van. Ilyenek a CPI számítás és az önkormányzati fogyasztás eltérő szerkezetéből adódó torzulások, az időközben megváltozott feladattömegből és termelékenységi viszonyokból adódó hatások A valóságot jobban tükröző mutató érdekében a tanulmány szerzői kísérletet tettek arra, hogy egy speciális önkormányzati deflátor segítségével pontosabbá tegyék ezt a becslést A reálérték-számítás finomítására és a forrásallokációban is használható speciális indexszámot önkormányzati deflátornak nevezik Az elv igen egyszerű. Az árindexek, illetve a GDP deflátor számításán alapul. A kiadások közgazdasági osztályozásán alapuló módon a tipikus önkormányzat fogyasztói kosarát hoztuk létre. Ennek elemeit három főcsoportba (bérek és bérjellegű kiadások, dologi kiadások, beruházások) sorolták. Az egyes főcsoportok esetében a KSH által publikált hivatalos ár-, bérindexeket rendeltek. A főcsoportok súlyát az adott év GFS kiadási szerkezetekből nyerték. Ez az eljárás lehetővé teszi, hogy a szignifikánsan különböző fogyasztói kosárral rendelkező önkormányzattípusokra külön deflátorokat számítsanak. A tanulmány bemutatja, hogy fogyasztói árindexszel, illetve e deflátorral számolva hogyan alakult 2004 és 2007 között az önkormányzatok bevételeinek reálértéke (lásd az 1. sz. táblázatot).

A tanulmány javaslati része jelzi, hogy fiskális tartalékok a nagy önkormányzatok (főváros és kerületei, illetve megyei jogú városok és megyék) racionalizálásában, illetve a kötelező önkormányzati feladatokat ellátó gazdasági társaságok átláthatóságának javításában és feszesebb gazdálkodásában vannak. A helyi önkormányzati szint pénzügyi kockázatainak mérséklése komplex megközelítést igényel. A megoldás célszerűen kiterjed a szereplők költségvetési korlátjára, pénz és tőkepiaci kapcsolataira, pénzügyi beszámolója minőségének javítására éppúgy, mint a pénzügyi jogbiztonság garanciáira és nem utolsó sorban az ellenőrzés rendszerére.

A tanulmány ezért az alábbi területeken fogalmaz meg konkrét javaslatokat:

Információgazdálkodási rendszer korszerűsítése

Az államháztartás központi és helyi szintjének kapcsolatrendszere

Korszerű tervezési módszerek alkalmazása

Kincstári rendszerre történő áttérés

Az adósságrendezési törvény következetesebb alkalmazása

A működési deficit lehetőségének megszüntetése

Az önkormányzati hitelfelvétel szabályozása

Önkormányzati hitelgarancia intézmény létrehozása, (A garanciarendszer feltőkésítésére célszerű volna felhasználni a helyi önkormányzatok számára biztosított EU-s forráskeretek egy részét. Ezzel a megoldással e források támogatás multiplikátor értéke jelentősen nőne és elkerülhetők azok az abszorpciós kényszerből megvalósított önkormányzati fejlesztések, amelyekre nincs igazán szükség.)

A pénzügyi ellenőrzés erősítése.

A javaslatok közül a kincstári rendszerre történő áttérés lehetőségének megvizsgálását érdemes külön kiemelni. A szerzők hangsúlyozzák, hogy javaslatuk nem az önkormányzatoknak a kincstári körbe terelését célozza, vagyis a helyi gazdálkodásban megmaradna a pénz. Az önkormányzati kincstár, mint intézmény – használva a MÁK infrastruktúráját –, felügyeleti és irányítási szempontból független lehetne a MÁK-tól. Az államháztartási szintű likviditáskezelés szempontjából azért volna ez előremutató megoldás, mert az önkormányzati szektor fölös likviditását az ÁKK által kibocsátott kincstárjegyek hozamához közeli kamatozással lehetne felhasználni, csökkentve ezzel mind a konszolidált államadósságot, mind az államadósság menedzselésének költségeit.

Az önkormányzati rendszer szerkezeti átalakítása, egy konzisztens rendszer létrehozása a versenyképességet elősegítő közszektor reformok ésszerű és megkerülhetetlen kiindulópontja. A közszektor reformok kulcskérdése ugyanis a közfeladatok terjedelmének meghatározása és ezek kormányzati szintek közötti ésszerű megosztása. Erre épülhet rá a közigazgatás területi beosztása, illetve a feladatellátás szervezeti és financiális feltételeinek biztosítása.

A rendszer átfogó korszerűsítésére több szakmailag lehetséges megoldás létezik. A rendszerszerű megoldás két dolgot feltételez. Egyfelől azt, hogy a rövid távú kormányzati lépések és folyamatok ne akadályozzák a későbbi lépéseket, másfelől a változások konzisztens modell irányába történjenek. A tanulmány teljes terjedelemben olvasható az Állami Számvevőszék Internet oldalán.

Hivatalos név (teljes név): Állami Számvevőszék Székhely: 1052 Budapest, Apáczai Cs. J. u. 10. Postacím: 1364 Budapest 4. Pf. 54. Központi telefonszám: +36-1-484-9100. Központi telefax: +36-1-484-9200. Központi e-mail: szamvevoszek@asz.hu Internet honlap: www.asz.hu

(Szabados)