ÖNKORMÁNYZATI MINISZTÉRIUM

2010 a Fesztiválok Éve - Meg kell becsülni a hazai vendégkört

Az Önkormányzati Minisztérium folyosóján ülve, Dr. Kovács Miklós Turisztikai Szakállamtitkárra várok. Dél van, de úgy tűnik itt nincs ebédidő, az emberek egymásnak adják a kilincset, nagy a jövés - menés. Hát igen, aki turizmussal foglalkozik, annak mozgalmas az élete - gondolom magamban - mikor nyílik az ajtó, én következem.

- Hosszú évek óta a szakmában dolgozik! Hogyan látja a hazai turizmus helyzetét, jól élünk a lehetőségeinkkel? - kezdem a beszélgetést.

- Alapvetően igen, bár mindig vannak olyan területek, ahol tudnánk javítani, például nemrég kaptam meghívást a "Balsorsú műemlékek" jótékonysági báljára, ahol jobb sorsra érdemes műemlékek megőrzését támogatják a résztvevők. Sok a lehetőségünk, de nyitott szemmel kell járnunk, hogy felfedezhessük azokat az értékeket, amelyeket nem használunk ki eléggé, és amelyeket a következő nemzedékek számára is meg kellene óvnunk. Viszont nagy előrelépést jelent, hogy az európai uniós források egyre nagyobb arányt képviselnek a turizmus fejlesztésében. Ez jellemző volt az elmúlt évekre és remélem így is fog maradni.

- Milyen volt a tavalyi év amelyet a Kulturális Turizmus Évének hirdettek meg?

- A gazdasági válság a turizmust sem kímélte. Az embereknek kevesebb pénzük volt kikapcsolódásra, ezért kevesebbet, vagy rövidebb időre utaztak, mint a korábbi években. Magyarország kereskedelmi szálláshelyein az eddig rendelkezésre álló legfrissebb előzetes adatok szerint 2009. január-decemberben a vendégek száma 8,3 %-kal, a vendégéjszakák száma egyaránt 8,4 %-kal esett vissza 2008 azonos időszakához képest. Összességében viszont megállapítható, hogy mind a belföldi, mind a külföldi vendégforgalom a tavaly év végi előrejelzéseknél kedvezőbben alakult. Az, hogy a vendégforgalom csökkenése egyszámjegyű maradt, mindenképpen nagyon jó eredménynek tekinthető. A belföldi turizmus utóbbi években tapasztalt fellendülésében nagy szerepet játszik az üdülési csekk népszerűsége, ami a válság hatására is töretlen maradt. Az ágazat viszonylag gyors alkalmazkodó képességének köszönhetően a fellendülés a vártnál hamarabb és gyorsabb ütemben következik be, viszont további turizmus fejlesztési célkitűzésnek tekinthető a turizmus szezonális ingadozásának csökkentése, a tartózkodási idő növelése, az egy turistára jutó költés, valamint a turizmusból származó hazai bevételek növelése. Ezen célkitűzések megvalósulásához elengedhetetlen a turisztikai szempontból is jelentős rendezvények, fesztiválok támogatása. A Magyar Turizmus Zrt. tematikus éve tavaly a Kulturális Turizmus Éveként lett meghirdetve. Az elmúlt években megkezdődött nagy volumenű turisztikai fejlesztések jelentősen befolyásolják a kulturális turisztikai kínálatot. A 2007-2008. évekre vonatkozó akciótervi időszakban 14 kulturális turisztikai kiemelt projekt fejlesztése indulhatott meg, mintegy 23 milliárd forintnyi uniós támogatással. A normál pályázati konstrukciók keretében további 66 kulturális turisztikai projekt részesült mindösszesen 19.4 milliárd forintnyi támogatásban.

- 2010 a Fesztiválok Éve lesz. Ezzel mi a turisztikai szakma üzenete?

- A fesztiválok kapcsán a tavalyi év kulturális tematikája is folytatódik, hiszen a fesztiválok a kultúra, és a kulturális turizmus egyik meghatározó eleme. Közismert, hogy a kulturális turizmus lehetőséget biztosít az életminőség javulására, közvetítő szerepet tölt be a különböző kultúrák között, és toleránsabbá teszi az embereket egymás iránt. Az is ismert, hogy a kulturális turizmus a múzeumok, kastélyok, várak hasznosításával, illetve a sok esetben kulturális örökséghelyszíneken szervezett fesztiválokon keresztül hozzájárul azok védelméhez, jövedelmet biztosít a fenntartáshoz. Elősegíti a tradíciók, szokások élővé tételét és a fennmaradását, növeli a kulturális kínálatot, egy jó értelemben vett büszkeséget alakíthat ki az emberekben. A Magyar Turizmus Zrt. e célt szem előtt tartva kezdte meg tavaly az idén kiteljesedő együttműködését a fesztiválturizmusban érdekelt szövetségek és szolgáltatók legszélesebb körével. A Magyar Turizmus Zrt. célja, hogy a fesztiválszervezőket, a kulturális és turisztikai médiát, az utazási szakmát, a Tourinform irodákat és más, nem közvetlen turisztikai, de nagyközönségi kapcsolatokkal rendelkező szolgáltatókat a kampányévbe aktív résztvevőként vonja be, és a tematikus év kínálatát hatékonyan közvetítse mind a hazai, mind a nemzetközi érdeklődők számára.

- Melyek lesznek a turizmus szempontjából a fontos helyek, események? És ezek közül központilag melyeknek a támogatására koncentrálnak?

-A 2010-es év fesztivál tematikájából következően kiemelt hangsúly tevődik az olyan tényleges turisztikai vonzerővel bíró rendezvények támogatására, amelyért érdemes az ország másik végéből, akár külföldről is elindulni, mert maradandó élményt jelent, vagy jelentős értéket képvisel. Az ez évi rendezvények támogatás célú pályázati felhívást a Nemzeti Kulturális Alappal közösen tavaly október végén írtuk ki. A pályázat az NKA-val való eddigi együttműködések folytatásaként nyílt formában jelent meg. A támogatási keret 600 millió Ft. A pályázat révén azok a rendezvények kaphatnak támogatást, amelyek a kulturális és turisztikai szakmai szempontoknak egyaránt megfelelnek, magas kulturális értéket képviselnek, költségvetésük eléri az 50 millió Ft-ot, széles tömegeket mozgatnak meg és a közönség létszáma legalább 10 ezer fő. A tavalyi felhíváson 63 db 2009-es rendezvény kapott támogatást. Az átgondolt, sikeres tervezést és jó időzítést dicséri az a tény, hogy a fesztiválok évében mutatkozik be Pécs, mint Európa Kulturális Fővárosa. 2010-ben, a kiemelkedő hazai érdeklődés mellett, jószerével egész Európa a Dél-Dunántúlra, hazánkra figyel. Pécs, a "határtalan város" 300 projekttel és több mint kétezer programmal készül, várja a hazai és a külföldi közönséget.

- És hogyan kommunikálják a Pécs 2010 Európa Kulturális Főváros eseménysorozatot?

- A Fesztiválok Éve kommunikációban a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa Program eseményei kiemelt megjelenést kapnak. A Magyar Turizmus Zrt. célja, hogy a fesztiválszervezőket, a kulturális és turisztikai médiát, az utazási szakmát, a Tourinform irodákat és más, nem közvetlen turisztikai, de nagyközönségi kapcsolatokkal rendelkező szolgáltatókat a kampányévbe aktív résztvevőként vonja be.

- Még milyen kiemelt turisztikai jelentőségű események várhatók?

- 2009-ben Kormány döntés született a Forma 1-es futam szerződésének meghosszabbításáról, egészen 2016-ig. 2010-ben várhatóan megrendezésre kerül a MotoGP első hazai futamai a készülő sávolyi versenypályán. A Balaton újrapozícionálásában a megvalósuló fejlesztéseken és a marketingen kívül, kulcsszerepe van az egyre nagyobb számú és egyre több érdeklődőt vonzó rendezvényeknek. Ezek mellé csatlakozik a MotoGP, amely idén az utószezon, jövő évtől pedig várhatóan az előszezon forgalmát gyarapítja majd. A televíziós közvetítéseken keresztül pedig százmilliókhoz jut el Magyarország és a Balaton híre.

- Küszöbön a Budapesti Tavaszi Fesztivál ...

- A Budapesti Tavaszi Fesztivál nagyszabású rendezvénysorozat ebben az évben is számíthat az ÖM támogatására, aminek alapja az e tárgykörben kötött több éves együttműködési megállapodás. A Turisztikai célelőirányzatból 2010-ben is nagy prioritást élvez az önálló turisztikai attrakciót jelentő nagyrendezvények támogatása. A Nemzeti Kulturális Alappal a korábbi évekhez hasonlósan a 2011. évi nagyrendezvények támogatását célzó pályázatok terén kívánunk együttműködni.

- A szakma 2010-ben 300 milliárd forint uniós fejlesztési forráshoz juthat. Ebből 140 milliárd sorsa már eldőlt, vagy folyamatban van. Melyek a legjelentősebb támogatáshoz jutott projektek? És kik remélhetnek még kedvező döntést?

- A 2007-2013 időszakra szóló Új Magyarország Fejlesztési tervben, turizmusfejlesztésre rendelkezésre álló közel 300 milliárd Ft-os keretösszeg több mint 40%-a került meghirdetésre a 2007-2008-as akciótervi időszakban, amelyből a hét régióban összesen 81,5 milliárd Ft támogatási keret állt rendelkezésre a pályázók számára, míg a kiemelt projektek összesen mintegy 42 milliárd Ft támogatásban részesülhettek. A 2007-2008-as pályázati kiírásokra benyújtott szálláshely-fejlesztési projektek kiválasztása befejeződött, az attrakciófejlesztési projektjavaslatok második fordulós bírálata a befejezéséhez közelít, míg a 2009 áprilisában megjelent turisztikai desztináció menedzsment szervezetek fejlesztésére irányuló pályázati kiírásokra benyújtott támogatási kérelmek bírálata 2009 októberében vette kezdetét és jelenleg is folyik. A 2009-2010-es akciótervi időszakban az ÚMFT regionális operatív programjaiban összesen további 90 milliárd Ft áll rendelkezésre turizmusfejlesztésre. Ezen belül turisztikai attrakciók fejlesztésére 65 milliárd Ft, szálláshelyek fejlesztésére 19 milliárd Ft, a turisztikai desztináció menedzsment szervezetek fejlesztésére pedig 6 milliárd Ft fordítható. A fennmaradó 30 milliárd Ft-ból kiemelt attrakciófejlesztési projektek támogatása valósulhat meg.

Keretben

Támogatási döntéssel bíró projektek többek között:

TERMÁL-, ÉS GYÓGYFÜRDŐK FEJLESZTÉSE - Büki Gyógyfürdő fejlesztése (megítélt támogatás: 600 000 000 Ft)

VÁRAK, KASTÉLYOK TURISZTIKAI CÉLÚ HASZNOSÍTÁSA - A Gödöllői Királyi Kastély komplex rekonstrukciója (megítélt támogatás: 1 475 000 000 Ft)

MÚZEUMOK LÁTOGATÓBARÁT SZOLGÁLTATÁSAINAK FEJLESZTÉSE - A Központi Bányászati Múzeum Oroszlányi Bányamúzeumának megújítása egykori bányaépületek revitalizációjával (megítélt támogatás: 424 700 000 Ft)

KONFERENCIAKÖZPONTOK FEJLESZTÉSE - A Szegedi Rendezvény és Konferencia Központ komplex kialakítása (megítélt támogatás: 798 000 000 Ft)

TERMÉSZETVÉDELMI, ÖKOTURISZTIKAI LÁTOGATÓKÖZONTOK KIALAKÍTÁSA - Tisza-tavi Ökocentrum (megítélt támogatás: 1 940 000 000 Ft)

KALANDPARKOK KIALAKÍTÁSA - Kemenes Vulkán Park (megítélt támogatás: 433 700 000 Ft)

ORSZÁGOS, NEMZETKÖZI JELENTŐSÉGŰ RENDEZVÉNYEK INFRASTRUKTÚRÁLIS HÁTTERÉNEK KIALAKÍTÁSA - A Bajai Halászléfőző Népünnepély infrastrukturális hátterének fejlesztése (megítélt támogatás: 33 200 000 Ft)

AKTÍV TURIZMUS (VÍZI-, KERÉKPÁROS TURIZMUS) INFRASTRUKTURÁLIS FELTÉTELEINEK JAVÍTÁSA - A balatonboglári vitorláskikötő korszerűsítése és bővítése (megítélt támogatás: 89 200 000 Ft)

BORTURISZTIKAI, PÁLINKATURISZTIKAI BEMUTATÓHELYEK FEJLESZTÉSE - Békési Szilvapálinka Út kialakítása (megítélt támogatás: 106 800 000 Ft)

TURISZTIKAI CÉLÚ KISVASÚTAK FEJLESZTÉSE - A Lillafüredi Állami Erdei Vasút fejlesztése (megítélt támogatás: 206 200 000 Ft)

FÜRDŐFEJLESZTÉS -Hévíz nemzetközi gyógyhely egészségturisztikai fejlesztése - Új Fürdő és Terápiás Centrum kialakítása (megítélt támogatás összege: 4 999 513 000 Ft)

KASTÉLYKONSTRUKCIÓ - A tiszadobi Andrássy-kastély és kapcsolódó területeinek kulturális és turisztikai hasznosítása (megítélt támogatás összege: 1 738 019 044 Ft)

MÚZEUMFEJLESZTÉS - Skanzen Örökség Program (megítélt támogatás összege: 2 000 000 000 Ft)

TÖRTÉNELMI VÁROSRÉSZEK TURISZTIKAI FEJLESZTÉSE - Balaton-part ékköve: a reformkori városközpont felvirágoztatása Balatonfüreden II. projekt (megítélt támogatás összege: 1 500 000 000 Ft)

FŐVÁROSI FEJLESZTÉSEK - Szépművészeti Múzeum térszín alatti bővítése-látogatóközpont kialakítása (megítélt támogatás összege: 2 787 211 883Ft)

- Magyarországon nyolc világörökségi helyszín van, melyből egy természeti az Aggtelek, míg hét kulturális... Szükséges lenne Ön szerint ezeket a helyszíneket bel- és külföldön jobban bevonzani az ismertségbe, akár körutak szervezésével vagy más módon?

- A belföldi turisztikai promóció nagy figyelmet fordít a természeti és kulturális értékeink promóciójára. A külföldi kínálat esetében komplex turisztikai termékekkel igyekeznek megjelenni az egyes desztinációk a piacon.

- Legnagyobb kincseink közé tartoznak a gyógyforrások. Turisztikai szempontból milyen a hasznosításuk?

- A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia az egészségturizmust és ezen belül a gyógyturizmust kiemelt termékfejlesztési prioritásként kezeli. 2007-ben elkészült az Egészségturizmus fejlesztési stratégia, amely 2007-2010-as időszakra határozza meg az egészségturisztikai fejlesztési irányokat. Ezzel összhangban az Európai Unió társfinanszírozásával 2007-2013 között megvalósuló Új Magyarország Fejlesztési Terv is hangsúlyozza, hogy Magyarország nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően nagy termálvíz készlettel (az ország területének mintegy 80%-án található hévíz) és kedvező geotermikus adottságokkal rendelkezik. Ezek megfelelő hasznosítása kedvező gazdasági és társadalmi hatásokkal járhat, ezért az ÚMFT regionális operatív programjainak turisztikai beavatkozásai révén, szinte az egész országban folytatódik az egészségturizmus kínálatának fejlesztése. A jövőben a fürdők korszerűsítése mellett, a gyógyhelyek kialakítására helyezzük a hangsúlyt. Az átfogó cél az, hogy néhány kiemelt jelentőségű helyszínen (pl. Hévíz, Zalakaros, Gyula, Hajdúszoboszló, Bük, Sárvár) a fürdő létesítmények korszerűsítése révén, magas színvonalú balneológiai, egészségügyi szolgáltató kapacitás jöjjön létre, és ezt megfelelő turisztikai (szálláshely, vendéglátás, aktív, kulturális turisztikai program) és egyéb szolgáltatáskínálat (kereskedelem, közszolgáltatás, stb) egészítse ki. 2011-ben a Magyar Turizmus témaéve az Egészségturizmus Éve lesz.

- A turizmus elengedhetetlen feltétele, hogy legyen elegendő kulturált szálláshely ...

- A 2007-2008-as tervezési időszak eredményeként az Európai Unió társfinanszírozásával jelenleg 115 kereskedelmi szálláshelyek fejlesztésére irányuló projekt megvalósítása van folyamatban. A támogatások összértéke több mint 30,5 milliárd Ft, a beruházások nagysága pedig meghaladja a 120 milliárd Ft-ot. A megvalósult projektek száma 17, a kifizetett támogatás értéke 5,6 milliárd Ft. A beruházási kedv töretlenségét az is bizonyítja, hogy a 2009-2010-es akciótervi időszakban ez idáig szálláshely-fejlesztési pályázatokra 20 920 millió Ft (116 db) támogatási igényt nyújtottak be a pályázók.

- Bécsben részt vett a turisztikai szakvásáron. Milyen tapasztalatokkal gazdagodott?

- Ez a turisztikai szakvásár - az osztrákokkal közös közép-európai workshop - a profiknak, utazásszervezőknek került megszervezésre. Főszereplői az osztrákok, a szlovénok, a csehek és a magyarok voltak. Szívesen vettünk részt a rendezvényen, hiszen nagyon sok üzleti lehetőséget rejtett magában. Megismertük az igen gazdag és széles osztrák kínálatot és azt is megtudtuk, hogy ezentul kétévente lesz megrendezve, ezért mi minden második évben, amikor nem tudunk Bécsbe menni, akkor Wellcome to Hungary néven magyarországi turisztikai kínálatot bemutató workshopot szervezünk.

- A veszprémi egyetemen tanít már 10 éve. Nagy az érdeklődés a tantárgya iránt?

- A Pannon Egyetem Turizmus tanszékén vagyok adjunktus. Utazásszervezést, Utazási Iroda menedzsmentet tanítok, amelybe beletartozik az Utazási Irodák helyzete, jogi szabályozása, piaci viszonyai, adózása, az ezzel kapcsolatos európai uniós állásfoglalások, ajánlások, a hazai joggyakorlatba való átültetése. Minden, amit az Utazási Irodák működéséről tudni lehet, és tudni kell! A téma érdekes, sok diák felvette tantárgynak, amit főleg vizsgaidőszakban látok, mert szép számmal jelennek meg. Gyakorlati része is van a tantárgynak az Utazásszervezés, amit jelenleg - amióta államtitkár vagyok és kevés az időm - mások tartanak helyettem. Volt egy olyan időszak is, amikor néhány féléven keresztül, a turizmus indikátorainak a méréséről angol nyelvű kurzusom volt.

- Hogyan indult a pályája? Mire emlékszik szívesen?

- 1976-ban kezdtem dolgozni a Siótournál ami a Somogy Megyei Tanács Idegenforgalmi Hivatala volt. Ezen a helyen 23 esztendeig foglalkoztam szállásszervezéssel, annak pénzügyi, gazdasági kérdéseivel. Nagyon szép időszak volt amikor 1997 -1999 között én lehettem a nagy Balatoni Utazási Irodának az elnök-vezérigazgatója. Azután egy kis kitérőt követően a Balatoni Regionális Marketing Igazgatóságon dolgoztam, az is egy nagyszerű időszaka volt az életemnek. Siófok és Balatonfüred között ingáztam minden nap és töltekeztem a Balaton szépségével, nyugalmával. Siófokon lakom a családommal és abban a harmonikus helyzetben van részem, hogy a környezetem és a munkám is a Balatonhoz, a turizmushoz kötődnek. És megadatott számomra a legnagyobb szakmai kihívás, hogy kormányzati szinten a szakma első embereként tehetek a turizmusért.

- Van olyan turisztikai elem amit Ön vezetett be a Balatonnál?

- Szívesen foglalkoztam és támogattam a Balaton Kártya bevezetését, amely közös kezdeményezésünk volt Rosta Sándorral, a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnökével.

- Milyen álmai, tervei vannak ...?

- Szeretnék a turizmussal kapcsolatban maradni, akár az oktatásban, akár a gazdaságban. Azt gondolom, a Balaton már most olyan irányba halad, hogy az olyan híres európai tavaknak, mint a Garda-tó, a Wörthi-tó, a Lago Maggiore nyomába induljon. Ha Ön ismeri a Garda-tavat akkor tapasztalhatta, hogy ott jóval magasabbak az árak mint a tengerparton és igényesebb vendégkör látogatja. Hosszú távon egy hasonló jövőképet képzelek el - ha a szakállamtitkári pozícióból kiszólhat a balatoni ember. A belföldi középosztálynak kellene, hogy a Balaton gazdája legyen, hiszen nem lesz többet olyan arányban külföldi vendég, mint a 70-es években volt. Nagyon meg kell becsülni a hazai vendégkört.

- Család, gyermekek, hobby, sport ...?

- Két lányom van, sőt már unokám is. A nagyobbik lányom Barbara, a Balatoni Hajózási Zrt-nél marketinges feladatokat látott el, most az unokámmal van. A másik lányom még tanul. Hobbym a tenisz - rendszeresen edzek -, néha fallabdázok és ha a barátaim meghívnak, vitorlázok. És van egy új mániám, szeretek számítógépes szimulátorral repülni.

(Szabados)