ÖKO-PANNON NONPROFIT KFT

Mindenki nyer

Az ÖKO-Pannon február közepétől március végéig környezetvédelmi, szemléletformáló kampányban szólítja meg a lakosságot "Az újrahasznosítással mindenki nyer" címmel, melynek üzenete hogy a szelektív hulladékgyűjtéssel és újrahasznosítással nyersanyagokat, energiát takarítunk meg és csökkenthetjük a környezetterhelést. Az EU felé tett vállalásaink teljesítése érdekében is elengedhetetlen a már szelektíven gyűjtő lakosok gyűjtési intenzitásának növelése, valamint a még nem szelektálók megszólítása és integrációja a rendszerbe. Európai Unió támogatásával megvalósuló "A hulladék érték" című társadalmi célú kampány másfél hónapon keresztül ösztönzi szelektálásra a lakosságot, az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív program keretében.

- Európai Uniós kötelezettség, hogy 2012-re Magyarországon is 60 százalékra emelkedjen a csomagolási hulladékok hasznosítási aránya. Hol tartunk jelenleg? - kezdtük a beszélgetést Viszkei György igazgatóval.

- Az Ökö Pannon adatai szerint a 2009-es évben 59 %-os arányt értünk el, ami igen közel van a 2012-re kitűzött 60 %-os arányhoz. Az országos teljesítés néhány százalékkal alacsonyabb, de nem lényegesen, mivel az Öko-Pannon az összes teljesítés 70 %-át végzi. A másik jelentős hazai cég, az Öko-Pak is megfelelően teljesített, így ha csak valami rendkívüli körülmény közbe nem jön, akkor 2012-re teljesülni fog a 60 %-os arány. Az EU-nak azonban anyag fajtánként is vannak előírásai, ahol nem ennyire bíztató a helyzet. Különösen kritikus az üvegbegyűjtés és hasznosítás kitűzött, szintén 60 %-os aránya. Itt jelenleg mi is és az országos arány is 30 % körül tart, a 60 %-os arány nagyon ambiciózus célkitűzés.

- És mi az akadálya az üvegbegyűjtés növekedésének?

- Az emberek az üveget vagy otthon őrizgetik, vagy jelentős arányban a vegyes hulladékba dobják. Nem betétdíjas üvegről van szó, mert az cirkulál a rendszerben, hanem az úgynevezett egy utasról. Egyébként az összes újonnan csatlakozott országban gond van az üvegbegyűjtéssel, például Lengyelország 2014-ig kért és kapott is felmentést a célkitűzés teljesítése alól. Nyugat Európa a saját gyakorlata alapján határozta meg ezt a célkitűzést, de náluk a szelektív gyűjtés évtizedeken keresztül üveggyűjtésből állt, 35-40 éves hagyományokra tudnak építkezni. Magyarországon túlnyomóan újratölthető betétdíjas üvegek forogtak, nem alakult ki az egy utas üvegek begyűjtésének kultúrája.

- A szelektív gyűjtés tekintetében hol állunk a 27 európai tagországgal összehasonlítva?

- Ha összehasonlítjuk valamennyi anyagfajtánál, ami az úgynevezett globál-kvóta, a begyűjtés tekintetében a középmezőnyben foglalunk helyet. Ha a lakossági gyűjtést is figyelembe vesszük, akkor az utolsó harmad vezetői között vagyunk a 27 európai tagország közül. Az újonnan csatlakozott országok közül egyedül Csehország és talán Szlovénia tud felmutatni jobb eredményeket.

- Kik az ÖKO-Pannon partnerei?

- Az ÖKO-Pannonak nagyon széles partneri köre van. Mintegy 150 olyan céggel állunk kapcsolatban, amely begyűjtést, illetve hasznosítást végez. Ezek körül 71 a lakossági gyűjtést végző közszolgáltató, akik 915 önkormányzat területén végzik a begyűjtést. Idén további regionális rendszerek lépnek működésbe, hiszen a lakossági gyűjtés fejlesztésére az elkövetkező 2-3 évben még szükség van.

- Milyen mértékben bővül a rendszer és milyen feltételek alapján?

- Az igen sok tényezőtől függ. A magyar modellben az infrastruktúrát az önkormányzatok, illetve az önkormányzati társulások Európai Uniós pályázatok keretében valósítják meg. A koordináló szervezetek, mint az ÖKO-Pannon a működtetéshez járulnak hozzá. Illetőleg az anyagáramlást kormányozzák, hogy a begyűjtött mennyiségek ténylegesen hasznosításra kerüljenek. Több projekt folyamatban van, néhány már befejeződik idén. Ezeknek a működésbe állása növeli majd a begyűjtési mennyiséget.

- Tudnak segíteni partnereiknek - a témába vágó - hazai és EU-s pályázatok elkészítésében?

- Fájlalom, hogy csak ritkán vonnak be minket a pályázatok kidolgozásába, ezért sokszor csak az elkészültük után szembesülünk azzal, hogy egy újabb rendszert kell működtetnünk. Ezeknek a projekteknek az előkészítése szélesebb körű egyeztetésen kellene alapulni. Szívesen elmondanánk tapasztalatainkat már a tervezés fázisában. Persze érkeznek hozzánk most is kérdések, de nem szervezetten, egyedi döntéseken alapulnak a megkeresések. A lakossági szelektív gyűjtést végző partnereinkkel szoros szakmai kapcsolatot ápolunk és segítjük őket a helyes hulladékkezeléssel kapcsolatos szemléletformáló, tájékoztató munkában. Idén is készítünk közös hírleveleket, tájékoztató kiadványokat (pl. hulladékszállítási naptár), és az újonnan csatlakozó városokban tájékoztató matricákat helyezünk el a szelektív gyűjtőedényeken. Partnerek vagyunk a gyermekoktatásban, és nyitottak az együttműködésre minden olyan helyi projektben, amelynek célja a csomagolási hulladékok begyűjtési arányának növelése.

- Elnyerték 2009-ben a Business Superbrands díjat. Minek köszönhető ez a rangos elismerés?

- A 14 tagú, független szakemberekből álló bizottság döntése alapján kaptuk a Business Superbrand minősítést. Büszkék vagyunk rá, mert az ÖKO-Pannon az első hasznosítást koordináló szervezet, amely Superbrands díjban részesült. Elsősorban környezetvédelmi kommunikációs tevékenységünket értékelték, valamint a hulladékgazdálkodás területén működő cégekkel kiépített példaértékű együttműködési modellért részesültünk e rangos elismerésben, amelyet ma már a világ 82 országában ítélnek oda a legjobb márkáknak.

- Melyek az évről-évre ismétlődő, állandó nagy programjaik?

- A legnagyobb a szelektív road show, amely idén új játékaival várhatóan 60 helyszínre jut el. Ebben az évben is szervezünk az óvodákban mesejátékot (90-et), a középiskolákban pedig drámafoglalkozást (40-et). A környezetvédelmi világnapon tíz városban hívjuk a lakosságot a gyűjtőszigetekhez, és jelképes ajándékkal díjazzuk a szelektálókat. Idén a kommunikációnkban az üveg mellett a műanyag reklámtáskák gyűjtését helyezzük fókuszba.

- Az egyik legjelentősebb akciójuk a "A Hulladék érték" kampány. Milyen újdonság várható ezzel kapcsolatban?

- Idén az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív Programja támogatásával valósítjuk meg az eddigi legnagyobb reklámkampányunkat, amelynek célja a lakosság szelektív gyűjtésre való ösztönzése. A kampány szlogenje: Az újrahasznosítással mindenki nyer! A kampányban szeretnénk hangsúlyozni, hogy az újrahasznosítással nyersanyagokat és energiát takarítunk meg, amellyel csökkenthetjük a környezeti terhelést, de a hulladék-megelőzés fontosságára is felhívjuk a figyelmet. A hirdetéseink február 15-től másfél hónapon keresztül láthatók tévécsatornákon, magazinokban, óriásplakátokon, de hallható lesz rádiókban is. A hirdetési kampány mellett hátrányos helyzetű településeken szervezünk ismeretterjesztő mesejátékot az ovisoknak és környezetvédelmi drámafoglalkozást a középiskolás korosztálynak.

- Mi mindent gyűjthetünk szelektíven az Önök segítségével?

- Jellemzően négy anyagfajtát gyűjtünk: a papírt, a műanyagot, a fémet és az üveget, külön a fehér és a színes üveget. Ez a csomagolási hulladékoknak lefedi a 90 %-át. Ráadásul a kombinált karton dobozokat Budapesten a papír frakcióban gyűjtjük, vidéken más anyagfajtákkal együtt.

- A felmérések szerint 15 ezer illegális szemétlerakó van az országban. Van a probléma megoldására javaslatuk?

- A folyamatos meggyőző munka segíthet, másrészt a büntetés, de erre nagyon kevés erő jut. Amiben mi szerepet tudunk vállalni - nem lévén hatóság - az a lakosság tájékoztatása. Mert amit a szelektív hulladékgyűjtőbe tesznek, az nem kerül illegális lerakóba.

- Hány éves az Öko-Pannon? Hogyan fejlődött a cég? Kik a munkatársaik?

- Az ÖKO-Pannon 14 éves, az alapításkor másfél munkatárssal rendelkezett. A titkárnő félállásban volt. A kezdeti időben éves szinten 15 millió volt a költségvetése. Azok a cégek, akik az Öko-Pannont létrehozták és mellette álltak, igen messzire tekintettek, mert az első négy-öt évben a fenntartás teljes költsége rájuk hárult. Azt az érdemi tevékenységet, amelyet ma végzünk, 2002-ben kezdtük meg. Az EU csatlakozással nyílt meg az a lehetőség Magyarország előtt, hogy működni tudjon ez a rendkívül új szervezeti forma, amit ma koordináló szervezetnek hívunk. Kollégáink elkötelezettek és mindent megtesznek azért, hogy a környezetvédelmi célokat teljesítsük, elfogadható társadalmi ráfordításokkal. Mindannyian nyitottak a világra. Vannak közöttük nagy tapasztalattal, gyakorlattal rendelkező idősebb kollégák, de többségben 30 év körüli, több nyelven beszélő diplomások. A fluktuáció nagyon alacsony, évente néhány fő. Stabil a gárda. Az alapítók közül is itt vannak többen, ami mutatja a kölcsönös hűséget.

- A cég neve változott ...

- Igen, törvény kötelezettség alapján. A közhasznú társaság fogalmát törölték, ezért több olyan adót is kell fizetnünk, amit eddig nem kellett. Most Nonprofit Kft. formában működünk, de ez érdemi változást a tevékenységünkben és annak kereteiben nem eredményezett.

- Mi jellemzi a társadalmi felelősségvállalásukat?

- A tevékenységünk maga társadalmi felelősségvállalás. A környezet védelme az alaptevékenységünk, és azt valljuk, a környezetvédelemnek van prioritása, az üzleti szellemmel szemben. Egész tevékenységünk arra irányul, hogy fejlesszük a magyar lakosság környezettudatosságát, a körforgásos gazdaságban való hitét. Ezen kívül van egy alapítványunk, amely természetvédelmet támogat. Részt veszünk tanösvények létrehozásában. Támogatunk olyan színvonalas sajtókiadványokat, amelyek alapvetően a természetvédelemmel kapcsolatosak.

- Mivel tölti a szabadidejét? Sportol valamit?

- Télen síelek, nyáron vitorlázom. Tavaly részt vettem a "Kék szalag" vitorlaversenyen, ami nagy élmény volt.

(Szabados)

keretben

Tények - adatok

A gazdasági válság hatását érzékelteti, hogy 2009-ben az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft., mintegy 3000 szerződött partnere 569.000 tonnányi csomagolást bocsátott ki, amely 57 ezer tonnával kevesebb, mint 2008-ban volt. Ennek ellenére az ÖKO-Pannon tavaly 331.000 tonna csomagolási hulladék szelektív gyűjtését és hasznosítását szervezte meg, amelyből az anyagában történő feldolgozás 324.460 tonnát tett ki, míg a fennmaradó mennyiséget energetikai úton hasznosították. Az anyagfajtákat tekintve a legnagyobb hasznosított mennyiséget tavaly is a papírhulladék tette ki, amelyből összesen 215,53 ezer tonnát sikerült összegyűjteni az ÖKO-Pannon rendszerében. A második helyre a műanyag csomagolási hulladék került 37,67 ezer tonnával, majd ezt követte az üveg 24,62 ezer, a vas 21,17 ezer, a fa 16,2 ezer, a társított csomagolás 4,82 ezer, majd az alumínium frakció 4,48 ezer tonnával. 2009-ben már 5,1 millió lakos számára volt biztosított a szelektálás lehetősége. A településeken kihelyezett gyűjtőszigetekről, illetve a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtésből a 2008-as 49.600 tonnát követően, tavaly összesen 51.300 tonna csomagolási hulladékot sikerült begyűjteni. Ez a teljes begyűjtés 15,5 százalékának felel meg, ráadásul a begyűjtést úgy sikerült növelni, hogy eközben a lakossági fogyasztás, s ezzel együtt a lakosságnál képződő csomagolási hulladék mennyisége is számottevő mértékben csökkent.