IZGALMAS DAKAR RALLYT ÍGÉR A 2012-ES ÚTVONAL

A 2012-es Dakar rally útvonalát hivatalosan Párizsban jelentették be a szervezők. A január 1-15. között megrendezésre kerülő verseny a résztvevők számára változatos, kihívásokkal és váratlan helyzetekkel teli pillanatokat ígér. A mezőny Mar del Platából indulva átszeli Argentínát, Chilét és végül Peruban, Limában ér célba.

A Dakar rallyn a változatosság is gyönyörködtet: Peru a 27. ország, amelyben vendégeskedik a Dakar-mezőny – a dél-amerikai kaland záró felvonásaként érkeznek meg ide a motorosok, autósok, kamionosok, a célceremónia Limában, Peru fővárosában lesz. A dél-amerikai kontinenst keresztbe átszelő verseny igazi tereprallys élményt nyújt mindazoknak, akik Mar del Platában rajthoz állnak. 2012-ben összesen 465 jármű sorakozik fel a rajdobogó mögött, ez a szám 15 %-kal magasabb, mint a 2011-es indulók száma.

Az útvonalban pampák, homokos utak és dűnés szakaszok váltogatják egymást. Persze, azért ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik, hiszen a sivatagnak is ezer arca van. Miközben a chilei Atacama a vendégmarasztaló homok-hegyeivel riasztja el a versenyzőket, a perui részeken inkább hosszanti irányban kell átszelni a dűnéket, ami nehezíti a résztvevőknek az áthaladást. Mindez nem szegi kedvét a sivatag szerelmeseinek, ezt bizonyítja, hogy évről-évre egyre többen neveznek a Dakar rallyra.

A motorosoknál ezúttal is ott lesz a rajtnál Marc Coma és Cyril Despres, mindketten háromszor tudtak már győzni a versenyen, és nyilván mindent megtesznek, hogy még eggyel növeljék győzelmeik számát. A kihívók között is találunk nagy neveket: Helder Rodrigues, David Casteu, Francisco Lopez vagy Pal-Anders Ullevalseter is beleszólhat az elsőségért folytatott küzdelembe. A portugál Paulo Goncalves vagy az amerikai Quinn Cody, aki a legjobb újoncként a 9. helyen végzett az idén, szintén ott lehet a legjobbak között. Sőt, érdemes lesz figyelni az első alkalommal rajthoz állók közül Felipe Zanolt, a kétszeres endurance világbajnok Johnny Aubert, vagy a négyszeres Bol d’Or győztes Matt Lagrivet.

Nagy csatákra számíthatunk az autós mezőnyben is, hiszen nemrég jelentették be, hogy a legerősebb gyári istálló, az X-Raid nyolc versenyautóval nevezett a futamra. Ebből öt Mini, amelyeket többek között Stéphane Peterhansel és Nani Roma fog vezetni, valamint Krzysztof Holowczyc, a Selyemút rally győztese is a német csapat tagjaként vesz részt a Dakar rallyn. Az esélyesek sorát folytatva meg kell említenünk Robby Gordont, akinek 2009-ben már sikerült a pódiumon végeznie, és talán most újra esélye lesz rá. Giniel De Villiers is hasonló szándékkal érkezik Mar de Plata-ba a Toyotával, hiszen egyszer már éppen itt, Dél-Amerikában tudott győzni a versenyen. Rajtuk kívül még Christian Laveille a Dessoud, Mathias Kahle az SMG Buggy, vagy a nagy visszatérő Carlos Sousa aki a kínai Nagy Fal “címere” alatt fog küzdeni a minél jobb helyezésért.

A quadosoknál a Patronelli testvérek remek formában várják a januári rajtot. Az argentin szurkolók legnagyobb örömére a család továbbra is képviselteti magát a versenyen, hiszen 2010-ben Marcos, idén pedig Alejandro vitte haza az első helyet, de azért januárban figyelniük kell a cseh Machacek-re, aki az 2009-ben aratta az ötödik győzelmét. Mellettük a lengyel Rafael Sonik és Lukasz Laskawiec is veszélyes lehet a címvédőre, így ebben a kategóriában is láthatunk majd izgalmas csatározásokat.

A 2012-es verseny kétségkívül fordulópont lehet a Kamaz-csapatnál a kamionos kategóriában, hiszen amióta a Cár becenevet egyáltalán nem tévedésből viselő Vladimir Chagin bejelentette visszavonulását, Eduard Nikolaevre és Ayrat Mardeevre irányul nagyobb figyelem a csapaton belül. Az idei Selyemút rallyn ők ketten osztoztak a szakaszgyőzelmeken, ám az utolsó szelektíven elveszítették a győzelmet, hiszen Ales Loprais nyerte meg a versenyt, és a cseh természetesen szeretné folytatni a jó szériáját. A De Rooy-csapat szintén győzelmi álmokat dédelget, ugyanis Gerard visszatérésével, és Hans Stacey átigazolásával esélyük van arra, hogy megverjék a kamazosokat. Végül, de nem utolsó sorban, a Veka csapat Frantz Echterrel a volán mögött szintén szerezhet még meglepetéseket.

Az Opel Dakar Team sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős, két év kihagyás után 2012. január 1-jén újra ott lesz a Dakar rally rajtjánál.

Szalay szenvedélye a száguldás

Tíz Dakarból, amelyen rajthoz állt, hatszor célba is ért. (Ötször jelenlegi navigátorával, Bunkoczi Lászlóval.) Nála többször ez senkinek sem sikerült a magyar versenyzők közül.

- A csapatunk felállása az utóbbi néhány évben nem változott túl sokat, ami azért is jó, mert mindenki tudja a dolgát, s mert a Dakarok kovácsolják össze igazán a csapatot. Ami a januári versenyt illeti: a szervezők tizenöt napba sűrítették össze a versenyt, amelyből egy a szünnap. Izgalmas volt látni, hogy van olyan nap, amelyen több mint kilencszáz kilométert kell megtennünk. Mar del Platából, egészen Limáig kell eljutnunk két hét alatt, ami majd' 9000 kilométert jelent. Az össztávból 5000 kilométer a szelektív szakaszok hossza, ami extrém, komoly kihívásnak ígérkezik - mondta Szalay Balázs.

Bunkoczi feladata – gyorsan odatalálni

- Mielőtt még biztossá vált volna az indulásunk, már elkezdtem készülni– vallotta be Bunkoczi László a navigátor, majd folytatta. - Ez egyébként is rám fért, a Dakar ráadásul olyan cél, amely miatt az embernek érdemes sanyargatnia magát. Heti ötször edzek, amire elég nehéz volt rávenni magamat, de a Dakaron a szellemi frissesség a fizikai állapottól függ. Szeretnék tökéletes állapotban visszatérni a világ legnehezebb tereprally versenyére, mert a kihagyott évek nagyon keservesek voltak. Nem akarom még egyszer a tévéből nézni a versenyt. Az Opel Antara mostanra kiforrott versenyautóvá vált, amely sokszor megmutatta már, hogy mit tud. A csapat is összeszokott. Az én feladatom, hogy nagy tempónál is megtaláljam a helyes utat, a helyes irányt. Mondhatnám, hogy odatalálni a legnehezebb, de a gyors odatalálás, még nehezebb.

Mentőangyalok - a versenykamion legénysége

A Dakar rallyn szabály, hogy csak versenyzőtárs segíthet a bajba jutottakon, ezért a legtöbb autós páros (különös tekintettel azokra, akik mindenképpen célba akarnak érni) versenykamiont nevez a viadalra. Egyrészt jó sok tartalék alkatrész elfér benne, másrészt az a feladata, hogy segítsen. Az Opel Dakar Team versenykamionját már évek óta Darázsi Zsolt vezeti, akinek remek részeredményei vannak. A 2012-es viadalon Vörös Ferenc diktálja az itinert és Hoffmann Péter ül középen az MAN versenykamionban.

Darázsi Zsolt - Vágyom rá, hogy újra ott legyünk a sivatagban. Hogy mi a jó a Dakarban? A kihívás!

Vörös Ferenc - Mindenképpen szerettem volna egyszer egy versenyjárművel indulni a Dakar-ralin, mert ezt a versenyt tartom a világ legnagyobb kihívásának.

Hoffmann Péter - Ez lesz az első Dakarom és már nagyon régen vágyom rá! Izgatja a fantáziámat, kibírom-e egyáltalán, hogy két hétig ráz a kamion.

A szervizcsapat

A versenykamionon kívül egy szervizkamion is elkíséri a csapatot a Dakarra: a benne ülők, Őri Péter szervizfőnök és a két szerelő, Hovanyecz János valamint Szabolcsi Pál felelős azért, hogy minden reggel "új" Opel Antarába ülhessen a magyar páros, vagyis lehetőség szerint az autó olyan állapotban legyen minden nap, mint a rajtnál. Ez a titka ugyanis a célba érkezésnek és a sikernek a sivatagi viadalon.

Német Ottó csapatfőnököt kérdeztük

- Hogyan készülnek a megpróbáltatásokra?

- A fiúk hetente háromszor-négyszer komoly fizikai edzésen vesznek részt, mint például súlyzózás, futás, Balázs jégkorongozik is, ami kemény, férfias sport, s javítja az állóképességet... Arra nagy szükség lesz a sivatagban, ahol elsősorban a hőséget és az állandó megterhelést kell kibírniuk a fiúknak, hiszen az eddigi tapasztalatok alapján a két hét során nem pihenhetnek majd túl sokat.

- Milyen eredményt vár a csapattól?

- A célba érkezést tűztük ki. Ne feledjük, a Dakar a világ legnehezebb, leghosszabb és legrangosabb tereprally versenye. Itt már a célba érés is felér egy győzelemmel. Nagyon boldog leszek, ha ott látom a fiúkat a limai pódiumon. Az előkelő helyek valamelyikének megszerzése, már csak ráadás.

- Nem minden nap utazhat el az ember Argentínába, Chilébe, Peruba. Lesz idő arra, hogy egy kicsit körül is nézzenek?

- Erre mi is gondoltunk! Azt tervezzük, hogy csapatépítés jelleggel a célceremónia után még maradunk egy kicsit és megmásszuk a Machu Picchut.

Kovács Tamás igazgató, Opel Hungary – Nagyon büszkék vagyunk a csapatszellemre. Többen már nyolc éve velünk vannak, mindenki tudja, mi a feladata. Az eredmények is ezt igazolják, hiszen magyar bajnokok és zóna bajnokok lettünk. Lendületben vagyunk!

Major György vezérigazgató, MVM Partner - Dinamikus, magyar értékeket felvállaló cég vagyunk. Azért fontos számunkra az Opel Dakar Teammel való együttműködés, mert az autósporttól és főleg ettől a csapattól professzionálisabbat nehéz találni.

Erdős Mihály vezérigazgató, Generali Biztosító - Számunkra nagyon fontos a közlekedés-biztonság. Azt kívánjuk, hogy Szalayék épségben érjenek célba.

Simon Zsolt a TV2 nevében a sajtótájékoztatón bejelentette - csapattaggá váltak és stratégiai programként kezelik a 2012-es Dakart. A TV2 napról napra követi majd a páros útját Argentínán, Chilén és Perun keresztül január 1-jétől 16-ig és minden nap egy-egy órás összefoglalót ad.

Bocskor Gábor és Boros Lajos a rádióban közvetíti a Szalay – Bunkoczi páros versenyzését minden nap. Természetesen Interneten is követni lehet majd a Dakart.

(Szabados)