BONAFARM CSOPORT

Termőföldtől az asztalig

A Bonafarm Csoport egyensúlyt teremt a tradíció és innováció, a lokális értékek és globális elvárások között.

Közel 30 000 hektáron folytatnak mezőgazdasági termelést. Gazdag földjeiken kiváló minőségű termény és takarmány terem, amellyel egészséges állatokat nevelnek. 220 hektáros halastórendszerükben ponty és ragadozóhal tenyésztés folyik, szarvasmarha állományuk meghaladja a 4000 állatot, hízósertésből pedig évente közel 350 000 kerül tovább élelmiszer feldolgozó cégeikhez. A Bonafarm Csoport sok tagja évszázados hagyománnyal, történelmi jelentőségű előddel bír. Megőrizték az értékes tradíciókat, ugyanakkor folyamatosan figyelemmel kísérik és alkalmazzák a világ élelmiszeriparának legújabb vívmányait. A hagyománytisztelet és a modern technika együtt garantálja az eredeti ízeket és a megbízható minőséget.

- Valamikor Európa éléskamrája volt Magyarország. Hogyan lehetne újra azzá tenni, Önökkel és az Önökkel egyetértők által a kormány segítségével? - kérdeztük Éder Tamást, a Bonafarm Csoport, vállalati kapcsolatok és PR igazgatóját.

- Tény, hogy Magyarország természeti adottságainak valamint szorgalmas és szakmailag felkészült gazdálkodóinak köszönhetően, évszázadok óta a régió egyik megbízható élelmiszerforrása. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az elmúlt évtizedek során felgyorsuló globalizációs és modernizációs folyamatok eredményeként keletkező új kihívásokra sok tekintetben nem tudtunk megfelelő válaszokat adni. Noha a mezőgazdálkodás az egyik legősibb tevékenység, a változás, a technológiai fejlődés ebben az ágazatban is folyamatos és csak azok tudnak az egyre élesedő nemzetközi versenyben fennmaradni, akik maguk is képesek változni, fejlődni.

Nem csak arról van szó, hogy új gépeket, új fajtákat, új technológiai megoldásokat kell alkalmazni - miközben meg kell őriznünk hagyományos értékeinket -, hanem arról is, hogy új együttműködési formákat kell kialakítani a gazdálkodók és az élelmiszergazdasági termékpálya többi szereplői között. Sokan nem kedvelik azt a koncentrációt, ami a kiskereskedelemben végbement, ám nem tudomásul venni a folyamat okozta változásokat, óriási hiba lenne. A kiskereskedelem és így a fogyasztói vásárlási szokások átalakulásához alkalmazkodnia kell az élelmiszergazdaságnak is. Azoknak a szereplőknek, akik tartósan sikeresen kívánnak működni az élelmiszerpiacon, képesnek kell lenniük folyamatosan kiváló minőségű, nagy mennyiségű és versenyképes árú terméket biztosítani a kiskereskedelmi partnereknek. Ehhez mezőgazdasági termelői és élelmiszeripari összefogási, együttműködési rendszerek kialakítására van szükség.

Példaként a Bonafarm Csoport által működött sertéstenyésztési integrációs rendszert tudom felhozni. A Csoporthoz tartozó Bólyi Mezőgazdasági Zrt. és a Fiorács Kft. több mint 100 kis- és közepes méretű gazdálkodóval, illetve családi gazdasággal együtt alakított ki olyan termeltetési rendszert, amelynek keretei között a Bonafarm Csoport vállalkozásai biztosítják a hizlalási alapanyagot, a takarmányt és ezen túl szakmai tanácsadással segítik a gazdálkodókat. A korszerű ismeretek átadásával ráadásul a sertéstenyésztő gazdálkodók hatékonyságának javulását is segítik az integrátor cégek. A gazdák biztosak lehetnek abban is, hogy munkájuk megfelelő ellentételezésben részesül és nem kell attól tartaniuk, hogy nyakukon marad a felhizlalt jószág, vagy attól, hogy nem kapják meg annak árát. A Bonafarm csoporthoz tartozó Pick Szeged Zrt. pedig biztos lehet abban, hogy folyamatosan, megfelelő minőségű alapanyagot kap a partner gazdálkodóktól, ami alapfeltétel ahhoz, hogy a Pick ki tudja elégíteni a kiskereskedelmi láncok rendkívül magas igényeit mind mennyiségben, mind minőségben. Az együttműködés tehát kölcsönös előnyöket jelent az abban résztvevőknek. Az integráció sikerét jól jelzi, hogy az országosan jellemző, sajnálatos sertésállomány csökkenési folyamattal szemben, a Bonafarm évről évre képes növelni a Csoport tagjai és az integrált gazdák által előállított sertések számát.

Hasonló rendszer kiépítését kezdtük meg a tejágazatban is, ahol a Sole-Mizo Zrt-t alapanyaggal ellátó tejtermelőkkel szeretnénk egy kölcsönösen előnyös, hosszú távú és többoldalú együttműködés kereteit kialakítani.

Azt gondoljuk, hogy a Kormányzatnak is segítséget kellene nyújtania a rendelkezésére álló eszközökkel ahhoz, hogy az élelmiszergazdaságban már működő horizontális és a vertikális együttműködések erősödjenek, illetve újak jöjjenek létre. Ehhez mi természetesen nagy örömmel járulunk hozzá azzal, hogy megosztjuk tapasztalatainkat és javaslatainkat a Kormányzat felelős vezetőivel.

- Melyek a legfontosabb közép és hosszú távú céljaik?

- Célunk, hogy a Bonafarm Csoport a közép-kelet-európai régió egyik meghatározó élelmiszergazdasági szereplője legyen és tevékenységének eredményeként a jó minőségű magyar élelmiszerek a lehető legtöbb ország piacán jelenjenek meg. Ez teremthet megfelelő alapot ahhoz, hogy a Bonafarm Csoportnál dolgozó több mint 5500 emberen túl, a velünk együttműködő magyar gazdálkodó családok sokasága számára is biztos megélhetést nyújtsunk és egyúttal erősítsük a magyar élelmiszergazdaság jó hírét.

(Szabados)