A DM MEGTARTOTTA PIACVEZETŐ POZÍCIÓJÁT

A siker titka

A natúrkozmetikumok egyre növekvő arányát, a kiemelkedő vásárlói és dolgozói elégedettséget, a jelentős logisztikai beruházásokat emelte ki Kanyó Roland PR menedzser, miközben a dm sikereinek hátteréről beszélgettünk.

- Sikeres évet zártak a gazdasági válság ellenére. Minek köszönhető?

- A 2010-2011-es gazdasági évet szeptember 30-án zártuk és valóban úgy érezzük, sikeres évet hagytunk magunk mögött, hiszen a forgalmunk 3,4%-al növekedett. A drogéria piacon mind a nők, mind a férfiak számára kínált termékekkel, nagyon szép eredményt értünk el. Ez többek között a 350 natúrkozmetikai terméknek is köszönhető. Igazi siker sztori az Alverde, amely a dm natúrkozmetikai exkluzív márkája. Egyesíti a kiváló minőségű aktív növényi hatóanyagokat és a legújabb tudományos ismereteket. A természetes natúrkozmetikumokat kedvelők számára az arc-, test-, és hajápolási termékek mellett, egy dekor kozmetikai vonalat, speciális babaápolási termékeket, valamint az Alverde MEN-nel egy férfiaknak szóló termékcsaládot is kínálunk. A Balea termékcsalád is a sikereinket erősítette, amely 2010-ben ünnepelte a 15. születésnapját. A maga 400 cikkelemével a legnagyobb márka a dm 22 saját márkája közül, és összehasonlítva ár-érték arányban más termékekkel, jó minőségű alternatívát kínál. Emellett homeopátiás arckrémekkel, illetve széles reform élelmiszer kínálattal is bővült a választékunk. Fontos számunkra, hogy az újdonságok elsőként jelenjenek meg a dm polcain. Igyekszünk a vásárlói igényeknek megfelelni, így például egyre több bió élelmiszert forgalmazunk. Jó példa erre az Alnatura, amely ellenőzött bioélelmiszer, kezdetben csak 1-2 métert foglalt el a polcokon, jelenleg pedig több mint hat méter hosszan elérhetők a termékek, ezzel is az egészséges életmódra szeretnénk irányítani vásárlóink figyelmét. Növekedett a törzsvásárlói bázisunk is.

- A törzsvásárlói programról mit tudhatunk?

- A program Ausztriából indult, ahol egy nemzetközi projektcsapat működik - magyar résztvevőkkel -, ők felelnek nemzetközi szinten a törzsvásárlói programért. Magyarországon kezdetben 30 fő dolgozott a sikeres bevezetésen, ez a projekt a "Viola" nevet kapta. Azóta is rendszeresen tartunk brainstormingot az érintett kollégák részvételével. Nagyon sikeres a Baba bonusz programunk, melynek jelenleg 55.000 regisztrált tagja van. Az active beauty programunk tavaly májusban elérte az egymillió törzsvásárlót és azóta is folyamatosan növekszik.

- Milyen terveik vannak a következő hónapokra?

- A cél most a vásárlói kapcsolatok további erősítése, a még intenzívebb kommunikáció. Személyre szabott emaileket küldünk ki, személyre szabott kedvezményekkel. Különböző kategóriákat állítottunk fel, ennek megfelelően vannak úgynevezett nagyköveteink, akik jó hírét viszik a dm-nek és a legtöbbet vásárolnak nálunk. Különböző fórumokon elmondják a véleményüket a dm-ről és hatékonyan építik az imázsát. Azonban nem feledkezünk el azokról sem, akik havonta egy-két alkalommal jönnek csak vásárolni. Velük is éppúgy igyekszünk felvenni a kapcsolatot és megszólítani őket. Vásárlóink számára fontos a kiszámíthatóság, ezért is szeretik a dm-et. A "Tartósan Alacsony Ár" koncepció jegyében garantáljuk, ha egy terméknek az árát csökkentettük, akkor az négy hónapig nem fog emelkedni. Számos új promóció is kidolgozásra kerül, például az adott márkából több terméket lehet venni kedvezménnyel. Ennek köszönhetően attraktívabb kuponfüzeteket adunk ki.

- Nagyon meg kell nézni mire költünk. Hogyan segítik a tudatos vásárlást?

- Egyedülálló módon bevezettük a nagyítóval felszerelt bevásárlókocsikat. Részt vettem egy kerek-asztal beszélgetésen, szépségápolás témakörben, ahol felmerült a kérdés, melyek a fontos dolgok egy terméknél és megfogalmazódott, nem a logó a legfontosabb, hanem az milyen összetevőket tartalmaz. A nagyítókkal azokat a vásárlóinkat segítjük, akik rosszul látnak, vagy otthon felejtették a szemüvegeiket, hogy meg tudják nézni milyen összetevők vannak a termékekben. Ezzel a tudatos vásárlást segítjük. Februártól minden bevásárlókocsival rendelkező üzletükben megtalálható lesz ez az újdonság, amely megkönnyíti a termékekről az információszerzést. Van másik újdonságunk is, amely a tudatos környezetvédelem érdekében indult. 2010 őszén lila környezetbarát bevásárlótáskára úgynevezett "csereakciót" indítottunk, melynek a lényege, hogy a táskákat a vásárló kérésére ingyen kicseréljük. 2011 novemberétől Ezzel a megoldással arra szeretnénk ösztönözni őket, hogy az eldobható bevásárlótáskák helyett, a környezetbarát lila táskákat válasszák, amelyek újrahasznosíthatók.

- Hány dolgozója van a dm-nek?

- Jelenleg kettőezer-ötszázan vagyunk, pályakezdőket is várunk. Szeretném kiemelni, hogy sok olyan hűséges munkatársunk van, akik már itt dolgoznak 10-15 éve, sőt olyanok is, akik már innen mentek nyugdíjba. A dm egy biztos munkáltató, stabil csapattal. Nincs szigorú értelemben vett hierarchia, mindenki mindenkivel beszélget, kíváncsiak vagyunk a dolgozóink véleményére, bevonjuk őket az ötletelésbe is. Kollégáinkat megbecsüljük, melyet az is mutat, hogy a válság évében senkit nem küldtünk el, sőt még fizetésemelést is adtunk.

- Társadalmi felelősség vállalás témakörben mit terveznek 2012-ben?

- Cégünk az együtt egymásért szlogen alatt két társadalmi felelősség vállalás kampányt dolgozott ki. Az "Együtt a babákért" novemberben indult, melynek alapgondolata az volt, hogy minden üzletünk felvállalja a keresztapai szerepet egy-egy hátrányos helyzetű családnál, a félévre szükséges pelenka mennyiség biztosításával. Együttműködő partnerünk volt ebben a Procter & Gamble, akik a pelenkát biztosítják, illetve a Katolikus Karitász segített a családok kiválasztásában. A vásárlók segítségével 753.000 pontot sikerült összegyűjtenünk a program kapcsán. Személyesen láttam, tapasztaltam, hogy mekkora öröm, mekkora segítség volt. A sikereken felbuzdulva a programot idén is szeretnénk folytatni. A másik kampányunk "A Nap gyermekei", melynek alapgondolata az volt, hogy minden olyan városban, ahol van dm üzletünk, naptejekkel támogatunk egy-egy óvodát és így próbáljuk megóvni a gyermekeket a nap káros sugaraitól és a melanoma kialakulásától. Mind az üzletben, mind az óvodában feltüntetjük, melyik üzletünk, melyik óvodát támogatja. A vásárlókat is bevonjuk a programba, a törzsvásárlói kártyájukkal, pontadományozással támogathatják az óvodákat. Országosan összesen 25 ezer naptejet tudtunk átadni tavaly, 25 ezer gyereknek. Idén ezt a kampányt megismételjük és április 1-től újra indítjuk. Együttműködő partnerünk a L'Oreal lesz, aki a naptejeket biztosítja. Ezen kívül sok egyedi támogatási akciónk is van, ahol tudunk, segítünk.

- Van megjelenésük a Facebookon. Ki a célcsoportjuk?

- A Facebookon a célcsoportunk a dm törzsvásárlói köre és egyértelműen látszik, hogy a kismamák vannak többségben. 95 %-a a rajongótáborunknak nő, melyből 80 % kismama. Ha korcsoport szerint nézzük 18 - 35 éves korosztályból vannak a legtöbben és jóval kevesebb a 18 év alatti. Az a célunk, hogy a rajongóink - most már több mint 25 ezer főről beszélhetünk - első kézből kapjanak információt a dm kedvezményeiről. Illetve, amennyiben kérdésük van, akkor tőlünk kapjanak választ. Két munkatársunk éjjel-nappal készenlétben van és figyeli az oldalt. Nem egyszer volt, hogy hétvégén kellett reagálnunk, mert nagyon fontos kérdéseket vetettek fel. Jó közösségünk van, ahol mindenki mindenről azonnal beszámol. Januárban amikor a féláras karácsonyi csomagokhoz lehetett hozzájutni, intenzív Chat indult, hogy ki milyen csomagból vett.

- Találkozókat is szerveztek ...

- Tavaly szerveztük az első kismama találkozót, amelyre a Facebook oldalon lehetett jelentkezni. A dm célja ezzel az volt, hogy a kismamák számára egy olyan fórum jöjjön létre, ahol nyíltan megoszthatják észrevételeiket. Annyira sikeres volt, hogy idén január végén újból megszerveztük. A találkozó nagyon produktív volt és baráti hangulatban telt. Az anyukák szorgalmazták hasonló beszélgetések megtartását, így biztosan nem ez volt az utolsó ilyen jellegű esemény. Hasonló módon szerveztünk már egy tini találkozót is a Margitszigeten, ahol kötetlen beszélgetések közben elmondhatták véleményüket, ötleteiket a sminkelléssel, a s.he termékekkel, és a dm-mel kapcsolatban is. Karácsony előtt pedig parfüm témában szerveztünk egy exkluzív találkozót, ahová fiatal, parfümkedvelő hölgyeket hívtunk meg. A rendezvényen jelen voltak a parfümgyártó illetve - forgalmazó cégek szakértői, akik parfümválasztási tanácsokat adtak a résztvevők számára, személyre szabottan is. Az már biztos, hogy májusban bio témában szervezünk egy beszélgetést, mert látszik, hogy óriási igény van rá. Az érdeklődők a cég Facebook-oldalán tájékozódhatnak: http://www.facebook.com/dm-Magyarorszag

- Ön szerencsés ember! Látszik, szereti a munkáját. Hogy került a dm-hez?

- Valóban szerencsés vagyok! Nógrád megyébe keresett a dm területi vezetőt, megpályáztam és elnyertem az állást. Így haza költözhettem szülővárosomba, mert hozzám tartozott Balassagyarmat, Salgótarján, Szentendre és néhány Budapesti üzlet is. Sokat tanultam ezen a területen. Hét év után kerültem be a központba, ahol projektvezető helyettesként a marketing osztályon segítettem a törzsvásárlói program bevezetését. Majd a beszerzési osztályra kerültem, először junior szortiment menedzserként, és két évvel ezelőtt neveztek ki szortiment és PR menedzsernek. Nagyon szeretem a munkám, abszolút közel áll a személyiségemhez. Rengeteg a kihívás, kreatív gondolkodást igényel a PR és a kampányok szervezése is. A beszerzési területen pedig nagyon komoly előkészítő és elemző munkára van szükség.

- Gondolom, nem csak dolgozik, van más "hobbija" is. Sport? Család?

- Igazolt sportoló voltam, fociztam, de egy sérülés miatt abba kellett hagynom. A foci iránti szeretetem azért megmaradt. Balassagyarmaton van egy társaság, akikkel évek óta minden hétvégén a téli terembajnokságban együtt játszom. Ezen kívül kondi terembe járok hetente háromszor és rendszeresen futok is. Családom még nincs, de épp családalapítás előtt állok, augusztus 11-én lesz az esküvőm.

(Szabados)